• 1
  • 2
2010-03-07, 19:01
Medlem
Kannans avatar
http://www.dn.se/nyheter/valet2010/s...erna-1.1057189

"Socialdemokraterna brukar hävda att det inte går att vinna val utan stöd i storstäderna".

I den här mätningen, som tydligen är på beställning av partierna själva, har alliansen klart övertag i storstäderna. I artikeln påpekas det flera gånger hur viktigt det är att hitta väljare här.

Varför är det viktigare att få mycket röster i storstaden än på landsbygden? Alla röster är väl lika mycket värda?
Citera
2010-03-07, 19:03
Medlem
I en stad bor det fler människor, det finns således mer utrymme för ringar på vattnet osv än vad det gör på landsbygden där det bor 3-4 pers/km2. Så tror jag iaf att det är.
Citera
2010-03-07, 19:04
Medlem
HC47s avatar
Men vilka tror du får flest röster? De som får 60 % av stockholmarna på sin sida eller de som får 60 % av Säffle på sin sida?
Citera
2010-03-07, 19:07
Medlem
looolsis avatar
Det hela har att göra med valkretsar, orkar inte förklara men min kära vän wikipedia gör det gärna

[url="http://sv.wikipedia.org/wiki/Valkrets"]http://sv.wikipedia.org/wiki/Valkrets[/URL

Om han inte gör det bra ska vi nog kunna svara på dina frågor!
Citera
2010-03-07, 19:11
Medlem
Kannans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Men vilka tror du får flest röster? De som får 60 % av stockholmarna på sin sida eller de som får 60 % av Säffle på sin sida?
Men idiot

Alliansen leder stort i storstäderna om man tror opinionsundersökningarna, men ligger långt efter de röd-gröna om man ser till landet som helhet. Eller har du missat något?
Citera
2010-03-07, 19:14
Medlem
moderatswings avatar
Vilka är storstäderna?
Stockholm har ju många gånger röstat annorlunda än övriga Sverige och kan således inte vara en garant för ett vinnande val. Det är mycket möjligt att de rödgröna vinner i höst utan att för den sakens skull vinna huvudstaden.

När det gäller Göteborg och Malmö så är det röda städer. Men TS pratar om att de blåa leder i storstäderna (plural).
Citera
2010-03-07, 19:15
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kannan
Men idiot

Alliansen leder stort i storstäderna om man tror opinionsundersökningarna, men ligger långt efter de röd-gröna om man ser till landet som helhet. Eller har du missat något?
Det var lite smått ett skämt från min sida vilket jag trodde märktes på min , men tydligen gick inte budskapet fram. Men det handlar såklart om valkretsar, som länken ett par poster upp så vackert kan beskriva.
Citera
2010-03-07, 19:25
Medlem
Skulleviljavetas avatar
Klart det går att göra det.
Citera
2010-03-07, 19:26
Medlem
Blå Rutas avatar
Det gäller att hitta grupperingar som är stora, har gemensamma värderingar och därmed lätta att tillgodose/förutsäga. Det gör att det blir lättare att få dessa röster.
Det man är ute efter är grupper som folk starkt identifierar sig med. Det ska vara grupper med gemensamma politiska åsikter. Och gruppen ska vara så stor som möjligt (för att ge så stor utdelning röstmässigt).
Politik är ett spel där det gäller att framföra åsikter som så många som möjligt tänker "wow, det vill jag stödja", samtidigt som så få som möjligt säger "Ohhnej, det vill jag inte stödja!" om samma sak. I sverige är väl dom två största grupperna just invånare i storstäderna, samt "landsbygden" som politikerna hela tiden försöker fjäska för, utan att förlora den andra gruppen (just landsbygd och storstäder står ofta på motsatt sida i svensk politik)

I länder med stora nationalistiska partier så har dom lyckats vinna folk som identifierar sig starkt med sin nationalitet. Då blir det snabbt en stor potentiell väljarbas. På samma sätt är det i USA där kristna är en mycket viktig grupp. Såpass viktig att man inte blir president utan att gå till kyrkan och ha en pastor man ser upp till. Där är det nämligen många som identifierar sig med sin tro, och då är det en perfekt målgrupp att rikta in sin politik för.
Citera
2010-03-07, 19:27
Medlem
Dalailamas avatar
Är väl inte så konstigt.. fler höginkomsttagare i Sthlm?
Citera
2010-03-07, 19:29
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalailama
Är väl inte så konstigt.. fler höginkomsttagare i Sthlm?

Höginkomsttagares röster väger inte tyngre...
Citera
2010-03-07, 19:30
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
När det gäller Göteborg och Malmö så är det röda städer. Men TS pratar om att de blåa leder i storstäderna (plural).
Det verkar, enligt min syn på det, ordna upp sig även i Malmö och Göteborg:
http://www.dn.se/nyheter/valet2010/s...erna-1.1057189
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här