Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-04-15, 00:31
Medlem
Halsduks avatar
Låt oss säga att jag har ett järnrör som är ungefär lika långt som avståndet från jorden till solen. Jag riktar mitt rör så att det är en meter ifrån solytan.

Sedan trycker jag allt vad jag orkar så att min ände av röret rör sig en meter.

Visst kommer då den andra änden då vara helt oberörd en lång stund, innan min rörelse har transporterats igenom hela röret, hela vägen till solen? Innan alla molekyler puttat på varandra ända fram till den sista?

Men hur lång tid tar det?

Bild

Jag fick för mig att det måste gå med samma hastighet som ljudets hastighet i järn, vilket tydligen är 5150 meter per sekund. Avståndet till solen är ungefär 150 miljoner kilometer.

Så 150 000 000 km / 5,150 km/s = 29126213 s

29126213 s / 3600 s = 8090 h

8090 h / 24 h = 337,1 dagar

- Skulle det ta nästan elva månader för röret att nudda solen?

- Vad händer om jag först trycker på röret och sen drar i det? Blir det längre?

- Händer samma sak i ett enmeters-rör fast det går mycket snabbare?
Senast redigerad av Halsduk 2010-04-15 kl. 00:35.
Citera
2010-04-15, 00:59
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halsduk
Låt oss säga att jag har ett järnrör som är ungefär lika långt som avståndet från jorden till solen. Jag riktar mitt rör så att det är en meter ifrån solytan.

Visst kommer då den andra änden då vara helt oberörd en lång stund, innan min rörelse har transporterats igenom hela röret, hela vägen till solen? Innan alla molekyler puttat på varandra ända fram till den sista?

Bild

Jag fick för mig att det måste gå med samma hastighet som ljudets hastighet i järn, vilket tydligen är 5150 meter per sekund. Avståndet till solen är ungefär 150 miljoner kilometer.

Nu har jag absolut inte sett på dina beräkningar. Men jag såg att du antar ljudets "hastighet i järn". Varför antar du det? då handlar det väl mer om hur lång tid det skulle ta för ljudet att färdas den sträckan om du knackar på röret, typ eller?

När det blir sådarna avstånd så vete katten hur man tänker men det låter lång tid det dära resultatet du fått fram.
en annan fråga, exakt hur mycket har du rökt på när du formulerade den frågan?
Citera
2010-04-15, 01:11
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Hmm skulle hellre dra med 30.000 km/h än ljudets hastighet, men det verkar ändå helt orimligt att det skulle behövas "peta omkring molekyler" för att kant A utav pinnen ska färdas en meter ifrån kant B. Och det med ljudets hastighet.

Åh: Det borde väl ta så lång tid det tar för dig att förflytta pinnen en meter framför dig? (dvs. om du orkar så kanske det tar någon sekund).
Citera
2010-04-15, 01:29
Medlem
Det är elektronerna i järnatomerna som puttar på varandra och dessa växelverkar genom elektromagnetisk strålning. Det är därför med ljusets hastighet som rörelsen kommer att propagera dvs säga det kommer ta ca 8 minuter.
Citera
2010-04-15, 01:49
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drdomino
Det är elektronerna i järnatomerna som puttar på varandra och dessa växelverkar genom elektromagnetisk strålning. Det är därför med ljusets hastighet som rörelsen kommer att propagera dvs säga det kommer ta ca 8 minuter.

det där får du nog redogöra lite mer för... om du orkar
Citera
2010-04-15, 02:13
Medlem
Jag låter magkänslan avgöra, visst fasen är det med ljusets hastighet denna rörelse sker I praktiken blir det säkert någon typ av svinn också, för att inte nämna att järnröret skulle kollapsa av sin egen vikt osv.
Citera
2010-04-15, 02:15
Medlem
Godowskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
det där får du nog redogöra lite mer för... om du orkar

Precis av samma anledning som det tar 8 minuter för solens ljus att nå jorden så tar det 8 minuter innan soländen av järnröret vet att TS tryckte det 1 meter mot solen.
Citera
2010-04-15, 02:30
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godowsky
Precis av samma anledning som det tar 8 minuter för solens ljus att nå jorden så tar det 8 minuter innan soländen av järnröret vet att TS tryckte det 1 meter mot solen.

Men det är väl ljusets partikel som färdas så snabbt genom ett avstånd av X antal kilometer. Om jag puttar en gubbe istället (av normal storlek) så tar det inte 8 minuter för den att färdas, utan den färdas med en hastighet och inom ett avstånd. Har man däremot en lång pinne så borde det ju gå fortare då "pinnen redan färdats". Eller? Då borde det väl snarare vara kraften man har att förflytta pinnen den biten den ska färdas som avgör hur fort den kommer till solen.
Citera
2010-04-15, 03:26
Medlem
Godowskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
Men det är väl ljusets partikel som färdas så snabbt genom ett avstånd av X antal kilometer. Om jag puttar en gubbe istället (av normal storlek) så tar det inte 8 minuter för den att färdas, utan den färdas med en hastighet och inom ett avstånd. Har man däremot en lång pinne så borde det ju gå fortare då "pinnen redan färdats". Eller? Då borde det väl snarare vara kraften man har att förflytta pinnen den biten den ska färdas som avgör hur fort den kommer till solen.

Det är lätt att ha den bilden om man inte läst på Einsteins relativitetsteorier. Jag kan verkligen rekommendera ett besök hos någon välsorterad bokhandlare. Det finns ingenting som är så otroligt spännande som sakliga och lättförståeliga förklaringar av Einsteins teorier. Och det finns många välskrivna böcker om teorierna. Personligen har jag läst "Einsteins Universum" av Nigel Calder en sisådär 10 gånger. När man läst och förstått hur saker och ting egentligen fungerar så känner man sig som en ny människa, och det är för mig obegripligt att inte sådant lärs ut i grundskolan.

Tillbaka till din frågeställning. Det korta svaret är att ingenting kan gå fortare än ljusets hastighet, inte ens ett vansinnigt långt järnrör. När du skjuter på röret så är det en fysisk omöjlighet att du nuddar solytan inom 8 minuter. När du läst på Einstein kommer du också förstå att det är både fullständigt självklart och rent nödvändigt för universums existens.

Jag önskar jag kunde ge dig ett bra och talande exempel, men jag måste fräscha upp mina Einstein-teorier.

Drdomino tycks ha koll och kan säkerligen utveckla.

Följande dokumentärer kan ha bra information.
http://topdocumentaryfilms.com/einstein-and-emc2/
http://topdocumentaryfilms.com/a-brief-history-of-time/
http://topdocumentaryfilms.com/steph...-the-universe/
http://www.youtube.com/watch?v=wteiuxyqtoM
http://www.google.se/search?hl=sv&sa...=&oq=&gs_rfai=

och slutligen
http://video.google.com/videoplay?do...3346942339345#
Kika sisådär 12 minuter in... (men titta gärna på hela, den är jättebra)
Senast redigerad av Godowsky 2010-04-15 kl. 03:31.
Citera
2010-04-15, 03:32
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godowsky
Det är lätt att ha den bilden om man inte läst på Einsteins relativitetsteorier. Jag kan verkligen rekommendera ett besök hos någon välsorterad bokhandlare. Det finns ingenting som är så otroligt spännande som sakliga och lättförståeliga förklaringar av Einsteins teorier. Och det finns många välskrivna böcker om teorierna. Personligen har jag läst "Einsteins Universum" av Nigel Calder en sisådär 10 gånger. När man läst och förstått hur saker och ting egentligen fungerar så känner man sig som en ny människa, och det är för mig obegripligt att inte sådant lärs ut i grundskolan.

Tillbaka till din frågeställning. Det korta svaret är att ingenting kan gå fortare än ljusets hastighet, inte ens ett vansinnigt långt järnrör. När du skjuter på röret så är det en fysisk omöjlighet att du nuddar solytan inom 8 minuter. När du läst på Einstein kommer du också förstå att det är både fullständigt självklart och rent nödvändigt för universums existens.

Jag önskar jag kunde ge dig ett bra och talande exempel, men jag måste fräscha upp mina Einstein-teorier.

Drdomino tycks ha koll och kan säkerligen utveckla.

Följande dokumentärer kan ha bra information.
http://topdocumentaryfilms.com/einstein-and-emc2/
http://topdocumentaryfilms.com/a-brief-history-of-time/
http://topdocumentaryfilms.com/steph...-the-universe/
http://www.youtube.com/watch?v=wteiuxyqtoM
http://www.google.se/search?hl=sv&sa...=&oq=&gs_rfai=

Ja självklart, hur kunde jag ha glömt bort det här.
När jag läste TS's frågeställning från början så tänkte jag direkt på Einsteins relativitetsteori och googlade efter detta och fick fram en rätt så bra sida som jag läste lite ifrån. Men jag var helt insnöad på att "knuffa molekyler" längs järnröret eller hur man förflyttar ett föremål med kraft och så vidare så det tänkte jag inte alls på. Inte alltid man kommer ihåg allt, för mycket kunnande i den här världen.
Citera
2010-04-15, 08:02
Medlem
rückblendes avatar
Det finns någon gammal rostig tråd om samma sak här någonstans som jag för tillfället inte hinner leta fram just nu. Men svaret är att rörelsen i järnet rör sig med maximalt ljudets hastighet.
Som jämförelse så var ett exempel att en diamantstav som var 1 ljusår långt skulle ta, ptja 12 000 år eller vad det var från att man knuffade i ena ändan tills att den flyttade sig i andra.
Citera
2010-04-15, 11:43
Medlem
Muckans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halsduk

Bild

Nej du har fel. Det tar inte 11 Månader för järnröret att nå solen utan en jävligt kort tid. Det som du måste veta är att ljud är en våg som behöver ett mesium för att nå fram, medans ditt "Puttande" är bara en kraftapplikation på ett objekt(järnröret). Denna kraftappliceringen verkar på hela järnröret sammtidigt, altså kommer det inte gå som en kraftvåg genom röret. De elektromagnetiska krafterna som håller ihop atomerna är bra mycket snabbare än ljudets hastighet. De verkar i princip omedelbart.

Sen OM din teori skulle vara sann så skulle ju järnet töja ut sig och dra ihop igen, för att kunna fortplanta denna kraftvåg, vilket det heller ej gör. Skulle d slå så hårt att du skulle åstadkomma en kraftvåg så kommer du deformera röret istället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in