• 1
  • 2
2010-03-05, 02:43
Medlem
Forums_hornys avatar
Tjenare!

Fick hem ett ljudkort och lite medföljande program. Är helt novis på det här, har bara blivit inspelad av andra (med band). Men gav mig fan på att försöka lite iallafall.

"köpte" något trumprogram, Ezdrummer tror jag det hette. Guidade mig fram till hur man får in det i medföljande program (Ableton) och tog ett klassiskt trumkomp. Sedan spelade jag bara in lite gitarr. Tänkte inte på vilka ackord jag spelade (vart ett vanligt rockkomp) så det blev ett helvete att spela in övriga instrument. Gitarrljuden är inte speciellt genomarbetade utan jag satsade bara på att få det där "maffiga"ljudet. Plockgrejen är väl lite U2 misstänker jag. Sen är solot ganska AC/DC, så det är en konstig mix.

Men nu till diskussionen. Tror ni att den här låten kan funka på en arena? Finns det ett recept på arena låtar? Och kom inte med "dröm och glöm om arenor, det tar sin tid" för det är inte meningen. Tycker bara det är roligt att skapa musik. Maffiga låtar är alltid mysigt!

(slutet är självklart bara ploj som vart kvar, ska bort ifall jag gör nåt av låten).

Sen en till grej. Detta är ju råmaterial, inte mixat för fem öre. Gitarrsolot är hastigt avkortat och direkt efter kommer en akustisk gura in som jag inte vill ha med. Så det är ju lite finslipning kvar. Men vad borde jag annars göra med det här? Kanske lite mer percussion?

Kom med tips! Som sagt, min första dag med inspelningsgrejer (och jag älskar det redan)

http://www.speedyshare.com/files/21264079/testl_t.mp3
Citera
2010-03-05, 03:01
Medlem
Här snålar vi inte med flangern i alla fall
Lyssnade precis igenom. För att vara första gången låter det fenomenalt. Jag kan inte påstå att jag är svag för arena-rock.. Men tummen upp från mig.
Citera
2010-03-05, 03:04
Medlem
Forums_hornys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rightball
Här snålar vi inte med flangern i alla fall
Lyssnade precis igenom. För att vara första gången låter det fenomenalt. Jag kan inte påstå att jag är svag för arena-rock.. Men tummen upp från mig.

Haha nej det var nån jädra preset! Har lärt mig mer om inspelningsprogrammet än stärkar-simulatorn!

Tack som fan! Njae gillar inte heller U2 och liknande, men att pilla ihop det var roligt!
Citera
2010-03-05, 03:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forums_horny
Haha nej det var nån jädra preset! Har lärt mig mer om inspelningsprogrammet än stärkar-simulatorn!

Tack som fan! Njae gillar inte heller U2 och liknande, men att pilla ihop det var roligt!
I sånna fall ser jag dig gärna försöka på något annat som inte är lika U2-smittat. Hehe..
Citera
2010-03-05, 03:31
Medlem
ccoonnyys avatar
Låter väldigt bra för att vara första gången, tror jag har mina första grejer kvar på datorn också och det låter inte alls sådär.

Vad kör du med för grejer?
Citera
2010-03-05, 03:36
Medlem
Forums_hornys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ccoonnyy
Låter väldigt bra för att vara första gången, tror jag har mina första grejer kvar på datorn också och det låter inte alls sådär.

Vad kör du med för grejer?

Haha tack så mycket

Kör bara med en Line 6 Pod ux2, sen instrument då. Släng upp ditt med, kan ju bli en sån här rolig "Det första vi någonsin spelade in"-tråd. Spelar in gör jag i Ableton som följde med Line 6en!
Citera
2010-03-05, 03:39
Medlem
ccoonnyys avatar
Citat:
Haha tack så mycket

Kör bara med en Line 6 Pod ux2, sen instrument då. Släng upp ditt med, kan ju bli en sån här rolig "Det första vi någonsin spelade in"-tråd. Spelar in gör jag i Ableton som följde med Line 6en!

Haha okej då, ska bara leta upp det
Citera
2010-03-05, 03:40
Medlem
Citat:
kan ju bli en sån här rolig "Det första vi någonsin spelade in"-tråd.
Haha nejdu.. Man lär sig av sina misstag. Efter det misslyckandet så drog jag på loppis och köpte en bandare istället. Nu trycker jag bara record så har jag en fläskig o rutten demo färdig. Svårt att få till flanger.. Men man tager vad man haver.
Citera
2010-03-05, 03:44
Medlem
Forums_hornys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rightball
Haha nejdu.. Man lär sig av sina misstag. Efter det misslyckandet så drog jag på loppis och köpte en bandare istället. Nu trycker jag bara record så har jag en fläskig o rutten demo färdig. Svårt att få till flanger.. Men man tager vad man haver.

Hahahaha!

Låter underbart! Men misstag är ju så fantastiskt roliga!
Citera
2010-03-05, 03:45
Medlem
ccoonnyys avatar
Citat:
Haha tack så mycket

http://www.2shared.com/file/11854993.../untitled.html

Massa krafs bara för att jag var som ett litet barn när jag var och köpte grejerna och kom hem sen

Använder samma program till trummorna som du gör.
Citera
2010-03-05, 03:50
Medlem
Forums_hornys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ccoonnyy
http://www.2shared.com/file/11854993.../untitled.html

Massa krafs bara för att jag var som ett litet barn när jag var och köpte grejerna och kom hem sen

Använder samma program till trummorna som du gör.

Haha det var ju absolut inte dåligt ju!

Programmerar du trummorna själv eller finns det nåt "groove" som är sådär? Har inte lyckats lära mig programmera trummor än. Kanske får bli mitt nattuppdrag!
Citera
2010-03-05, 03:52
Medlem
Sixfeetunders avatar
Det låter fint. Jag kan nästan ingenting om U2 men ditt lyssnade jag på och det lät fint!
Själv gör jag mest elektronisk musik på datorn då jag saknar riktiga instrument till att få till riktigt bra och sköna gitarrriff och sådant. Datorgjorda gitarrljud och samples låter helt enkelt inte bra enligt mig själv.
Jag minns att min absolut första låt jag gjorde på diversa musikprogram var en patetisk cover på Culture Beats Mr.Vain. Tyvärr går den ej att få tag på idag.. Kanske bäst så..

Men du gör väldigt bra ifrån dig för att vara din första dag och du lär det det mesta med tiden tror jag. Det finns bra guider till det mesta på internet och turtorials på youtube.com. Du kommer ha väldigt många och roliga timmar nu i framtiden framför datorn! EzDrummer är bra men också väldigt välanvänt och lättkänt "plugin" så försök lägga några sköna effekter på det så låter det ännu mera realistiskt. Bara ett tips!

Njut nu sen fortsätt jobba!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in