Citat:
Ursprungligen postat av Lupos
Har genom mitt jobb ganska god insikt, men har även fått berättat för mig från vänner som själva suttit på allt från öppna anstalter till Kumla, jag vet mycket väl att många lider i svenska fängelser. Problemet som jag ser det är att man genom att begå upprepade brott förtjänar ett mycket större lidande. Det bör vid varje grovt våldsbrott vara en självklarhet att gärningsmannen får lida mer än offren men det är något som aldrig inträffar.
Varken svensk eller rysk kriminalvård är nog perfekt men det står fullständigt klart för mig att det svenska rättssystemet är extremt orättvist jämfört med alla andra länder. Det är viktigare att den som begår upprepade grova brott aldrig mer får tillfälle att begå brottet, än att denna ska få nya chanser att få ett eget liv som är lyckat.
Det finns massor med människor i Sverige som mördat flera gånger med lång tids mellanrum eller begått grov misshandel upprepade gånger utan att straffet skärps efter att man invalidiserat andra eller tredje personen i ordningen, detta är oacceptabelt. Den vänsterpolitiska åsikten att mördare är värda lika mycket som laglydiga medborgare ser jag som en skymf mot det civiliserade samhället.
Men vad är det du vill ha ut av lidandet? Jag har vänner som blivit mördade. Straffet mördaren får har jag aldrig brytt mig om. Det har alltid vart
min personliga känsla. Snopet. Vilken jävel. Kommer aldrig få se min vän igen. Att hgärningsmannen lider hjälper ju absolut ingenting. Att vilja ge skada tillbaka är bara en primitiv försvarsmekanism.
Jag har många vänner som idag säger att fängelset räddat deras liv. Nu har jag visserligen inte talat med varken mördare eller våldtäktsmän, men allt från ekobrottslingar till indrivare. Allt från villkorliga domar till Hall & Kumla. I princip
ingen tycker fängelset är soft. Det är skitsnack! För en BALT kanske det är soft. Han är ensam och fattig i Sverige. Så uselt exempel. Straffet man får i fängelset är avståndet från de och det man älskar. Vad det än är man älskar och vill ha, så finns det inte där. Det är straffet. Och sedan rehabilitering på det. Sen finns det folk som bygger upp ett liv där inne, men det är en liten minoritet.
Du kan inte dra paraleller på det sättet. Justitiepolitiken och kriminalvården är unik och anpassad för varje lands karaktär. Svenska fängelser ser ut som de gör för att Sverige ser ut som de gör. Ryssland är ju för fan ett ruckel, även om de är en stormakt. Samma sak med USA och så vidare. Och klart att folk ska få fler chanser. Vet du hur ruttet rättssystemet är? Hur lätt det är att få sitt liv förstört i tings-/hivrättens händer? "Jag är oskyldig". Alla klyshor har en sanning bakom. Rättsystemet skördar fler liv än vad mördare gör i det här landet.
Återfallsförbrytare får längre straff. Även om de, mot förodan, blir dömda till lika långt straff som innan får du sitta längre. Det borde ju du veta. 2/3 första. Så fint lär du inte få det andra omgången. Och att alla är lika värda, vare sig vad, är väl grundpelaren i ett civiliserat samhälle? Vem är du att döma hur mycket en människa är värd? Eller någon annan för den delen?