Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Problemet jag ser är att om någon hugger ner alla träd kommer ju denna per automatik förstöra alla bär och vilt också.
Inte per automatik väl? Kan inte bärbuskar överleva utan träd i närheten? Men jag håller med om möjligheten, så låt oss anta att det skulle döda bären och skrämma bort vilt. Låt oss sedan anta att bärplockaren har rätt att kontinuerligt plocka bär och att jägaren har rätt att jaga i skogen. Den förstes rätt blir definitivt kränkt, men jag har lite svårare att se att man skall ha rätt att djur skall komma till ett visst ställe. Låt oss anta att jag äger en bit mark vid skogen och bygger en fabrik där, vilket för så mycket väsen att inget vilt vill springa in i skogen längre. Effekten är samma, och det ena är klart giltigt, så varför skulle det inte även vara giltigt att hugga ner träden?
Men, buskägaren håller jag med om får sina rättigheter kränkta, vilket ger två alternativ till den som vill hugga ned träden: betala pengar till buskägaren för att få förstöra buskarna eller hugg ned träden så att det inte skadar buskarna eller hugg inte ned alla träd (låt vissa vara kvar om det skulle vara omöjligt att hugga ned dem utan att förstöra buskarna).