2010-03-22, 01:29
Medlem
lighteneds avatar
Det verkar som att folk inte är medvetna om det än, men alla komponenter som krävs för ett big brother-samhälle är nu skapade. Nu har vi slutligen fått övervakningen över våra egna hus och vår egen närmiljö tack vare google earth och eniro. Det är ju detta om något som definierar övervakning.

Lägg på detta alla datalagringslagar som genomförts (FRA/IPRED m.m), alla terroristlagar, all överstatlig sekretess via EU/USA,alla kameror som är utspridda överallt, värnpliktsarméer ersätts med statliga legoknektsarméer i hela Europa (snart bara Tyskland kvar), man blir fotograferad när man är ute och kör på vägarna, krafter finns för insamling av kontouppgifter från europas samtliga medborgare, googles dominans på nätet och samarbete med amerikanska staten.

Dessutom talas det redan om framtida microchip som ska planteras in under huden. Det talas även om nyttan av en kollektiv DNA-bank.

2010 blev alltså året då sista komponenten för ett övervakningssamhälle skapades i och med googles och eniros bilder på stads- och hemnära miljö. Du kan få ditt sovrumsfönster upplagt på google earth eller eniro. Är du en politisk motståndare så har staten via internet snart total koll på var du bor. Nu är allt bara en fråga om tid. Hur många år har vi kvar av den yttrandefrihet vi har idag? 5 år? 10 år?

Ärligt talat så känns det som att piratpartiet inte räcker. Det är för starka krafter detta och politiken är alldeles för korrupt. Jag tror det krävs en kollektiv sammanslutning bland vanligt folk. Men det är denna kollektiva sammanslutning som makten aktivt försöker förhindra genom att framhålla individualismen, splittra kärnfamiljen, arbeta för mångkulturen,öka sexualiseringen av samhället,öka materialismen, släppa fram feminismen och därigenom försvaga naturliga könsroller, sänka kyrkan och annan typ av stärkande moral.

Staten försvagar oss som grupp och därmed även som individer! Och den gör det på ett sätt som får oss att tro att vi faktiskt blir starkare. "Jag klarar mig själv, jag är stark". Samtidigt visar vi gång på gång hur svaga vi är då vi ber "pappa staten" om hjälp i olika situationer. Staten har alltså ersatt kollektivet för att vi ska kunna få vara individualister. Men detta förtroende för staten förutsätter verkligen att vi kan lita på den. Kan vi det?

Vad anser ni om detta?
Och framförallt vad kan vi göra åt denna utveckling?
Citera
2010-03-22, 01:53
Medlem
Carlo.Gambinos avatar
Bli kriminell.
Citera
2010-03-22, 01:54
Medlem
Om du inte vill ha sovrumsfönstret på Eniro kan du ta bort bilderna i inställningarna.
Men visst det känns inte trevligt att man utgår från att folk vill ha bilder på sitt hus på nätet...
Citera
2010-03-22, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carlo.Gambino
Bli kriminell.

Då blir du ju ännu mer övervakad.
Citera
2010-03-22, 02:04
Medlem
OT: Microchip har jag inte hört talas om.
Det är nog tveksamt vilket parti man än röstar på att förhindra utvecklingen. Men har du kommit på det nu ? Jag har utgått från att om man inte bor ute i skogen finns det kameror lite överallt de senaste 10 åren.
T.ex London är övervakat överallt.
Citera
2010-03-26, 18:58
Medlem
Övervakningskameror i städer m.m. för att förhindra brott är bara positivt tycker jag.

Typ London eller Holland.
Citera
2010-04-04, 04:45
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mistahh
Övervakningskameror i städer m.m. för att förhindra brott är bara positivt tycker jag.

Typ London eller Holland.
Men de förhindrar ju inga brott. De är samma som innan
Citera
2025-01-18, 11:50
Medlem
VeraCrypts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Och sen har du det du säger om mobiltelefoner och skit. Kan säga att jag tyckte det var rätt obehagligt att "råka" se stegräknaren i min mobil under en period då jag satt häktad misstänkt för ett brott min mobil hade absolut noll och ingenting med att göra.

Haha, sen har vi ju såna som jag att tala om överhuvudtaget... Förstå hur kul det känns att sitta fast i ett jäkla DNA-register? Mina fingeravtryck köper jag, men mitt DNA? Känns inte helt rättssäkert och det är ju inte bara jag som riskerar att drabbas om man tänker lite längre än näsan räcker.
När polisen granskade din stegräknare, minns du vad de kunde få fram från den? Kunde de se hur många steg du tog varje minut och därmed kartlägga dina rörelser?

Numera behöver polisen inte ens ha ditt DNA i sina register. De kan skicka in DNA från brottsplatser till släktforskningsdatabaser och se vilka släktingar det matchar.
Citera
2025-01-18, 12:47
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VeraCrypt
När polisen granskade din stegräknare, minns du vad de kunde få fram från den? Kunde de se hur många steg du tog varje minut och därmed kartlägga dina rörelser?

Numera behöver polisen inte ens ha ditt DNA i sina register. De kan skicka in DNA från brottsplatser till släktforskningsdatabaser och se vilka släktingar det matchar.

Nej, alltså.. Dom hade kommit över min telefon när jag satt häktad en gång och man kunde i princip kartlägga åtminstone en polis arbete dag i två dagar eller vad det nu var, lite halv lattjo. Man skulle j vilja veta vad polisen hittade för eventuell information det sparat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in