Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-03-21, 17:36
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Ok, jag betalar alltså ingen moms när jag går och köper kläder och mat exempelvis?
Inte om du går till turkaffärerna. Det vet ju alla här på FB att turkaffärerna sopar hem miljoner på skattefusk.
Citera
2010-03-21, 17:43
Medlem
CitySoundtracks avatar
Citat:
Ok, jag betalar alltså ingen moms när jag går och köper kläder och mat exempelvis?

Klädaffärer och matvarubutiker har ingen redovisning av in- och utgående moms?...

FYI: eftersom varans inköpsprist understiger försäljningspriset så finns så gott som alltid ett positivt netto för den utgående momsen, vilken betalas till staten.

Jo självklart, jag ser dock inte skillnaden om sexköparen eller den prostituerade handlar samma vara för samma medel.
Citera
2010-03-21, 17:45
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CitySoundtrack
Jo självklart, jag ser dock inte skillnaden om sexköparen eller den prostituerade handlar samma vara för samma medel.

Som sagt: handel visar sig som tillväxt i BNP, och detta, bland andra faktorer, är det som ger vår valuta ett värde på kapitalmarknaden. Du är jurist, jag är ekonom...
Citera
2010-03-21, 17:47
Medlem
CitySoundtracks avatar
Citat:
Som sagt: handel visar sig som tillväxt i BNP, och detta, bland andra faktorer, är det som ger vår valuta ett värde på kapitalmarknaden. Du är jurist, jag är ekonom...

Så du menar att om jag ger min vän hundra kronor för att handla en vara till mig så ökar det landets tillväxt mer än om jag själv hade köpt den?
Citera
2010-03-21, 17:49
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Så du menar att om jag ger min vän hundra kronor för att handla en vara till mig så ökar det landets tillväxt mer än om jag själv hade köpt den?

Ju fler gånger en hundralapp omsätts i handel, desto mer bidrar den till den ekonomiska aktiviteten, det vill säga bruttonationalprodukten (BNP) som är ett viktigt mått på ett lands ekonomiska tillstånd och välmående.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bruttonationalprodukt

Citat:
Bruttonationalprodukt (BNP) är ett mått på den totala ekonomiska aktiviteten i ett land under en tidsperiod, vanligen ett år. Det kan uttryckas som värdet av total konsumtion av varor och tjänster, bruttoinvesteringar samt export minus import. Om man i ett land summerar värdet av alla färdiga varor och tjänster som producerats under ett år får man fram landets bruttonationalprodukt. Det finns ett starkt positivt samband mellan BNP och mått på levnadsstandard och hälsa[1][2] men användandet av måttet som en nivå på levnadsstandard har blivit kritiserat och många länder söker aktivt efter alternativa mått.[3]
Citera
2010-03-21, 17:51
Medlem
CitySoundtracks avatar
Citat:
Ju fler gånger en hundralapp omsätts i handel, desto mer bidrar den till den ekonomiska aktiviteten, det vill säga bruttonationalprodukten (BNP) som är ett viktigt mått på ett lands ekonomiska tillstånd och välmående.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bruttonationalprodukt

Men nu är det ju samma hundralapp som omsätts, det är bara olika personer som lämnar över den.
Citera
2010-03-21, 17:55
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Men nu är det ju samma hundralapp som omsätts, det är bara olika personer som lämnar över den.

Jag förstår att detta är svårt för en jurist. Mervärdet består i att en ny tjänst produceras. Pengar i sig har inget reeellt värde, det speglar bara den ekonomiska aktiviteten, d.v.s. utbytet av varor och tjänster. Prostitution är alltså en aktivitet och en tjänst "som skapar ekonomiskt värde" som vi ekonomer brukar säga. I varje led görs ofta en nettovinst (intäkter minus kostnader, avskrivningar och andra bokslutsdispositioner) som går till ytterligare konsumtion och investeringar, och på detta sätt genereras ekonomisk tillväxt.
Citera
2010-03-21, 17:58
Medlem
CitySoundtracks avatar
Citat:
Jag förstår att detta är svårt för en jurist. Mervärdet består i att en ny tjänst produceras. Pengar i sig har inget reeellt värde, det speglar bara den ekonomiska aktiviteten, d.v.s. utbytet av varor och tjänster. Prostitution är alltså en aktivitet och en tjänst "som skapar ekonomiskt värde" som vi ekonomer brukar säga. I varje led görs ofta en nettovinst (intäkter minus kostnader, avskrivningar och andra bokslutsdispositioner) som går till ytterligare konsumtion och investeringar, och på detta sätt genereras ekonomisk tillväxt.

Jag följer inte med ditt resonemang, bortsett från att prostitutionen inte redovisar moms, så menar du att det ger mer tillväxt när en prostituerad för sexköparens pengar gör ett inköp, än när sexköparen själv gör inköpet för pengarna.
Citera
2010-03-21, 18:02
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Jag följer inte med ditt resonemang, bortsett från att prostitutionen inte redovisar moms, så menar du att det ger mer tillväxt när en prostituerad för sexköparens pengar gör ett inköp, än när sexköparen själv gör inköpet för pengarna.

Alla varor och tjänster som produceras skapar ekonomiskt värde i samhället. Inte mitt påhitt. Varje kullager som svarvas på SKF, varje hår som klipps hos frisören och varje betald avsugning...

Det är den extra tjänsten som tillkommer som är avgörande. Fler tjänsteleverantörer = större ekonomisk aktivitet.
Senast redigerad av WordWarrior 2010-03-21 kl. 18:05.
Citera
2010-03-21, 18:09
Medlem
CitySoundtracks avatar
Citat:
Alla varor och tjänster som produceras skapar ekonomiskt värde i samhället. Inte mitt påhitt. Varje kullager som svarvas på SKF, varje hår som klipps hos frisören och varje betald avsugning...

Det är den extra tjänsten som tillkommer som är avgörande. Fler tjänsteleverantörer = större ekonomisk aktivitet.

Om du säger så, så får jag lita på dig. Däremot behöver vi inte utveckla den här hypotetiska diskussionen ytterliggare.
Citera
2010-03-21, 18:10
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Om du säger så, så får jag lita på dig. Däremot behöver vi inte utveckla den här hypotetiska diskussionen ytterliggare.

Där håller jag med dig. Gäsp!
Citera
2010-03-21, 18:51
Medlem
Citat:
Ja, till att börja med tror jag att en tröja är en kapitalvara med 25 % moms, eller?

Ja, har jag någonsin sagt något annat än att en tröja är en kapitalvara med 25 % moms? Häng med nu i detta enkla räkneexempel: Säg att tröjan kostar 800 kronor plus moms. 800*1,25= 1000. Den kostar alltså 1000 kronor inklusive moms. Av dessa 1000 kronor är 200 kronor moms. 200 är 20 % av 1000. 20 % av priset är moms.

Citat:
Vidare så krävs det att den ingående och utgående momsen avräknas och betalas in till staten för att kunna redovisas överhuvudtaget. Finns ingen redovisning finns inte heller någon moms.

Menar du att tröjförsäljaren inte betalar in momsen om kunden betalar med pengar som denne inte har skattat för? Det har väl inte tröjförsäljaren en aning om!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in