• 1
  • 2
2010-04-04, 23:12
Medlem
rabieskatts avatar
Hej allihopa!

Idag satt jag och funderade på en sak.. SVERIGES FÄNGELSER

Scenario:
En pundare/hallick från Baltikum anländer till Sverige. Han har pissdåligt med pengar, lever på bidrag och nudlar från Lidl. Han extraknäcker med att sälja 10-åriga tjejer från Polen till äckliga pedofil-våldtäktsmän. Farbror polis kommer och hämtar honom och säger "ajajaj man får inte sälja 10-åriga tjejer till pedofiler, dig skickar vi i fängelse". Där upptäcker han att livet helt plötsligt blev mycket bättre ! =) Han får god mat, dator i cellen, han får träna varje dag och livet går som en dans...i ett år framåt, ända tills han släpps fri... Då har han åter igen dåligt med pengar och tvingas leva på nudlar.
Han underhåller sig själv med att misshandla, och våldta människor, ända tills farbror Polis kommer igen och drar honom i örat.

Ger inte detta helt fel signaler. Efter att man begått ett brott så bor man som en jävla kung.. Jag vill inte att mina skattepengar ska gå till att mata Haga-mannen med gourmetmat... Vatten och bröd möjligtvis.. Idag är fängelsematen bättre än skolmaten, skandal!!

Jag tycker att Sveriges fängelser borde byggas mer avskräckande och inte vara nåt sorts semesterparadis.

Hur kan det komma sig att en våldtäktsman endast sitter i typ 2 år, och en simpel tjuv som rånat några tusenlappar kan sitta i 6-7 år?

Personligen skulle jag vilja återinföra 1700-talets straff för våldtäkt:"Tager man qwinno med wåld, och emot hennes wilja främjar sin onda lusta, och warder lagliga thertil wunnen; miste lifwet, och qwinnan ware saklös."

Jag skulle gärna vilja höra era åsikter om Sveriges fängelse.
Varför är det bra att brottslingarna bor så här fint, varför ska dom inte göra det osv. Även detta med strafflängden. Tänkte inte endast på straffet för våldtäkt utan fängelsestraff över huvudtaget.
Citera
2010-04-04, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rabieskatt
Jag tycker att Sveriges fängelser borde byggas mer avskräckande och inte vara nåt sorts semesterparadis.[/b]

En mer relevant fråga är kanske hur vi skall utveckla skolan, omvärlden springer om oss i rekordfart och du är ett typexempel på hur medelintelligensen sjunkit
Citera
2010-04-04, 23:30
Medlem
rabieskatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
En mer relevant fråga är kanske hur vi skall utveckla skolan, omvärlden springer om oss i rekordfart och du är ett typexempel på hur medelintelligensen sjunkit

Visst måste vi utveckla skolan och det är självfallet en prioritet framför att göra fängelserna värre men jag blir bara så chockad när jag ser hur samhället ser ut. Vi prioriterar att göra livet lyxigt för våldtäktsmän, när vi istället kunde ta pengarna från deras lyxiga liv till att t ex. som du skriver utveckla skolan.
Citera
2010-04-04, 23:38
Medlem
Citat:
Visst måste vi utveckla skolan och det är självfallet en prioritet framför att göra fängelserna värre men jag blir bara så chockad när jag ser hur samhället ser ut. Vi prioriterar att göra livet lyxigt för våldtäktsmän, när vi istället kunde ta pengarna från deras lyxiga liv till att t ex. som du skriver utveckla skolan.
Kommer du ihåg vad du drömmer bra? För du har du drömt ihop något ordentligt och är gissningsvis helt nollställd vad gäller att läsa samhällskunskap

Vem väljer och semestra i ett fängelse?

Att det finns människor i samhället som har det förjävligt är däremot ett stort problem. Det finns till och med människor i samhället som mår så dåligt att de tar livet av sig. Det finns människor som väljer och tvångsomhändertas för de mår så dåligt att de själva är oroliga för att göra något dumt
Citera
2010-04-04, 23:49
Medlem
rabieskatts avatar
Citat:
Kommer du ihåg vad du drömmer bra? För du har du drömt ihop något ordentligt och är gissningsvis helt nollställd vad gäller att läsa samhällskunskap

Att det finns människor i samhället som har det förjävligt är däremot ett stort problem. Det finns till och med människor i samhället som mår så dåligt att de tar livet av sig. Det finns människor som väljer och tvångsomhändertas för de mår så dåligt att de själva är oroliga för att göra något dumt

Att semestra i fängelset är självklart en överdrift och jag försökte att vara sarkastisk när jag skrev detta vilket tydligen inte lyckades. Men människor som mår/har det för jävligt ska dom hamna på ett jävla palats när dom begår ett brott. Om man ska lägga mycket pengar på fängelser ska det vara för att "lära fångarna" att de som de har gjort är fel och inte bara låta dom sitta där och surfa och ha det chill. Varför behöver dom inte betala för sin vistelse i fängelset?

Jag är medveten om att det finns frågor i samhället som är mycket mer angelägna än den här. Men denna fråga är också en som måste diskuteras nånstans, och varför inte på flashback. Du har full rätt till din åsikt att jag bara snackar skit och har noll koll på samhällskunskap, men jag är medveten om att denna fråga bara är en piss i havet.
Citera
2010-04-05, 00:38
Medlem
Leif Ds avatar
Jag vet inte... Att ha dator och fint inne på kåken är väl OK regninga dagar. Men tänk alla bra dagar man sitter där inne och kommer fan inte ut. Man INTE därifrån! Under tiden, rusar livet på. Tiden stannar inte och dom fina dagar som man förspiller på kåken kommer inte tillbaka. Dom chanserna är borta.
Nej, att sitta i fängelse är nog inte något vidare, ens i lyxtillvaro. Jag bor hellre i en papplåda, ute i det fria, än i ett svenskt fängelse.
Citera
2010-04-05, 00:40
Medlem
Citat:
Att semestra i fängelset är självklart en överdrift och jag försökte att vara sarkastisk när jag skrev detta vilket tydligen inte lyckades. Men människor som mår/har det för jävligt ska dom hamna på ett jävla palats när dom begår ett brott. Om man ska lägga mycket pengar på fängelser ska det vara för att "lära fångarna" att de som de har gjort är fel och inte bara låta dom sitta där och surfa och ha det chill. Varför behöver dom inte betala för sin vistelse i fängelset?

Jag är medveten om att det finns frågor i samhället som är mycket mer angelägna än den här. Men denna fråga är också en som måste diskuteras nånstans, och varför inte på flashback. Du har full rätt till din åsikt att jag bara snackar skit och har noll koll på samhällskunskap, men jag är medveten om att denna fråga bara är en piss i havet.

Men du har inte funderat på att en del begår brott på grund av att samhället inte riktigt behandlat dem rättvist? Man lever ett dåligt liv i samhället och har inte så mycket och förlora. Tekniken att plåga personen till lydnad fungerar inte alltid, isåfall får du kanske mer börja gå in på tekniker som tortyr om det skall ha effekt.

Låt säga att du blir kickad från jobbet och det händer något konstigt som gör att du inte får några pengar och blir vräkt. Du har alltså varken bostad, pengar eller jobb. Då ökar väl risken för att också du begår något brottsligt?
Citera
2010-04-05, 00:54
Medlem
Citat:

Balter och då ester samt litauer. Dom är ökända för att stå för en relativt stor del av dom grövre våldsbrotten. Dom har ingenting att förlora på att komma hit och göra ett par större rån, klarar dom sig har dom massa pengar och åker dom fast har dom kvar ändå en massa pengar fast blir inlåsta 6-10 år (ute efter 4-6 år ifall dom sköter sig) i lyxig svensk fängelse där levnadstandarden är högre än i Litauen. Som TS skrev god mat, träningsmöjligheter, tv/dator/spel, nytvättade kläder, varma och torra celler och får ligga då o då i besöksrummen. Väl hemma i Litauen har dom ett par miljoner och lever i lyx resten av livet. Helt klart värt det!
Citera
2010-04-05, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Balter och då ester samt litauer. Dom är ökända för att stå för en relativt stor del av dom grövre våldsbrotten. Dom har ingenting att förlora på att komma hit och göra ett par större rån, klarar dom sig har dom massa pengar och åker dom fast har dom kvar ändå en massa pengar fast blir inlåsta 6-10 år (ute efter 4-6 år ifall dom sköter sig) i lyxig svensk fängelse där levnadstandarden är högre än i Litauen. Som TS skrev god mat, träningsmöjligheter, tv/dator/spel, nytvättade kläder, varma och torra celler och får ligga då o då i besöksrummen. Väl hemma i Litauen har dom ett par miljoner och lever i lyx resten av livet. Helt klart värt det!

det var ironi va? man kan väl inte bli så ***
Citera
2010-04-05, 01:38
Medlem
Amagadwats avatar
Tycker Sveriges fängelser (och system) är ett skämt. Antingen ska man bli straffad eller så blir man inte det. Ingenting mitt i mellan då man kan sitta och glassa i sin cell framför en... dator(!?!??!?!?!?!!) med skitbra mat. Bröd och vatten skulle vara mycket bättre att de får istället. Som att de skulle våga göra uppror ändå. En varning sen skott i huvudet bör det vara.

Sedan borde inte alla jävla invandrare sitta i Svenskt fängelse i 1½ år sedan gå lösa igen. De borde sitta i sitt eget land där allt annat är så PERFEKT eller iallafall så borde de bli utvisade efter sitt straff i Sverige.
Citera
2010-04-05, 02:59
Medlem
flytleets avatar
Jag kan inte göra något annat än att hålla med dig.
"fångarna" får bättre mat än skoleleverna. Fångarna har gjort något dumt och dom ska känna att dom har gjort det, eleverna som behöver äta för att kunna studera och lära sig någonting, men det är inte så lätt när maten smakar skit. Får inte fångarna bra mat strejkar dom, ja vafan, släng in dom i cellen med endast en säng och toa och låt dom vara hungriga ffs.
Citera
2010-04-05, 15:51
Medlem
rabieskatts avatar
Citat:
Men du har inte funderat på att en del begår brott på grund av att samhället inte riktigt behandlat dem rättvist? Man lever ett dåligt liv i samhället och har inte så mycket och förlora. Tekniken att plåga personen till lydnad fungerar inte alltid, isåfall får du kanske mer börja gå in på tekniker som tortyr om det skall ha effekt.

Låt säga att du blir kickad från jobbet och det händer något konstigt som gör att du inte får några pengar och blir vräkt. Du har alltså varken bostad, pengar eller jobb. Då ökar väl risken för att också du begår något brottsligt?

ja, men du har fortfarande inte rätten att begå ett brott. Hur omständigheterna än ser ut så måste du ju få betala för det du har gjort. Jag skiter i om du har blivit misshandlad som barn/knullad i näsborren av farbror Bertil, det ger dig inte rätten att själv begå ett brott. Och närde väl begått straffet så ska de väl få sona för det. Du verkar vara lite av en batikhäxa. Du vill att termen "enskilt ansvar" ska avskaffas och du skyller istället allt på samhället. Det betyder alltså att varje gång någon begår ett brott så skavi istället för att fängsla den skyldige så ska vi fängsla alla i hans närhet som kan ha medverkat till att han har begått ett brott. Du hör ju hur det låter. För mig så är Det svart och vitt. Skyldig eller oskyldig. Att skylla på samhället är bara skitsnack.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in