Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Du har helt fel! Vad tusan ha du fått det ifrån att politiker inte få rösta på sitt eget parti? Det här är inte melodifestivalen eller kontåknings jury!
För att svara på frågan: Skulle det scenariot inträffa så betyder det att alla svenskar har tappat förståndet. Då finns ingen regering eller riksdag som fungerar längre. Hela sverige hade kollapsat och det råder anarki och laglöshet.
Har inte fått det från någon, men det låter ologiskt att politiker ska kunna få rösta på sina egna partier. Vitsen är att vi ska rösta fram representanter och då kan inte partipolitkerna lägga fram sina röster på sitt egna parti. Vad fyller det för funktion överhuvudtaget? Det är ju lika korkat som att presidenten i USA skulle få rösta på sig själv i valen.
Naturligtvis är det så, men funderar bara på om vi verkligen skulle infinna oss i ett stadium av kaos eller inte. Jag är rätt nyfiken på scenariot och skulle inte ha någonting emot att det hände, ser gärna en revolution eftersom det nuvarande systemet inte fungerar iallafall. Eventuellt kanske en revolution kunna ändra detta till något som fungerar bättre vad vet jag, kan bli värre också.
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrkantig_boll
Om dom själva inte ens röstar då lär ju ingen bry sig om vad som händer så klart. Partierna skulle lösas upp och sverige skulle..ja bli bättre eller sämre. Ibland känns det ju som att en påse hundbajs skulle fixa biffen bättre än de som sitter i regeringen idag
Jag tycker nog att partipolitiken borde avskaffas och för att moral och vettiga akademiska människor får skaffa Sveriges invånare riktlinjer istället. Oavsett vilka partier vi haft i Sverige alla dessa år har det aldrig fungerat, det är dags att medelsvensson vaknar upp i sin vagga och tar ställning. Det är ingen demokrati vi har i Sverige, det är någonting annat som inte går att sätta ord på. Men oavsett vad det är så fungerar det iallafall inte bra. Det här landet mår dåligt på insidan men ser bra ut på utsidan, kanske därför som så många vallfärdar hit från hela världen?