• 1
  • 2
2010-03-22, 17:22
Medlem
eXtremos avatar
Hejsan,

nu är jag tvungen att komma med ett antal argument för att höja inkomstskatten till en debatt. Då jag själv inte riktigt ser varför den skall höjas är det svårt, högre skatt resulterar i mindre pengar i plånboken för oss alla, inte bara för höginkomsttagarna. En sak som jag kan se är att man är tvungen att betala mer själv om skatterna sänks, t.ex. högre kostnader för att läggas in på sjukhus. Men har du kostnaderna höjts efter att Alliansen vann valet? Har "tyvärr" inte lagts in på sjukhus så jag vet inte.

Skulle vara väldigt tacksam om någon Socialdemokrat eller annan person kan säga ett argument eller två!
Citera
2010-03-22, 17:25
Medlem
Sifters avatar
Alla ska med; det är orättvist när vissa tjänar mer än andra.
Citera
2010-03-22, 17:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Hejsan,

nu är jag tvungen att komma med ett antal argument för att höja inkomstskatten till en debatt. Då jag själv inte riktigt ser varför den skall höjas är det svårt, högre skatt resulterar i mindre pengar i plånboken för oss alla, inte bara för höginkomsttagarna. En sak som jag kan se är att man är tvungen att betala mer själv om skatterna sänks, t.ex. högre kostnader för att läggas in på sjukhus. Men har du kostnaderna höjts efter att Alliansen vann valet? Har "tyvärr" inte lagts in på sjukhus så jag vet inte.

Skulle vara väldigt tacksam om någon Socialdemokrat eller annan person kan säga ett argument eller två!

Möjlighet att kontrollera en ännu större del av folks liv. Det är vad skattehöjningar går ut på. De vill tvinga på dem saker som de anser att alla behöver.
Citera
2010-03-22, 17:29
Bannlyst
Jag tror du får förlita dig mestadels på "känslargument" typ
"Det är synd om de som föds rullstolsbundna därför ska vi ha hög skatt så att staten kan hjälpa dem få ett drägligare liv"

Jag har aldrig hört några BRA logiska argument för ett högt skattetryck då det förmodligen inte finns några (mer än att kontrollera befolkningen som någon sade). Dock bör man inte ta med det som argument i en skoldebatt...
Citera
2010-03-22, 17:56
Medlem
Leif Ds avatar
Höjd inkomstskatt är bra för att bromsa utveckling och nyföretagande. Utveckling är inte bra förmiljön, och förnyelse gör bara folk nervösa. Likandet med pengar. Folk köper plast-grejjor från Kina och åker på semster med jet-plan. Vi ska inte ha sånt. Det är mycket bättre att Staten tar hand om alla pengar och fördelar det på ett sunt och rättvist sätt.
En känd idiolog inom socialdemokratin (kan ha varit PA Hansson) sa en gång: Fattigdom är inget problem så länge den delas lika!
Citera
2010-03-22, 18:04
Medlem
BeachHunterNs avatar
Föreslå 100%ig skatt, så får man köpa ett visst antal saker i affären som tex 4 liter mjölk, 2 äggkartonger och lite bröd i veckan! Alla ska ha lika <3 Sossarna <3
Citera
2010-03-22, 18:48
Medlem
eXtremos avatar
Jag uppskattar alla era ironiska och sarkastiska svar, jag skulle ha kunnat använda argument som dessa och ironisera över en hög skatt om jag skulle argumentera för ett lågskattesamhälle, men så är inte fallet nu.

Citat:
Ursprungligen postat av ykako
Jag tror du får förlita dig mestadels på "känslargument" typ
"Det är synd om de som föds rullstolsbundna därför ska vi ha hög skatt så att staten kan hjälpa dem få ett drägligare liv"

Jag har aldrig hört några BRA logiska argument för ett högt skattetryck då det förmodligen inte finns några (mer än att kontrollera befolkningen som någon sade). Dock bör man inte ta med det som argument i en skoldebatt...

Jag håller med till 110 %, jag kan inte heller finna några argument. Det kanske är för att jag svingar mer åt höger än åt vänster, om man röstar på V, S eller MP så har man säkert ett antal argument som kan användas i en saklig politisk debatt. Men att kontrollera befolkningen, det är väl inte ett argument för att det är bra med hög skatt? Om staten kontrollerar befolkningen är det inte alltid någonting positivt.
Citera
2010-03-22, 18:58
Medlem
LYNWAs avatar
Rättviseargumentet kan du använda dig av. Att de som tjänar mer ska betala mer, för det är mer rättvist så. Det går ju att diskutera vad rättvisa är, men från framförallt de som vill höja skatterna hörs detta argument.

Ska bidra till välfärden är ett annat vanligt argument. Man försöker lura i folket att det finns ett starkt samband mellan inkomstskatten och välfärden.

Är väl de två som jag kommer på som du skulle kunna använda dig av.
Citera
2010-03-22, 19:18
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LYNWA
Rättviseargumentet kan du använda dig av. Att de som tjänar mer ska betala mer, för det är mer rättvist så. Det går ju att diskutera vad rättvisa är, men från framförallt de som vill höja skatterna hörs detta argument.

Ska bidra till välfärden är ett annat vanligt argument. Man försöker lura i folket att det finns ett starkt samband mellan inkomstskatten och välfärden.

Är väl de två som jag kommer på som du skulle kunna använda dig av.

Jo, det känns som att det är det enda argument man kan använda, och ärligt talat känns det väldigt tamt. De argument som kommer komma från sidan som vill ha lägre är antagligen:

- Mer pengar i plånboken för alla, vare sig man är sjuksköterska eller VD
- Det lönar sig att arbeta
- Det fungerar lika bra nu
- Inga kostnader har höjts inom skola, sjukvård eller omsorg

Som ni ser är det ytterst svårt att möta argument som man själv tror på, det känns väldigt fel.
Citera
2010-03-22, 20:20
Medlem
y.ys avatar
Antar att ni inte skall föreslå en skattehöjning bara för att. Utan att staten behöver mer pengar.

Ordvalet rättvisa tycker jag själv är lite dumt då det kan vändas för båda hållen, försök istället med Solidaritet/trygghet.

Tala om den otrygghet som råder i förorter, bilbränder etc. Detta beror på klassklyftor.

Peka på samhällsproblem. Problem skall lösas med pengar, man kan inte bara stänga igen säcken och tro att de skall självdö.

Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Jo, det känns som att det är det enda argument man kan använda, och ärligt talat känns det väldigt tamt. De argument som kommer komma från sidan som vill ha lägre är antagligen:

Vad gäller motargument här
Är detta ens ett argument? Det är ju den uppenbara följden av sänkt skatt!

Jo det lönar sig mer men på vems bekostnad? Vrid även på proportionerna lite här. Är det värt att du skall ha råd att äta oxfilé en tisdags kväll medan det ligger någon hemlös i parken och svälter.

Detta beror på att skattemedlen har använts mer effektivt, inte på att staten har haft lika mycket pengar.

typ bah
Citera
2010-03-22, 20:38
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Vad gäller motargument här
Är detta ens ett argument? Det är ju den uppenbara följden av sänkt skatt!

Detta beror på att skattemedlen har använts mer effektivt, inte på att staten har haft lika mycket pengar.

typ bah

Men mer pengar i plånboken är väl bra? Och att staten har använt skattemedlen mer effektivt så behöver vi väl inte höjda skatter? Om vi fortsätter att använda pengarna lika effektivt som vi gör nu (?) så ligger vi på en stabil nivå, vi kan då också prova att sänka skatten ytterligare och effektivisera mera.

Ja, som ni ser så är det ganska lätt att hitta argument för en sänkning av skatten.
Citera
2010-03-22, 21:21
Medlem
Lommis avatar
Med höjda skatter kan politikerna finansiera ännu mer livsnödvändigheter såsom ännu ett slipstensmuseum, eller varför inte ett tennfigursmuseum till.

Orka åka ända till dalarna för att uppleva dylik skattefinansierad kultur.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in