Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-03-05, 18:20
Medlem
Galacticos avatar
I denna trden r tanken att vi ska diskutera om filmer frn Studio Ghibli!
Jag har hittils bara sett 5 stycken: The Cat Returns, Castle In The Sky, Whisper Of The Heart, Porco Rosso och Nausicaa Of The Valley Of The Winds.

The Cat Returns tycker jag var en okej film, vrd att se iallafall. Men dom andra 4 tycker jag var svinbra! Jag upptckte Studio Ghibli nu fr bara ngon vecka sen s jag har ett par filmer till att se fram emot.
Vad tycker ni om Studio Ghiblis filmer? Finns skert flera personer hr p flashback som har sett alla deras filmer kan jag tnka mig!
Citera
2010-03-05, 18:35
Medlem
huggybares avatar
Nu har jag visserligen inte sett alla deras filmer, men alla jag har sett har varit bra eller mycket bra. De bsta av de jag har sett r nog Princess Mononoke, Grave of the Fireflies (riktigt tung p sina stllen) och Spirited Away. Howl's Moving Castle och My Neighbour Totoro var ocks helt ok, men inte lika bra. Hur som helst s r det ett gng riktigt begvade filmmakare, de r nog en av de strsta anledningarna till att jag gillar anime ver huvud taget.
Citera
2010-03-05, 18:44
Medlem
denisemarielles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galactico
I denna trden r tanken att vi ska diskutera om filmer frn Studio Ghibli!
Jag har hittils bara sett 5 stycken: The Cat Returns, Castle In The Sky, Whisper Of The Heart, Porco Rosso och Nausicaa Of The Valley Of The Winds.

The Cat Returns tycker jag var en okej film, vrd att se iallafall. Men dom andra 4 tycker jag var svinbra! Jag upptckte Studio Ghibli nu fr bara ngon vecka sen s jag har ett par filmer till att se fram emot.
Vad tycker ni om Studio Ghiblis filmer? Finns skert flera personer hr p flashback som har sett alla deras filmer kan jag tnka mig!

-Alla- studio Ghiblis filmer r vrda att se, gillade faktiskt deras nya film Ponyo.

Min top 10 r:

1. Grave of the fireflies
2. Princess mononoke
3. Spirited Away, My neighbor Totoro (delad 3a)
4. Howls moving Castle
5. Ponyo
6. Whisper of the heart
7. Nausicaa of the valley of the wind
8. Kikis delivery service, The cat returns
9. Tales from earthsea
10. Only yesterday
Citera
2010-03-05, 18:59
Medlem
Hayao Miyazaki r nog vrldens frmsta regissr nr det kommer till animerade filmer. Han kan verkligen skapa magi p vita duken.

Spirited Away rankar jag som vrldens nst bsta animerade film efter Lejonkungen. Det var den som gjorde att jag frst brjade kolla p anime.

Sedan har vi Eldflugornas Grav som r oerhrt gripande. Mjligtvis den sorgligaste filmen som gjorts, och en film man helt enkelt mste se.
Citera
2010-03-05, 19:00
Medlem
Galacticos avatar
Justjvlar! Grave of The Fireflies har jag sett ocks fr ngon r sedan! Den tyckte jag var riktigt bra minns jag, sorglig p sina stllen!
Jag vet inte varfr men jag tycker att japansk teckad r lite bttre n "vsterlndsk", vet ej varfr men ngon speciell knsla i det japanska!
Citera
2010-03-05, 20:45
Moderator
memymos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galactico
Justjvlar! Grave of The Fireflies har jag sett ocks fr ngon r sedan! Den tyckte jag var riktigt bra minns jag, sorglig p sina stllen!
Jag vet inte varfr men jag tycker att japansk teckad r lite bttre n "vsterlndsk", vet ej varfr men ngon speciell knsla i det japanska!

Antagligen fr att dom ritar med knsla och tar tid p sig istllet fr att sitta vid en dator och dra ihop ngot.

Men fr nog sga Grave of the fireflies r hgst upp hos mig. Jag hade en stor jobbig klump i halsen nr den sluta.

Min lillebror tipsade mig om att det kommer en ny av ghibli i r. http://en.wikipedia.org/wiki/The_Borrower_Arrietty

Dock r det inte Hayao Miyazaki som gr den. Men kan den bli bra iaf?
Citera
2010-03-05, 21:15
Medlem
Grave of the Fireflies r magisk

sedan kanske jag kan tipsa om en lite oknd

Tales from Earthsea
http://www.imdb.com/title/tt0495596/

Bygger p en mycket knd ungdoms fantasy serie

en r gjord utav Miyazaki son s lite samma anda/stil liksom

funkar bea med engelskj dub ox Willem Defoe och Tim Dalton!
Citera
2010-03-06, 02:37
Medlem
Galacticos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WladCorn
Grave of the Fireflies r magisk

sedan kanske jag kan tipsa om en lite oknd

Tales from Earthsea
http://www.imdb.com/title/tt0495596/

Bygger p en mycket knd ungdoms fantasy serie

en r gjord utav Miyazaki son s lite samma anda/stil liksom

funkar bea med engelskj dub ox Willem Defoe och Tim Dalton!

Den har jag ju ocks sett, visste inte att det var Studio Ghibli. Den gillade jag riktigt mycket ocks! men det var ngot r sen jag sg den tror jag s jag minns inte riktigt allt! Spnnande film!
Citera
2010-11-05, 18:07
Medlem
sun7s avatar
Barnen sg My neighbour Totoro, och blev frlsta, srskilt den ldste (5 r). Han var verkligen Djupt Berrd, och det var inte tal om att lmna tillbaks den till videobutiken, fick ljuga och sga att den kommit bort Den var liksom redan hans.
Jag tycker nog det mest imponerande r att allt fr ta sin tid, det r lnga djupa processer i skeendet, inte det vanliga bambam som ungarna fr se. Och barnen uppskattar ju detta!
Hur r de andra Ghibli-filmerna vad gller barn?
Citera
2010-11-05, 18:16
Medlem
tltpinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sun7
Barnen sg My neighbour Totoro, och blev frlsta, srskilt den ldste (5 r). Han var verkligen Djupt Berrd, och det var inte tal om att lmna tillbaks den till videobutiken, fick ljuga och sga att den kommit bort Den var liksom redan hans.
Jag tycker nog det mest imponerande r att allt fr ta sin tid, det r lnga djupa processer i skeendet, inte det vanliga bambam som ungarna fr se. Och barnen uppskattar ju detta!

Det beror lite p vart du satt ribban, och hur tliga dina barn r. I de flesta av titlarna finns det mrka lskiga skuggor, monster och vld. Samtidigt r de s pass unga att de kanske inte snappar upp saker som ondskefull symbolik och annat. Ponyo kan du med gott samvete visa dem utan att sjlv kolla igenom filmen frst, titta sedan igenom Howls moving castle, Spirited Away och kanske The cat returns och se om det fungerar. Speciellt spirited away tror jag p, frutom ett par lskiga scener, men andra sidan r vl Ursula i Den lilla sjjungfrun ocks rtt ondskefull. Resten skulle jag vilja pst r krda tills om ett par r.
Citera
2010-11-05, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sun7

Lt dem inte se Grave of the fireflies p tminstone 10 r, den r hemsk men vldigt bra. Det kndes som jag ftt ett slag i magen nr jag sett den. Frmodligen vrldens bsta antikrigsfilm. Stora delar av filmen r sjlvbiografisk.

Nr de blivit lite strre 8-9 tror jag att Laputa kommer vara perfekt fr dem, ett underbart ventyr helt enkelt. Kolla den frst sjlv fr skerhets skull den har sjurs grns men nd.

Spirited awayborde fungera om du sitter med dem och kollar.

Nausica och Mononoke hime br du vnta med om inte annat fr att de inte kan uppskatta de till fullo i s ung lder, det r bttre att de fr en riktigt bra upplevelse senare n en medioker nu.

Hursomhelst tycker jag att du kan kolla igenom alla sjlv.
Citera
2010-11-05, 21:43
Medlem
hetfields avatar
Panda! Go Panda! passar nog perfekt till barn i den ldern.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in