Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-04-09, 21:21
Medlem
Ja, som topic lyder vad skulle rent teoretiskt sätt hända om inte en jävel gick och röstade i riksdagsvalet det här året? Skulle nuvarande regering få sitta kvar och om samma sak hände nästa val och nästkommande, vad skulle konsekvensen bli och finns det ens något protokoll för det om det en dag händer? Och är det ens möjligt att få till något sådant att man får folk att förstå att gå och rösta gör ingen skillnad, spelar ingen roll om det är rött, blått, lila, gult, grönt eller vad det nu finns, samhället kommer alltid styras av utomstående makter och manipulera regering och riksdagsledamöter.
Citera
2010-04-09, 21:26
Medlem
Fyrkantig_bolls avatar
Om politikerna inte ens röstar på sitt egna parti då kommer nog alla partier att upphöra snarast, sen händer väl inte så mycket mer eftersom ingen verkar bry sig
Citera
2010-04-09, 21:36
Medlem
Ingenting, de fortsätter som de gör nu.

Finns liksom ingen praxis på det, och när det inte gör det så hittar politiker på sin egen. Tvivlar på att de skulle upplösa staten, men visst vore det något om blankröster kunde betyda det.
Citera
2010-04-09, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrkantig_boll
Om politikerna inte ens röstar på sitt egna parti då kommer nog alla partier att upphöra snarast, sen händer väl inte så mycket mer eftersom ingen verkar bry sig

Någonting måste ju hända, lär ju knappast bara bli reaktionen "jaha, det var det valet - Kom igen grabbar nu fortsätter vi skiten som vi alltid gjort i riksdagen" ...

Citat:
Ursprungligen postat av Visf
Ingenting, de fortsätter som de gör nu.

Finns liksom ingen praxis på det, och när det inte gör det så hittar politiker på sin egen. Tvivlar på att de skulle upplösa staten, men visst vore det något om blankröster kunde betyda det.

Så praktiskt taget menar du att om vi inte röstar så tar regeringen saken i egna händer? Och om det visar sig att ingen röstar (Inte direkt troligt men önskvärt) och regeringen försöker någonting eget tror jag det uppstår revolution om inte annat.
Citera
2010-04-09, 21:44
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Happyness
Någonting måste ju hända, lär ju knappast bara bli reaktionen "jaha, det var det valet - Kom igen grabbar nu fortsätter vi skiten som vi alltid gjort i riksdagen" ...

Så praktiskt taget menar du att om vi inte röstar så tar regeringen saken i egna händer? Och om det visar sig att ingen röstar (Inte direkt troligt men önskvärt) och regeringen försöker någonting eget tror jag det uppstår revolution om inte annat.

Vilken regering? Tror du att Reinfeldt skulle bry sig om att bilda regering om han inte ens bryr sig om att gå och rösta?

Varför måste någonting hända, hela frågeställningen är ju så osannolik att det är helt orimligt att utgå från att det skulle finnas någon plan för det. Tror du att Krisberedskapsmyndigheten har en plan för hur man ska agera utifall hela Sveriges befolkning bestämmer sig för att sätta sig ner och skita på Sergels Torg? Borde man ha en sån plan?
Citera
2010-04-09, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Vilken regering? Tror du att Reinfeldt skulle bry sig om att bilda regering om han inte ens bryr sig om att gå och rösta?

Varför måste någonting hända, hela frågeställningen är ju så osannolik att det är helt orimligt att utgå från att det skulle finnas någon plan för det. Tror du att Krisberedskapsmyndigheten har en plan för hur man ska agera utifall hela Sveriges befolkning bestämmer sig för att sätta sig ner och skita på Sergels Torg? Borde man ha en sån plan?

Och en politiker får väl inte rösta på sitt eget parti? Och vad sjutton spelar det för roll om det bara är politikerna som går och röstar, tror för övrigt inte ens att dem får göra det men rätta mig om jag har fel?

Detta är naturligtvis ett hypotetiskt resonemang och undrar vad som skulle hända då man inte har något protokoll för hur en sådan situation ska lösas. Jag är nyfiken på det oavsett hur pass orimligt det än må vara.
Citera
2010-04-09, 22:01
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Och en politiker får väl inte rösta på sitt eget parti?

Får de bara rösta på andra partier?
Citera
2010-04-09, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Får de bara rösta på andra partier?

You tell me? Jag vet faktiskt inte, vet inte ens om politiker får rösta själva överhuvudtaget.
Citera
2010-04-09, 22:05
Medlem
Citat:
Och en politiker får väl inte rösta på sitt eget parti? Och vad sjutton spelar det för roll om det bara är politikerna som går och röstar, tror för övrigt inte ens att dem får göra det men rätta mig om jag har fel?

Du har helt fel! Vad tusan ha du fått det ifrån att politiker inte få rösta på sitt eget parti? Det här är inte melodifestivalen eller kontåknings jury!

För att svara på frågan: Skulle det scenariot inträffa så betyder det att alla svenskar har tappat förståndet. Då finns ingen regering eller riksdag som fungerar längre. Hela sverige hade kollapsat och det råder anarki och laglöshet.
Citera
2010-04-09, 22:06
Medlem
Fyrkantig_bolls avatar
Citat:

Om dom själva inte ens röstar då lär ju ingen bry sig om vad som händer så klart. Partierna skulle lösas upp och sverige skulle..ja bli bättre eller sämre. Ibland känns det ju som att en påse hundbajs skulle fixa biffen bättre än de som sitter i regeringen idag
Citera
2010-04-09, 22:10
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
You tell me? Jag vet faktiskt inte, vet inte ens om politiker får rösta själva överhuvudtaget.

Jodå. De får rösta. Här röstar Fredrik Reinfeldt på sitt parti:

http://val06.menmo.se/val06/news.htm...=2&newsId=1374
Citera
2010-04-09, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Du har helt fel! Vad tusan ha du fått det ifrån att politiker inte få rösta på sitt eget parti? Det här är inte melodifestivalen eller kontåknings jury!

För att svara på frågan: Skulle det scenariot inträffa så betyder det att alla svenskar har tappat förståndet. Då finns ingen regering eller riksdag som fungerar längre. Hela sverige hade kollapsat och det råder anarki och laglöshet.

Har inte fått det från någon, men det låter ologiskt att politiker ska kunna få rösta på sina egna partier. Vitsen är att vi ska rösta fram representanter och då kan inte partipolitkerna lägga fram sina röster på sitt egna parti. Vad fyller det för funktion överhuvudtaget? Det är ju lika korkat som att presidenten i USA skulle få rösta på sig själv i valen.

Naturligtvis är det så, men funderar bara på om vi verkligen skulle infinna oss i ett stadium av kaos eller inte. Jag är rätt nyfiken på scenariot och skulle inte ha någonting emot att det hände, ser gärna en revolution eftersom det nuvarande systemet inte fungerar iallafall. Eventuellt kanske en revolution kunna ändra detta till något som fungerar bättre vad vet jag, kan bli värre också.

Citat:
Ursprungligen postat av Fyrkantig_boll
Om dom själva inte ens röstar då lär ju ingen bry sig om vad som händer så klart. Partierna skulle lösas upp och sverige skulle..ja bli bättre eller sämre. Ibland känns det ju som att en påse hundbajs skulle fixa biffen bättre än de som sitter i regeringen idag

Jag tycker nog att partipolitiken borde avskaffas och för att moral och vettiga akademiska människor får skaffa Sveriges invånare riktlinjer istället. Oavsett vilka partier vi haft i Sverige alla dessa år har det aldrig fungerat, det är dags att medelsvensson vaknar upp i sin vagga och tar ställning. Det är ingen demokrati vi har i Sverige, det är någonting annat som inte går att sätta ord på. Men oavsett vad det är så fungerar det iallafall inte bra. Det här landet mår dåligt på insidan men ser bra ut på utsidan, kanske därför som så många vallfärdar hit från hela världen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in