ÄNTLIGEN!
Citat:
Ursprungligen postat av Aristotélēs
Med denna korta historik beaktad vill jag framhålla följande.
1) Centerpartiet är mer i kontakt med sitt ursprung än de vart på 40 år.
En helt korrekt beskrivning i min mening! Trevligt att höra att någon begriper det. C har inte gått ut på en högersväng, utan svängt tillbaka från en vänstersväng under Tok-olle.
Citat:
2) Centerpartiet är ett mitten-höger parti, precis som alla partier i Alliansen.
3) Centerpartiet har tagit över den libertarianska profileringen från Moderaterna,
inte för att Moderaterna har bytt åsikt utan för att Moderaternas profil som statsbärande
parti måste vara den mittenpolitiska. De har även lämnat över de konservativa profilen till
KD, även om detta ännu inte fått genomslag på samma vis som med Centern. (vänta bara)
Delar troendet.
Citat:
4) Centerpartiet är Sveriges tredje största parti, och det är på intet sätt säkert eller ens
med största sannolikhet så att de inte även 2010 kvarstår som #3.
Tveksamt dock..
Citat:
5) "Stureplanscentern" eller storstadscentern är ett genidrag.
Normalt sett ja. Men inte i kvällstidningslogikens förlovade land. Sossarna började köra runt tanken om att Stureplanscentern nu dominerar C med sina kanske 100 medlemmar mot resten av landets 50 000+ landsbygdsmedlemmar. Folk köper det. Även dessa inbitna realister som utgår ifrån att aftonbladet/expressens tabloidskräp alltid är förvrängt köper gladeligen detta absurda resonemang med hull och hår. Vilket är ytterst märkligt.
Notera gärna att detta eviga tjat om vad c-väljarna/medlemarna känner i form av "svek" om att "ta Stureplan före landsbygden" och "svek om kärnkraft" etc inte stämmer överens med just c-väljarnas/medlemarnas EGNA resonemang. Där överensstämmer åsikterna i högre grad med partiledningens beslut. De flesta C-medlemmar är snarare pragmatiska i kärnkraftsfrågan och kan lika gärna vara för en uppgradering som att man knappast blir svartsjuk på en minifilial som sätts upp i Stureplan. De flesta vet att det bara är C som har någon riktig kompetens i jordbruksrelaterade frågor och till viss del då miljöfrågor som kan relateras till dessa näringar (utgör en stor del av detta).
Men jag blir fascinerad över att så många köper dessa resonemang från tidningar och allmänna "kännare"?
Citat:
6) Maud har gjort ett jättejobb som egentligen bara trumfas av Fredriks arbete.
Hennes påstått svaga kompetens saknar utan tvekan verklighetskoppling.
Jupp. Jag har ganska svårt för hennes gälla röst och köper inte alltid hennes sätt att argumentera (dvs retoriken, inte logiken) men gillar hennes enorma arbete när man ser till konsekvenserna. Eller sättet som man har vänt skutan i C från vänsterutflykten på!
Sedan bör man komma ihåg att det är C som är det enda partiet som går på fackpamperiets långt etablerade makt och maktmissbruk. M gör det tystlåtet, men C kan säga det rakt ut (utan att tiga med att man gärna ser en mer utbredd facklig anslutning!). Samt att C står för 90% av Alliansens miljökompetens. Den som följer EU-frågor bör inse att det är ganska mycket. Och för de som tänker mindre som en miljöpartist så kan detta vara ett mer seriöst skäl att rösta på C.
Citat:
Punkt. Så min fråga är, vad är grejen med den totala avsaknaden av kärlek för C här på FB?
Vad är det för fel på centerpartiet, egentligen?
Nu finns det ju en del användare här som är c-sympatisörer. Men många verkar dels falla in i gaggandet om Stureplanscentern och övergivandet av landsbygden som ett tjat-mantra från sossar och medier.
I övrigt så är ju C ett pragmatiskt parti i många hänseenden, och ett parti som är mycket för resonerande. Ett av de negativa resultaten med detta, i ett snabbare media-samhälle med korttids-journalister, kortare deadlines och en mer får-aktig publik som måste underhållas med svartvit plakatpolitik är att resonerande inte håller. Det måste vara ett direkt ställningstagande oavsett karaktär. Vilket C sällan gör. Undantaget att man inte sätter sig i en regering med en kommunist..
Allt ovan leder till väljares uppfattning om otydlighet. Man ser inte vad C står för helt enkelt. Vilket definitivt är något att jobba på för C.
En helt korrekt beskrivning i min mening!