• 1
  • 2
2010-03-23, 14:43
Bannlyst
Ni har säkerligen läst om hur bubblor växer och spricker. 20-talets bubbla som är ganska lik 80 talets och även den senaste ekonomiska krisen. Många väljer ju att skriva så här på efterhand om hur lik den ena bubblan var den andra och hur man ändå inte lär sig en läxa.
Det är ju bankerna som lånat ut en massa pengar utan täckning.
Då undrar jag, hur kan jag som privatperson få tag på uppgifter om vad bankerna sysslar med, samt vilka uppgifter ska och kan man hålla koll på för att upptäcka en bubbla innan den spricker och på så sätt lära sig av historien, om det är möjligt överhuvudtaget?
Citera
2010-03-23, 15:58
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesus.av.Nasaret
Ni har säkerligen läst om hur bubblor växer och spricker. 20-talets bubbla som är ganska lik 80 talets och även den senaste ekonomiska krisen. Många väljer ju att skriva så här på efterhand om hur lik den ena bubblan var den andra och hur man ändå inte lär sig en läxa.
Det är ju bankerna som lånat ut en massa pengar utan täckning.
Då undrar jag, hur kan jag som privatperson få tag på uppgifter om vad bankerna sysslar med, samt vilka uppgifter ska och kan man hålla koll på för att upptäcka en bubbla innan den spricker och på så sätt lära sig av historien, om det är möjligt överhuvudtaget?

Det enklaste är att använda sunt förnuft. När vissa bolag handlades till 100 x årsvinsten under IT-boomen, då visste man att något var fel. När man såg den hejdlösa utlåningen i Baltikum så skulle sunt förnuft kunnat tala om för dig att det kanske inte går att låna ut hur mycket som helst. Köper folk med 90 % belåning kommer banken få problem när priserna sjunker med mer och det krävs ingen raketforskare för att fatta det.
Citera
2010-03-23, 16:03
Medlem
zomos avatar
Ett gott tecken på bubbla när det gäller aktier. är att kolla när värderingen (P/E) börjar lämna historiska medeltal och drar iväg bortom all sans oftast sker detta samtidigt som diverse experter hävdar att det är annorlunda den här gången (oftast framställs detta på ett just då logiskt och klokt vis). Att gå emot den här typen av trend kan göra vem som helst idiotförklarad av kollektivet. Jag tror inte det är så svårt att se en bubbla, men det riktigt svåra frågan är när den brister. Det är då du kan bli rik. Vet inte om det svarade på din fråga men iaf....
Citera
2010-03-23, 16:12
Medlem
Arons avatar
när taxichaffisen ger dig råd om dittan och dattan då vet man att en bubbla är på väg att spricka
Citera
2010-03-23, 22:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
När man såg den hejdlösa utlåningen i Baltikum så skulle sunt förnuft kunnat tala om för dig att det kanske inte går att låna ut hur mycket som helst. Köper folk med 90 % belåning kommer banken få problem när priserna sjunker med mer och det krävs ingen raketforskare för att fatta det.
Hur och var ser jag dessa siffror?
Citera
2010-03-23, 22:47
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesus.av.Nasaret
Hur och var ser jag dessa siffror?

Går inte att se, men just det exemplet var med i en dokumentär jag såg här om dagen.

Det borde gå att ta reda på hur mycket varje person lånat, men det är svårt att veta vad de gör med pengarna, av uppenbara skäl givetvis.
Citera
2010-07-19, 11:19
Medlem
Slackoffs avatar
Högkonjunktur=bubbla
Citera
2010-07-19, 12:24
Medlem
nevermindzs avatar
Så fort du hör en variant på "this time it's different".
Citera
2010-07-19, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zomo
Ett gott tecken på bubbla när det gäller aktier. är att kolla när värderingen (P/E) börjar lämna historiska medeltal och drar iväg bortom all sans oftast sker detta samtidigt som diverse experter hävdar att det är annorlunda den här gången (oftast framställs detta på ett just då logiskt och klokt vis). Att gå emot den här typen av trend kan göra vem som helst idiotförklarad av kollektivet. Jag tror inte det är så svårt att se en bubbla, men det riktigt svåra frågan är när den brister. Det är då du kan bli rik. Vet inte om det svarade på din fråga men iaf....

Hur hittar man historiska medeltal P/E tal för ett bolag?
Citera
2010-07-19, 19:07
Medlem
Rizados avatar
En intressant läsning i ämnet är: http://www.borjelindstrom.se/ladan/v...s-anatomi.html
Citera
2010-07-20, 19:09
Medlem
Finns en anekdot där en börshaj från Wall Street får sina skor putsade av en ung man. När sedan skoputsaren gav honom råd om vad han skulle investera i, gick börshajen till kontoret och sålde alla sina värdepapper. Dagen därpå utbröt depressionen.

Känns som en ganska bra beskrivning, när även folk som inte alls håller koll på marknaden "vet" vad man ska satsa på, då är det stor risk för en bubbla.
Citera
2010-07-20, 21:49
Medlem
Finans.killens avatar
Som flera redan har sagt;
"denna gången är det annorlunda"

Då: "Vi har kommit på hur man hanterar lager" - Tss, jo just det ^^
Nu: "denna gång så har vi Kina som kommer fortsätta växa och dra upp världen" - Hahah! Sure

Samma bullshit varje gång.

Men problemet är att faktiskt hålla huvudet kallt och säga att det är en bubbla när alla andra tror på "den eviga högkonjunkturen".
Handla gärna på bubblor, du blir rik snabbt, men kom ihåg att inte tänka två gånger när det börjar rasa!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in