Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Du menar för att det är avbefolkat för att andra områden har större makt.
Menar du att majoriteten alltid har rätt?
Människor är hur som helst viktigare än älgar...
Jag är inte 100% för demokrati i den form som vi har i Sverige idag, nej. Majoritetens förtryck över minoriteter är ett problem med den, t.ex. att en 51-procentig riksdagsmajoritet kan införa speciallagar som påverkar några få. Demokrati är ofta att jämföra med pöbelvälde. Det är ofrånkomligt att majoritetens beslut kommer att trampa någon minoritet på tårna. Vissa blir lidande därför att andra tyckte att en annan lösning var bättre. Men det är i så fall viktigare att den största gruppen av svenska medborgare (Homo Sapiens Sapiens) får fördelar, än att trettifem personer och fyra tusen älgar får det. Och de tidsbegränsade mandatperioderna ger åtminstone de största minoriteterna en chans att få säga sitt och korrigera alltför tokiga beslut.
Men att låta en annan pöbel få mer makt på bekostnad av den vanliga pöbeln är fanimej ännu värre, ifall det beror på att några har råkat bosätta sig i skogen och andra i en storstad. Det finns ett par andra trådar här på forumet som har varit aktiva den senaste tiden, där man bland annat har diskuterat ifall rösträtten skall vara beroende av ifall man är allmänbildad inom svensk politik/statsskick, eller om man tjänar mycket. Båda de varianterna är långt bättre rangordningar än att bara fokusera på bostadsorten tycker jag.
Men: jag är libertarian och tycker att en mycket bättre och rättvisare metod hade varit att införa en starkare grundlag, likt de i USA eller Tyskland. En regeringsform/grundlag som uttryckligen garanterar folkets frihet, utom i vissa väl definierade fall. Begränsa politikernas möjligheter till att detaljstyra allt från skatter till leverantör av gatuskyltar. Detta i kombination med en författningsdomstol -
icke politiskt tillsatt - som kan sätta stopp för de grövsta exemplen då politiker förtrycker medborgare. Mer makt åt folket, mindre makt via politikerna alltså!