• 8
  • 9
2010-10-14, 14:22
Medlem
Nuffs avatar
Lupos: Vad har du för erfarenheter av svenska fängelser?
Citera
2010-10-14, 17:31
Medlem
Luposs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nuff
Lupos: Vad har du för erfarenheter av svenska fängelser?
Har genom mitt jobb ganska god insikt, men har även fått berättat för mig från vänner som själva suttit på allt från öppna anstalter till Kumla, jag vet mycket väl att många lider i svenska fängelser. Problemet som jag ser det är att man genom att begå upprepade brott förtjänar ett mycket större lidande. Det bör vid varje grovt våldsbrott vara en självklarhet att gärningsmannen får lida mer än offren men det är något som aldrig inträffar.

Varken svensk eller rysk kriminalvård är nog perfekt men det står fullständigt klart för mig att det svenska rättssystemet är extremt orättvist jämfört med alla andra länder. Det är viktigare att den som begår upprepade grova brott aldrig mer får tillfälle att begå brottet, än att denna ska få nya chanser att få ett eget liv som är lyckat.

Det finns massor med människor i Sverige som mördat flera gånger med lång tids mellanrum eller begått grov misshandel upprepade gånger utan att straffet skärps efter att man invalidiserat andra eller tredje personen i ordningen, detta är oacceptabelt. Den vänsterpolitiska åsikten att mördare är värda lika mycket som laglydiga medborgare ser jag som en skymf mot det civiliserade samhället.
Citera
2010-10-14, 17:43
Medlem
FnurrHas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lupos
Längre straff och sämre villkor vilket leder till sänkta kostnader samt automatisk livstid efter upprepade våldsbrott ser jag som det enda vettiga att göra.
Sänkta kostnader?? Om du har längre straff så genererar det ÖKADE kostnader. Men du kanske syftar på att fångarna ska ha färre kriminalvårdare & ingen rehabilitering? I så fall blir det nog till att ta bort 80 % av alla kriminalvårdare OM du önskar längre straff
Citera
2010-10-14, 17:47
Medlem
Dogdylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rabieskatt
Hej allihopa!

Idag satt jag och funderade på en sak.. SVERIGES FÄNGELSER

Scenario:
En pundare/hallick från Baltikum anländer till Sverige. Han har pissdåligt med pengar, lever på bidrag och nudlar från Lidl. Han extraknäcker med att sälja 10-åriga tjejer från Polen till äckliga pedofil-våldtäktsmän. Farbror polis kommer och hämtar honom och säger "ajajaj man får inte sälja 10-åriga tjejer till pedofiler, dig skickar vi i fängelse". Där upptäcker han att livet helt plötsligt blev mycket bättre ! =) Han får god mat, dator i cellen, han får träna varje dag och livet går som en dans...i ett år framåt, ända tills han släpps fri... Då har han åter igen dåligt med pengar och tvingas leva på nudlar.
Han underhåller sig själv med att misshandla, och våldta människor, ända tills farbror Polis kommer igen och drar honom i örat.

Ger inte detta helt fel signaler. Efter att man begått ett brott så bor man som en jävla kung.. Jag vill inte att mina skattepengar ska gå till att mata Haga-mannen med gourmetmat... Vatten och bröd möjligtvis.. Idag är fängelsematen bättre än skolmaten, skandal!!

Jag tycker att Sveriges fängelser borde byggas mer avskräckande och inte vara nåt sorts semesterparadis.

Hur kan det komma sig att en våldtäktsman endast sitter i typ 2 år, och en simpel tjuv som rånat några tusenlappar kan sitta i 6-7 år?

Personligen skulle jag vilja återinföra 1700-talets straff för våldtäkt:"Tager man qwinno med wåld, och emot hennes wilja främjar sin onda lusta, och warder lagliga thertil wunnen; miste lifwet, och qwinnan ware saklös."

Jag skulle gärna vilja höra era åsikter om Sveriges fängelse.
Varför är det bra att brottslingarna bor så här fint, varför ska dom inte göra det osv. Även detta med strafflängden. Tänkte inte endast på straffet för våldtäkt utan fängelsestraff över huvudtaget.

Jag håller helt med om detta. Vi borde hyra gamla Gulag-fängelser i Sibirien av ryssarna. Sedan kan vi låta anställa ryska vakter med deras ryska hundar. De vet nog hur man skall behandla skadedjuret. Kriminalitet är en sjukdom, det är ett virus och man kan inte bota sjukdomen förrän alla enskilda virus är döda!
Citera
2010-10-14, 20:38
Medlem
FnurrHas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogdylan
De vet nog hur man skall behandla skadedjuret. Kriminalitet är en sjukdom, det är ett virus och man kan inte bota sjukdomen förrän alla enskilda virus är döda!
Jag antar att du pysslar med Frenologi & Homeopati?
Citera
2010-10-15, 00:34
Medlem
Nuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lupos
Har genom mitt jobb ganska god insikt, men har även fått berättat för mig från vänner som själva suttit på allt från öppna anstalter till Kumla, jag vet mycket väl att många lider i svenska fängelser. Problemet som jag ser det är att man genom att begå upprepade brott förtjänar ett mycket större lidande. Det bör vid varje grovt våldsbrott vara en självklarhet att gärningsmannen får lida mer än offren men det är något som aldrig inträffar.

Varken svensk eller rysk kriminalvård är nog perfekt men det står fullständigt klart för mig att det svenska rättssystemet är extremt orättvist jämfört med alla andra länder. Det är viktigare att den som begår upprepade grova brott aldrig mer får tillfälle att begå brottet, än att denna ska få nya chanser att få ett eget liv som är lyckat.

Det finns massor med människor i Sverige som mördat flera gånger med lång tids mellanrum eller begått grov misshandel upprepade gånger utan att straffet skärps efter att man invalidiserat andra eller tredje personen i ordningen, detta är oacceptabelt. Den vänsterpolitiska åsikten att mördare är värda lika mycket som laglydiga medborgare ser jag som en skymf mot det civiliserade samhället.

Men vad är det du vill ha ut av lidandet? Jag har vänner som blivit mördade. Straffet mördaren får har jag aldrig brytt mig om. Det har alltid vart min personliga känsla. Snopet. Vilken jävel. Kommer aldrig få se min vän igen. Att hgärningsmannen lider hjälper ju absolut ingenting. Att vilja ge skada tillbaka är bara en primitiv försvarsmekanism.

Jag har många vänner som idag säger att fängelset räddat deras liv. Nu har jag visserligen inte talat med varken mördare eller våldtäktsmän, men allt från ekobrottslingar till indrivare. Allt från villkorliga domar till Hall & Kumla. I princip ingen tycker fängelset är soft. Det är skitsnack! För en BALT kanske det är soft. Han är ensam och fattig i Sverige. Så uselt exempel. Straffet man får i fängelset är avståndet från de och det man älskar. Vad det än är man älskar och vill ha, så finns det inte där. Det är straffet. Och sedan rehabilitering på det. Sen finns det folk som bygger upp ett liv där inne, men det är en liten minoritet.

Du kan inte dra paraleller på det sättet. Justitiepolitiken och kriminalvården är unik och anpassad för varje lands karaktär. Svenska fängelser ser ut som de gör för att Sverige ser ut som de gör. Ryssland är ju för fan ett ruckel, även om de är en stormakt. Samma sak med USA och så vidare. Och klart att folk ska få fler chanser. Vet du hur ruttet rättssystemet är? Hur lätt det är att få sitt liv förstört i tings-/hivrättens händer? "Jag är oskyldig". Alla klyshor har en sanning bakom. Rättsystemet skördar fler liv än vad mördare gör i det här landet.

Återfallsförbrytare får längre straff. Även om de, mot förodan, blir dömda till lika långt straff som innan får du sitta längre. Det borde ju du veta. 2/3 första. Så fint lär du inte få det andra omgången. Och att alla är lika värda, vare sig vad, är väl grundpelaren i ett civiliserat samhälle? Vem är du att döma hur mycket en människa är värd? Eller någon annan för den delen?
Citera
2010-12-23, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nuff
Men vad är det du vill ha ut av lidandet? Jag har vänner som blivit mördade. Straffet mördaren får har jag aldrig brytt mig om. Det har alltid vart min personliga känsla. Snopet. Vilken jävel. Kommer aldrig få se min vän igen. Att hgärningsmannen lider hjälper ju absolut ingenting. Att vilja ge skada tillbaka är bara en primitiv försvarsmekanism.

Jag har många vänner som idag säger att fängelset räddat deras liv. Nu har jag visserligen inte talat med varken mördare eller våldtäktsmän, men allt från ekobrottslingar till indrivare. Allt från villkorliga domar till Hall & Kumla. I princip ingen tycker fängelset är soft. Det är skitsnack! För en BALT kanske det är soft. Han är ensam och fattig i Sverige. Så uselt exempel. Straffet man får i fängelset är avståndet från de och det man älskar. Vad det än är man älskar och vill ha, så finns det inte där. Det är straffet. Och sedan rehabilitering på det. Sen finns det folk som bygger upp ett liv där inne, men det är en liten minoritet.

Du kan inte dra paraleller på det sättet. Justitiepolitiken och kriminalvården är unik och anpassad för varje lands karaktär. Svenska fängelser ser ut som de gör för att Sverige ser ut som de gör. Ryssland är ju för fan ett ruckel, även om de är en stormakt. Samma sak med USA och så vidare. Och klart att folk ska få fler chanser. Vet du hur ruttet rättssystemet är? Hur lätt det är att få sitt liv förstört i tings-/hivrättens händer? "Jag är oskyldig". Alla klyshor har en sanning bakom. Rättsystemet skördar fler liv än vad mördare gör i det här landet.

Återfallsförbrytare får längre straff. Även om de, mot förodan, blir dömda till lika långt straff som innan får du sitta längre. Det borde ju du veta. 2/3 första. Så fint lär du inte få det andra omgången. Och att alla är lika värda, vare sig vad, är väl grundpelaren i ett civiliserat samhälle? Vem är du att döma hur mycket en människa är värd? Eller någon annan för den delen?

Vi har faktiskt besök i Sveriges fängelser (vet inte hur ofta). Annars håller jag helt med dig. Har vuxit upp i 1970- och 80-talens Sverige där allt var samhällets fel, har alltid tyckt att Lennart Geijers humana kriminalvårdspolitik varit självklar och skyllt allt på politiken som förs.
Citera
2011-02-02, 08:07
Medlem
Fängslad har fått magsår – och 22 000 spänn som plåster

Citat:
Kammarkollegiet har beslutat att försäkringskassan ska betala ut 22 000 kronor till en dömd som sitter på Kalmar fängelse. Anledningen: Fången har fått magsår och mår psykiskt dåligt. Han skriver i en ansökan att han är orolig och stressad över att inte veta vad som ska hända från dag till dag. Detta har lett till han fått sura uppstötningar och magproblem. Dessutom har han gått ner i vikt och har svårt att sova.

Kammarkollegiet menar att de psykiska problemen lett till två procent medicinsk invaliditet, och därför ska fången ha 22 000 kronor.
Man tror knappt det är sant

http://politisktinkorrekt.info/2011/...n-som-plaster/#
Citera
2011-02-14, 00:12
Medlem
Alexej112s avatar
Det är en jävla myt att folk frivilligt sitter inne, hur god maten en är och hur mycket tv du en har tillgång till. Ingen vill sitta i fängelse. Det bryter ner psyket rätt bra.

Dessutom är det bevisat att höga fängelsestraff och råa fängelseklimat inte fungerar i avskräckande syfte, snarare tvärt om. USA är ett ganska bra exempel på det.

Ta tag i problemet där det börjar istället, folk blir inte kriminella för att det är roligt och ingen föds ond. Om man fixar anledningen till att folk hamnar i fängelse. slipper man sätta dom i fängelse och sparar skattepengar.
Citera
2012-02-03, 17:37
Medlem
Ian Ss avatar
har ganska bra med erfarenhet i detta ämne och kan säga att svenska fängelser till stor del är lika dåliga på att rehabilitera de intagna som andra västerländska fängelser. Skillnaden är att i Sverige spenderar vi väldigt mycket pengar på de intagna. Men det är inte lyx vi i Sverige spenderar pengar på utan på typiskt svenskt manér är det säkerheten och den höga personaltätheten som kostar mest.
Kameror och flera lager av murar och staket skyddar allmänheten från de intagna
Även mördare och våldtäktsmän om de sköter sig hyfsat(långt ifrån perfekt skötsel krävs kan jag lova) tillslut får permissioner. Händer faktiskt varje år att intagna på permis helt enkelt skiter i att komma tillbaka eller begår nya brott på permis.
Citera
2012-02-03, 18:08
Medlem
Fickpluntans avatar
Fängelserna bör naturligtvis vara fruktansvärt inhumana. Så pass att en person som suttit däri hellre skulle ta livet av sig än att riskera ett återbesök.

För det första få ingen lyxmat förekomma, och hungern bör vara ständigt närvarande. Kaloriintaget ska hållas på en sådan nivå att en person undgår svält men ständigt är hungrig. Bröd är det enda i matväg som serveras, och för att inte bristsjukdomar ska uppstå kan kosttillskott utdelas. Detta ska förstås vara preparerat för att smaka särskilt illa.
Temperaturen bör icke hållas högre än 15 grader, kanske så lågt som tio. Syndaren kommer plågas, men knappast ta skada.
En brits av trä utgör sovplats. Kudde verkar onödigt. Istället får personen en filt, så får han själv välja om den ska användas som kudde eller täcke. En kyrklig inrättning bör finnas, dit det är obligatoriskt att gå. Teman för predikningar är förstås givna, nämligen hur vämjeliga de intagna syndarna är, hur rättfärdigt deras straff är, och hur mycket de kommer plågas i helvetet om de inte gör bättring. Litteratur kan jag tänka mig ska tillåtas, och även uppmuntras. Studier är förstås bra för karaktären.

Vidare, inga mjuka ytor i cellen, och i duschen finns endast kallvatten. Väldoftande hygienprodukter är förstås förbjudna, det enda som finns att tillgå är neutral tvål och avlusningsmedel vid behov. Cellen bör vara inredd på "klassiskt" vis, dvs stenväggar av gråsten och galler för fönstergluggarna.
Överträdelse av reglementet, exvis slagsmål eller annat otyg, belönas med svåra kroppsstraff och isolering i den djupaste, mörkaste och mest fuktiga håla.
Citera
2012-02-04, 11:54
Avstängd
Niggerss avatar
Det är ganska enkelt, är man kriminella och inte Svensk , så skall första och främst utvisas. Sedan bör det finnas 2 olika typer av fängelse, ett för riktiga Svenskar ( Vi som har både medborgarskap och blodsband med landet) , ett fängelse för utlänningar som skall kickas ut efter avtjänat straff.

Givetvis skall fängelse som är till för "utlänningar" då vara enligt utlänskt standard, lite mindre mat per fånge, fler fångar per cell och sedan skall fängelserna vara självförsörjad dvs inga skattepengar få användas för drift fängelse med fångar som inte är Svenskar.

Då kanske man kommerisnella en del fängelse verksamhet, det kan vara att man har vad slagning när fångar slåss med varandra osv. Det skulle kunna inbringa stora pengar på t.e.x streema ut det på internet, där fångar har slagsmål med varandra och sedan har man vadslagsning tjänst kopplad till detta.

Citat:
Ursprungligen postat av rabieskatt
Hej allihopa!

Idag satt jag och funderade på en sak.. SVERIGES FÄNGELSER

Scenario:
En pundare/hallick från Baltikum anländer till Sverige. Han har pissdåligt med pengar, lever på bidrag och nudlar från Lidl. Han extraknäcker med att sälja 10-åriga tjejer från Polen till äckliga pedofil-våldtäktsmän. Farbror polis kommer och hämtar honom och säger "ajajaj man får inte sälja 10-åriga tjejer till pedofiler, dig skickar vi i fängelse". Där upptäcker han att livet helt plötsligt blev mycket bättre ! =) Han får god mat, dator i cellen, han får träna varje dag och livet går som en dans...i ett år framåt, ända tills han släpps fri... Då har han åter igen dåligt med pengar och tvingas leva på nudlar.
Han underhåller sig själv med att misshandla, och våldta människor, ända tills farbror Polis kommer igen och drar honom i örat.

Ger inte detta helt fel signaler. Efter att man begått ett brott så bor man som en jävla kung.. Jag vill inte att mina skattepengar ska gå till att mata Haga-mannen med gourmetmat... Vatten och bröd möjligtvis.. Idag är fängelsematen bättre än skolmaten, skandal!!

Jag tycker att Sveriges fängelser borde byggas mer avskräckande och inte vara nåt sorts semesterparadis.

Hur kan det komma sig att en våldtäktsman endast sitter i typ 2 år, och en simpel tjuv som rånat några tusenlappar kan sitta i 6-7 år?

Personligen skulle jag vilja återinföra 1700-talets straff för våldtäkt:"Tager man qwinno med wåld, och emot hennes wilja främjar sin onda lusta, och warder lagliga thertil wunnen; miste lifwet, och qwinnan ware saklös."

Jag skulle gärna vilja höra era åsikter om Sveriges fängelse.
Varför är det bra att brottslingarna bor så här fint, varför ska dom inte göra det osv. Även detta med strafflängden. Tänkte inte endast på straffet för våldtäkt utan fängelsestraff över huvudtaget.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in