• 1
  • 2
2010-03-20, 13:40
Medlem
scharpschutzes avatar
Vår gädda till lärare bestämde sig för att våran klass ska ha den muntliga delen i Svenska B nationella 3-4 veckor innan alla andra klasser på skolan, i torsdags fick jag reda på att jag var i gruppen som ska redovisa torsdag nästa vecka.

Så nu står man här utan några jävla idéer och ska tala om relationer, som är vrålspännande, framför klassen. Jag skulle behöva lite hjälp med att gnugga igång geniknölarna, men lite idéer från er. FB har ju världens vildaste fantasi

Talet ska handla om Relationer.

Några förslag på infallsvinklar är:
Kärlek:
Kärlek med förhinder
Evig kärlek - finns den?
Gift eller sambo?
Kärlek i olika kulturer
"Lika barn leka bäst"
Min och andras syn på otrohet
Vänskap och släktband:
Vikten av familj och släkt för ett bra liv
Oväntad vänskap
Släktträd och stamtavlor
Kompisrelationer - vänner och ovänner
Kan vi själva klippa navelsträngen eller är vi alltid våra föräldrars barn?
Samverkan mellan olika grupper och länder:
Så bygger vi en bättre värld
Skilda världar - olika gruppers samverkan för ett gemensamt mål
Lagsport - en skola för samarbete eller konkurrens?
Virtuella nätverk skapar nya relationer
Allians eller neutralitet - relationer till andra länder
Skildringar i film, litteratur, bildkonst och musik
Äkta romantik och utnötta klichéer i film, musik, litteratur och bildkonst
Edward och Bella, Tristan och Isolde och andra kända kärlekspar
Vänskap på film
En jämförelse av två tecknade series sätt att skildra relationer

FÖRBANNAT SKOJ
Har ni något förslag på vad man kan prata om i fem minuter utan att låta allt för..fånig? Så måste man passa ihop skiten med det här jävla texthäftet :O
Tack <3
Senast redigerad av scharpschutze 2010-03-20 kl. 13:46.
Citera
2010-03-20, 14:38
Medlem
roofens avatar
Kolla forumsdelen "relationsakuten" så har du lite att välja och vraka i
Citera
2010-03-21, 15:20
Medlem
whiteboys avatar
Har också problem med det här, och provet är på onsdag. Själv har man inte börjat eftersom jag varit sjuk (och lat). Relationer måste vara det sämsta temat någonsin, och det värsta är att man måste ha med en bild eller text från häftet.
Citera
2010-03-21, 20:51
Medlem
scharpschutzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whiteboy
Har också problem med det här, och provet är på onsdag. Själv har man inte börjat eftersom jag varit sjuk (och lat). Relationer måste vara det sämsta temat någonsin, och det värsta är att man måste ha med en bild eller text från häftet.

Förstår inte vad de tänker med som utformar dessa prov. Kul att stå och prata om kärlek i fem minuter framför 20 andra råbarkade teknister
Citera
2010-03-21, 20:54
Medlem
whiteboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scharpschutze
Förstår inte vad de tänker med som utformar dessa prov. Kul att stå och prata om kärlek i fem minuter framför 20 andra råbarkade teknister

Haha ja, inte är det ett alltför lätt ämne i alla fall. Har kommit en bit på vägen nu, men fattar egentligen inte vad jag gör. Vad är det dem vill att man ska få fram? Jag valde att skriva om kärlek med förhinder, om fotbollsupportrar som älskar 11 män och en klubb, som endast ser dom som pengar. Har beskrivit varför jag valt bilderna och så, men kommer fan ingenvart nu, så lite hjälp skulle sitta perfekt!
Citera
2010-03-21, 23:52
Medlem
scharpschutzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whiteboy
Haha ja, inte är det ett alltför lätt ämne i alla fall. Har kommit en bit på vägen nu, men fattar egentligen inte vad jag gör. Vad är det dem vill att man ska få fram? Jag valde att skriva om kärlek med förhinder, om fotbollsupportrar som älskar 11 män och en klubb, som endast ser dom som pengar. Har beskrivit varför jag valt bilderna och så, men kommer fan ingenvart nu, så lite hjälp skulle sitta perfekt!
Haha jaaadu. För många år av datorspelande har förstört min fantasi. Du kan inte typ..relatera till det på något sätt själv? Egna erfarenheter osv?

Jag tänkte om man kan snacka ngt typ relationer mellan länder. Typ..jobba danskar . Problemet är fortfaande texthäfte-skiten
Citera
2010-03-22, 00:10
Medlem
whiteboys avatar
Jo, jag är ju relativt hängiven AIK-supporter, så jag tog ju något jag själv kan relatera till. Fast jag ändrade min infallsvinkel från kärlek med förhinder till olycklig kärlek. Hur man kan älska något som inte älskar dig tillbaka och än mindre vet vem du är. Tog ett tag för mig att komma igång, men sen rullar det bara på. Annars är det bara att flumma ihop något, det löser sig alltid!
Citera
2010-04-06, 17:20
Bannlyst
Bump på denna tråd, fler som skriver snälla? Vad menas med infallsvinkel?
Citera
2010-04-06, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alkisenahmed
Bump på denna tråd, fler som skriver snälla? Vad menas med infallsvinkel?

Utgångspunkt, synpunkt, synvinkel, perspektiv... Från vilket håll du ser på ämnet, vad du utgår ifrån, vilken vinkling på ämnet du väljer.
Citera
2010-04-06, 22:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FrayMan
Utgångspunkt, synpunkt, synvinkel, perspektiv... Från vilket håll du ser på ämnet, vad du utgår ifrån, vilken vinkling på ämnet du väljer.

Det är ju alltid lätt att leta fram ett par synonymer. Det där visste jag men vi säger att min infallsvinkel är "lika barn leker bäst"(ur exemplen man får). Hur kan det vara en infallsvinkel till årets ämne det är det jag inte fattar. Kan nån ge exempel eller förklara?
Citera
2010-04-11, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alkisenahmed
Det är ju alltid lätt att leta fram ett par synonymer. Det där visste jag men vi säger att min infallsvinkel är "lika barn leker bäst"(ur exemplen man får). Hur kan det vara en infallsvinkel till årets ämne det är det jag inte fattar. Kan nån ge exempel eller förklara?

Oss emellan -> Relationer -> Lika barn leka bäst
Citera
2010-04-11, 15:50
Medlem
En fråga angående detta ämne; någon som vet hur långt talet får vara? Det står ju ca. 5 min, men gör det något om man kommer upp mot 6-6:30 min, drar det ner betyget?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in