Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-04-21, 17:47
Medlem
BaalZeBubs avatar
Enligt denna krnika sysslar svenska myndigheter fortfarande med rasbiologi, inte minst de som fr statistik ver frsta och andra generationens invandrare.

http://www.expressen.se/ledare/1.195...i-en-folksport

Skndad r ett uttryck som anvnds flera gnger i ledaren:
"Tnk om en svensk pltsligt, mitt p Sergels torg, skulle kalla mig "invandrare". Eller frga mig vilket land jag kommer ifrn. Eller sga: "Vilken bra svenska du talar!"
Det skulle vara, frestller jag mig, som att f varenda minne och erfarenhet, faktiskt min identitet, ifrgasatt. Fingrad p. Skndad."

"...Journalisten ppekar att hon sjlv sger att hon har invandrat, trots att hon r fdd hr. Sahar svarar:
"Ja, till slut tnker man sjlv s."
Det kan man kalla skndad identitet."

"Man skulle kunna tro att Rasbiologiska Institutet fortfarande var en revrdig institution i Sverige. Och att svenskar r ett gng amatrrashygienister som gr omkring och tvngsmssigt klassificerar folk efter grad av svenskhet: svensk, invandrare eller "blandad"."

Frgestllning:
- r svensk statistik ver invandring p ngot stt avvikande eller kontroversiell inom EU?
- finns det fler mnniskor som tnker lika galet som Marteus?
- kan man ver huvud taget fra en vettig dialog med mnniskor som tycker s?
Citera
2010-04-21, 18:00
Medlem
Heinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Enligt denna krnika sysslar svenska myndigheter fortfarande med rasbiologi, inte minst de som fr statistik ver frsta och andra generationens invandrare.

Skndad r ett uttryck som anvnds flera gnger i ledaren:
"Tnk om en svensk pltsligt, mitt p Sergels torg, skulle kalla mig "invandrare". Eller frga mig vilket land jag kommer ifrn. Eller sga: "Vilken bra svenska du talar!"
Det skulle vara, frestller jag mig, som att f varenda minne och erfarenhet, faktiskt min identitet, ifrgasatt. Fingrad p. Skndad."

"...Journalisten ppekar att hon sjlv sger att hon har invandrat, trots att hon r fdd hr. Sahar svarar:
"Ja, till slut tnker man sjlv s."
Det kan man kalla skndad identitet."

"Man skulle kunna tro att Rasbiologiska Institutet fortfarande var en revrdig institution i Sverige. Och att svenskar r ett gng amatrrashygienister som gr omkring och tvngsmssigt klassificerar folk efter grad av svenskhet: svensk, invandrare eller "blandad"."

Frgestllning:
- r svensk statistik ver invandring p ngot stt avvikande eller kontroversiell inom EU?
Ett praktexemplar av vnsterliberalis extremicus. Sjlvklart r det ytterst viktigt att kunna fra riktig statistik ver invandrare och deras avkomma. Det sger ju sig sjlvt att ungarna till Abukar och Libaax frn Somalia som bott fem r i Sverige har helt andra frutsttningar n en vanlig svensk unge. Enda tnkbara anledningen till att vissa resonerar som Marteus r att de vill frsvra frandet av vettig brottsstatistik och ytterligare mrka massinvandringens negativa konsekvenser.
Citera
2010-04-21, 18:06
Medlem
Dr.Gurkas avatar

Journalister och politiker lever ju i sin egna lilla skyddade vrld.
Citera
2010-04-21, 18:07
Medlem
moderatswings avatar
Detta med att "alla r svenskar" och "vem r egentligen invandrare" r nog det ljligaste med hela multikulti-grejen. Vad tjnar det till?

Invandrare sjlva definierar sig ofta som invandrare eller med det land de hrstammar ifrn.

Jag frstr ju givetvis vilka syften man har med detta p sikt men s som det argumenteras fr nu blir det ju bara ljligt ven ur PK-synpunkt.

Detta pminner frresten om zigenarnas situation i Sverige. Rknas de inte som svenskar utesluter man dem men om man rknar de som svenskar s frvgrar man dem deras identitet.
Eller varfr inte judarna som inte kan bestmma sig fr om de r svenskar eller utvalda.
Citera
2010-04-21, 18:11
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Frgestllning:

1. Nej. Dremot r den kontroversiell om man tar i beaktning sund logik.
2. Ja, speciellt i skendemokratin och siktsdiktaturen Sverige.
3. Nej.
Citera
2010-04-21, 18:14
Medlem
nej, fr hade man inte klassificerat folk s hade man inte kunnat identifiera och peka p vissa gruppers odulighet. Det r syftet.

En stor brunvit smltdegel med idel identietslsa mnniskor r visionen.
Citera
2010-04-21, 18:15
Medlem
BaalZeBubs avatar
Jag missade att mnet redan diskuterades i en annan trd:
https://www.flashback.org/t627389p5
https://www.flashback.org/t627389
Citera
2010-04-21, 20:48
Medlem
BurkHanss avatar
Citat:

.........

Frgestllning:

- Jag vet inte, men har svrt att tro att svensk statistik skulle vara mer "utpekande" n statistik i vilket annat europeiskt land som helst. Vra styrande r ju vrldsmstare i sjlvcensur och mrkning!
- Hur mnga journalister finns det? Men troligen tycker hon vl som alla andra nr kameran och mikrofonen r av. Har inte Marteus plockats in som en slags "folkets rst", utan ngon relevant utbildning (hon har visst gtt p journalisthgskolan "ngon mnad"), som motvikt till alla "rasister" som skriver kommentarer till Expressen pk-ledare, krnikor, artiklar? Allts mste hon vara pk i kubik! (Dessutom skulle jag tro att hon r en av de kvinnor i Sverige som fr minst kuk verhuvudtaget, med tanke p den frgrmda min och ren ondska hon visar i Expressen.)
- Fyll dem med en hela hembrnt, grna mycket finkel, s brukar deras sanna jag krypa fram. D kan de vara riktigt trevliga...tror jag?
Citera
2010-04-22, 01:28
Medlem
Rigels avatar
Vad har rasbiologi med invandrare som begrepp att gra? det kan ju vara frga om norska eller danska invandrare som har samma ras som svenskar...det finns ju inga raser sger ju dessa PK-ister i samma andetag..de kan ju brja att frga sig hur invandrarna sjlva betecknar sig...hrrrmm
Citera
2010-04-22, 08:18
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rigel
Vad har rasbiologi med invandrare som begrepp att gra? det kan ju vara frga om norska eller danska invandrare som har samma ras som svenskar...det finns ju inga raser sger ju dessa PK-ister i samma andetag..de kan ju brja att frga sig hur invandrarna sjlva betecknar sig...hrrrmm
Ingenting alls men begreppet "rasbiologi" har obehagliga associationer som Marteus vill frknippa med allt prat om "invandrare", det blir lttare att kvsa debatter om man kan f folk att tnka "rasist", "frmlingfientlig", "islamofob" och "rasbiologi" nr de dyker upp.

Ironiskt nog r rasbiologi strre n ngonsin ven om det talas extremt tyst om det, i lkemedelsindustrin r etnicitet oerhrt viktigt eftersom folk frn olika delar i vrlden reagerar olika p samma lkemedel.
Citera
2010-04-22, 08:34
Medlem
Vryzass avatar
9 av 10 artiklar kossan skriver spyr hon ut (helt ppet och rakt) sitt hat mot Sverige och mot svenskar. Helt sinnesrubbad. Normalt sett skulle jag undrat hur i hela friden hon har kvar jobbet... Men det r ju trots allt svensk media.
Citera
2010-04-22, 10:20
Medlem
Eoppoyzs avatar
Jag har inget emot att klassificera folk efter etnisk hrkomst s lnge det inte mynnar ut i rasism.

Citat:
Ursprungligen postat av Vryzas
9 av 10 artiklar kossan skriver spyr hon ut (helt ppet och rakt) sitt hat mot Sverige och mot svenskar. Helt sinnesrubbad. Normalt sett skulle jag undrat hur i hela friden hon har kvar jobbet... Men det r ju trots allt svensk media.

Hon har skrivit vid ngot tillflle att hon r inkvoterad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in