Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-04-19, 16:53
Medlem
jumpcuts avatar
Det är många som gnäller på att arbetslösheten är hög och det ena med det tredje. Jag utmanar nu er socialdemokrater på forumet att på ett ordentligt sätt beskriva och förklara hur socialdemokratisk politik hade sett ut under de senaste tre åren och hur ni tror att det hade påverkat arbetslöshet och finanser.

Om ni ska påstå att Alliansen lånar pengar för att täcka upp för skattesänkningar får ni gärna komma ihåg att skatteintäkterna ökade under både 2007 och 2008 trots sänkta skattenivåer, om ni ska gnälla över att Alliansen i dag lånar pengar för att klara sina finanser får ni gärna kommer ihåg att socialdemokraterna lånade pengar även under högkonjunktur och om ni ska påstå att det jag säger är fel eller vill bli tagna på allvar så vill jag gärna se källor och väl underbyggda argument. Inte "om vi hade spenderat mer pengar på offentlig sektor hade arbetslösheten varit lägre och det hade varit bra", utan gärna med en någorlunda ekonomisk syn på det hela också...

Kör igång.
Citera
2010-04-19, 17:10
Medlem
Tjennstroums avatar
Nu är ju inte jag socialdemokrat men jag skulle kunna tänka mig att Socialdemokraterna - efter succén med plusjobb - infört minus-, delat- och gångerjobb under mandatperioden och på så sätt helt utrota arbetslösheten.
Citera
2010-04-19, 17:15
Medlem
bombaccis avatar
*trainejobb till unga inom vård, skola, omsorg

*rädda jobben i offentlig sektor

*utbyggnad av rot avdragen så dessa även gäller hyresrätter och miljonområderna

*satsning på gröna jobb, ca 200 000 nya jobb inom den sektorn fram till 2020

* inkluderat utbyggnad av kommunikationerna och satning på höghastighetståg

* höjd a-kassa

*ingen stupstock vad gäller sjukförsäkringar

* satning på komvux och annan utbildning. Fler studenter på högskolan

*inkluderat forskningssatsningar

Finansieras genom höjda skatter för den rikare delen av befolkningen samt enligt mp grönskatteväxling något som bidrar till att omställningen till mer hållbar energi ökar.

Edit: Glömde även

*stödjandet av sänka arbetsgivaravgifter samt snabbare betalning från statlig sida till företagen och minskat regelkrångel.
Citera
2010-04-19, 17:30
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci

* höjd a-kassa

Finansieras genom höjda skatter för den rikare delen av befolkningen samt enligt mp grönskatteväxling något som bidrar till att omställningen till mer hållbar energi ökar.

*stödjandet av sänka arbetsgivaravgifter samt snabbare betalning från statlig sida till företagen och minskat regelkrångel.
Du får gärna läsa mer än bara trådtiteln innan du svarar. Kom igen nu, visa att du kan. Jag har sedan länge en bild av dig som fullkomligt inkompetent och oförmögen att använda ordentligt underbyggda argument, visa mig att att jag har fel i stället för att bekräfta bilden!
Citera
2010-04-19, 17:33
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Du får gärna läsa mer än bara trådtiteln innan du svarar. Kom igen nu, visa att du kan. Jag har sedan länge en bild av dig som fullkomligt inkompetent och oförmögen att använda ordentligt underbyggda argument, visa mig att att jag har fel i stället för att bekräfta bilden!

Det gjorde jag. Du ville veta hur vi skulle rädda jobben och ville helst inte höra de vanliga argumenten. Jag listade därefter några av de punkter som oppositionen har sagt att de är intresserade av att genomföra.

Eller vill du mest att alla ska säga " fy för socialdemokraterna"?
Citera
2010-04-19, 17:39
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
" fy för socialdemokraterna"?

Självfallet vill han det
Varför ständigt dessa trådar där man frågar sossar saker
Det finns ju knappt några sossar här!
det är ju helt meningslöst om man verkligen vill ha en diskussion, finns 100-tals med sossehatartrådar redan.
Citera
2010-04-19, 17:41
Medlem
Norpheuss avatar
Högre arbetslöshet, högre skatter.
Citera
2010-04-19, 17:45
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Det gjorde jag. Du ville veta hur vi skulle rädda jobben och ville helst inte höra de vanliga argumenten. Jag listade därefter några av de punkter som oppositionen har sagt att de är intresserade av att genomföra.

Eller vill du mest att alla ska säga " fy för socialdemokraterna"?

Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
Självfallet vill han det
det är ju helt meningslöst om man verkligen vill ha en diskussion, finns 100-tals med sossehatartrådar redan.
Nej, jag vill veta hur en socialdemokrat tror att Sverige sett ut i dag.

Hade arbetslösheten varit lägre? Om ja, varför? Vilka saker hade skett och hur hade detta påverkat Sveriges finanser?

Det har ju visat sig att den sänkta skatten lett till ökade skatteintäkter, så hur resonerar man när man säger att man ska betala för saker med höjd skatt?
Citera
2010-04-19, 17:46
Medlem
PaulSmiths avatar
Citat:

* höjd a-kassa

Var går gränsen för att man är "Rik" och därmed ska beskattas högre enligt den politik du förespråkar ovan?
Citera
2010-04-19, 17:46
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
Självfallet vill han det

Frågan är väl knappast enkom riktad till Socialdemokrater?

Jag tror att skillnaden på så pass kort sikt varit ganska liten, möjligtvis så skulle en högre generell skattenivå gått att urskilja men när jag navelskådar blockens politik så ser jag fler likheter än skillnader.

Edit: Såg att frågan visst var riktad enkom till Socialdemokrater, jag kapitulerar.
Citera
2010-04-19, 17:50
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Nej, jag vill veta hur en socialdemokrat tror att Sverige sett ut i dag.

Hade arbetslösheten varit lägre? Om ja, varför? Vilka saker hade skett och hur hade detta påverkat Sveriges finanser?

Det har ju visat sig att den sänkta skatten lett till ökade skatteintäkter, så hur resonerar man när man säger att man ska betala för saker med höjd skatt?

ok, ja arbetslösheten hade varit lägre pga de föreslagna åtgärderna ( tror du vi ska säga "näää vi har ingen koll alltså, m rockar dödsskönt i kistan"?).

Det är dock svårt att kunna komma med svar då ingen av oss har en "what if" maskin där vi kan åka tillbaka i tiden och undersöka, vad som hade hänt.

Hur menar du att vi ska komma med ett bra svar till denna tråd?
Citera
2010-04-19, 17:53
Medlem
Sifters avatar
Saab hade varit kvar i GM:s ägo, då GM hade valt att behålla Saab i utbyte mot diverse storsatsningar i Trollhättan-regionen och fler direkta forskningsprojekt i samarbete med Saab.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in