Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2010-04-10, 20:21
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Happyness
Ja, det undrar jag också, hur pass indoktrinerade dagens elever blir i skolan av en massa rappakalja och slutar tänka själv? För övrigt går jag på högskolan och är 20 år ...

När det handlar om att lära sig sveriges parlamentariska system handlar det inte om att tänka ut ett alternativ uan att begripa fakta.
Jag tolkade ditt tidigare inlägg som att du inte visste hur systemet fungerar i sverige.
Vi får väl hoppas att du inte läser ett ämne som har betydelse då. Kanske lär du dig ett och annat till hösten när du får rösta för första gången.
Citera
2010-04-10, 20:47
  #38
Medlem
miscans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Vilken regering? Tror du att Reinfeldt skulle bry sig om att bilda regering om han inte ens bryr sig om att gå och rösta?

Varför måste någonting hända, hela frågeställningen är ju så osannolik att det är helt orimligt att utgå från att det skulle finnas någon plan för det. Tror du att Krisberedskapsmyndigheten har en plan för hur man ska agera utifall hela Sveriges befolkning bestämmer sig för att sätta sig ner och skita på Sergels Torg? Borde man ha en sån plan?
HAHA tack för ett gott skratt

Det skulle väl bli omval om röstdeltagandet är för lågt skulle jag tro, har väl hänt i flera länder att man har fått göra nytt val på grund av för lite röster? eller är jag helt ute och cyklar?
Citera
2010-04-10, 23:51
  #39
Medlem
Ryghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Det får han. (eller, tekniskt sett röstar han ju på en elektor)
Är dessa elektorer fria att frångå den presidentkandidat h*n representerar och byta sida?
Citera
2010-04-11, 00:15
  #40
Medlem
Thoring89s avatar
Haha alltså frågan är ju jävligt rolig men alltså va fan ska man svara? Om ett helt land verkligen skiter it att rösta ja då skiter nog alla i allt så då skiter man nog i att bry sig om vad som händer efter eftersom man skiter i det.
Citera
2010-04-11, 23:07
  #41
Medlem
Bystskuggas avatar
Så länge politiska val finns är det komplett omöjligt att ingen röstar eftersom en del av de röstberättigade är de politiska partier som ställer upp i valet.

Det är en rätt meningslös fråga.
Citera
2010-04-14, 15:28
  #42
Medlem
Ipwns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thoring89
Haha alltså frågan är ju jävligt rolig men alltså va fan ska man svara? Om ett helt land verkligen skiter it att rösta ja då skiter nog alla i allt så då skiter man nog i att bry sig om vad som händer efter eftersom man skiter i det.

För att man inte röstar betyder det inte att man inte bryr sig. Jag tänker inte rösta i riksdagsvalet så att politkerna kan gå och skryta med hur högt valdeltagande och hur enomrt demokratiska vi är i Sverige, för se här är alla så jävla duktiga. Vilket parti som vinner spelar ingen roll efetrsom alla baseras på samma bidragspolitk med några mindre frågor som de inte är överäns över. Något nytt som händer men inget som man märker av nämnvärt. Fram tills nästa val kastar övriga motståndspartier skit på detta parti och skyller allt elände på dem och lovar ett bättre samhälle och så vips har vi en ny regering med samma skit igen.

Om vi fick ett jävligt lågt valdeltagande i år jämfört med förra, typ 20-30% skulle systemet falla under sin egna vikt eftersom. De har satt upp röstningen som något sorts privilegium som vi ska vara tacksamma att vi får göra vart 4e år men som ändå inte ger ett skit tillbaka. Det är dessutom relativt farligt att gå och rösta. Det är antaglgien större chans att ett plan crashar ner i skallen på mig på vägen till valbåset än att min röst gör någon nämnvärd skillnad. Genom att inte rösta visar jag helt enkelt min ståndpunkt över Sveriges styre. Kommer antagligen inte göra någon skillnad men tycker det är bättre och skönare än att gå och rösta.

Att få en hel eller iaf stora delar av befolkningen att inte rösta i ett riksdagsval skulle vara en fredlig revolution. Om det vinnande partiet kanske får 4-6% av ett lands röster med ett totalt valdeltagande på kanske 20% så kan de ju omöjligt giltighetsförklara det och om de mot alla odds gör det så bevisar ju det bara vilken jävla illusion till demokrati vi lever i.
__________________
Senast redigerad av Ipwn 2010-04-14 kl. 15:30.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback