Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2004-03-16, 18:48
Medlem
DarkNightOfOsts avatar
Hej, r osker vart jag ska posta men frsker hr.
Jag har lnge funderat p att snickra ihop min egen kista men jag har lite svrt fr att f till det.
r det ngon som har lite tips och kanske ritningar?
Kistan ska se ut som en klassisk likkista, med sneda vinklar och s. inte helt fyrkantig som dom flesta kistor r idag.
Undrar ven vad jag ska lacka den med, dr r det tnkt att den ska vara jtteblank och svart.
Citera
2004-03-20, 05:35
Bannlyst
ingen aning

men av ren nyfikenhet, varfr denna sjuka tanke ?
Citera
2004-03-20, 12:52
Medlem
Blot-Svens avatar
Jag kan nog tyvrr inte hjlpa dig med bygget - r fdd med tummen mitt i handen - men mste nd frga ngra saker:

1. "... snickra ihop min egen kista ..." - har du helt allvarligt planerat anvnda den i samband med din begravning, eller r det jag som missat ngot?

2. Har du tnkt ha den liggande i ditt mrka rum och bruka den dagligen som figuren i min avatar gjorde? Det vore lite smlustigt, mste jag sga!

3. Ska du smycka den invndigt med ngon bordellrd stoppning?
Citera
2004-03-21, 13:13
Bannlyst
Haha...den var kul den trden!!
Nn ritning knner jag inte till ,men varfr inte kolla i ngra gamla Tintin bcker tex Faraos cigarrer dr var det mycket likkistor ,s dr kan du ju hmta ideer hur den skall se ut ,mtten vet du ju sjlv
Citera
2004-03-21, 15:23
Medlem
DarkNightOfOsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Jag kan nog tyvrr inte hjlpa dig med bygget - r fdd med tummen mitt i handen - men mste nd frga ngra saker:

1. "... snickra ihop min egen kista ..." - har du helt allvarligt planerat anvnda den i samband med din begravning, eller r det jag som missat ngot?

2. Har du tnkt ha den liggande i ditt mrka rum och bruka den dagligen som figuren i min avatar gjorde? Det vore lite smlustigt, mste jag sga!

3. Ska du smycka den invndigt med ngon bordellrd stoppning?
1 Ja, varfr inte, om det gr. Antar att det inte kommer att funka av ngon byrkratisk andledning den dag jag kolar.

2 Tnkte anvnda den som barskp under min aktiva period som levande.

3 Lter som en fin id.
Varfr r det s konstigt att vilja fixa till sin egen kista? Det r ju det nda jag kan fixa till min egen begravning. Ja och gravsten d, men det r ju typ snordyrt.
Citera
2004-03-21, 18:47
Medlem
lskaMigs avatar
Kul ide mste jag sga! S att jag sllv vill snickra men blir liiite jobbigt att slpa hem en kista till svea...

Hade du tnkt att botten skulle vara smalare n "locket" sas nr du skriver sneda vinklar? det r vl bara att brja mtta och inhandla virke. skulle nog rekomendera att du gr en liten modell frst some r skalaenlig s att du har utrymme fr fel.
Citera
2004-03-21, 19:36
Medlem
DarkNightOfOsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÄlskaMig
Kul ide mste jag sga! S att jag sllv vill snickra men blir liiite jobbigt att slpa hem en kista till svea...

Hade du tnkt att botten skulle vara smalare n "locket" sas nr du skriver sneda vinklar? det r vl bara att brja mtta och inhandla virke. skulle nog rekomendera att du gr en liten modell frst some r skalaenlig s att du har utrymme fr fel.
Vad sknt att ngon frstr mig.
Med sneda vinklar menade jag att det frn fot ndan blir bredare upp till "axelpartiet" fr att sedan smalna av igen till toppen. Har leteat lite efter bilder men hittar ingen bra.
Fr nog flja ditt rd och brja mixtra med modeller och mtt.
Citera
2004-03-21, 22:16
Medlem
lskaMigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarkNightOfOst
Vad sknt att ngon frstr mig.
Med sneda vinklar menade jag att det frn fot ndan blir bredare upp till "axelpartiet" fr att sedan smalna av igen till toppen. Har leteat lite efter bilder men hittar ingen bra.
Fr nog flja ditt rd och brja mixtra med modeller och mtt.
bah!
nu har du prntat ideer i skallen p mig och eftersom jag har allt fr mkt fritid ska jag gra en minimodell av en kista jag har i skallen! kommer m posten!
Citera
2004-03-21, 22:39
Medlem
DarkNightOfOsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÄlskaMig
bah!
nu har du prntat ideer i skallen p mig och eftersom jag har allt fr mkt fritid ska jag gra en minimodell av en kista jag har i skallen! kommer m posten!
Vi har med andra ord ett gemensamt projekt. Vi kanske ska starta fratag tillsammans, AB likkistan
Citera
2004-03-22, 02:18
Medlem
irrblosss avatar
Testa pianolack och att polera, fast en fin ekkista med lite lasyr r mycket finare. Fr vrigt finns det lite ritningar p ntet, t.ex. http://coffinplans.casadesade.com/ som man kan se finns det ven en bok som beskriver likkistframstllningens dla konst.
Citera
2004-03-22, 05:14
Medlem
DarkNightOfOsts avatar
Perfekt! Tack s mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in