Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-04-22, 20:59
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hemmets Journal nr. 11 den 11 mars 1987. Sidorna 4, 5, 7, 8, 79 och 80. Artikeln skriven av Marga Schindelar. Illustrerad med fem foton bl.a. på den försvunne samt hustrun.

Endast delar av artikeln tas med.

Under det mindre fotot på den försvunne finns följande text: "Robert Fanghor var 32 år när han försvann. Han var född i Västtyskland och kom till Sverige 1961 efter militärtjänsten. I nära 12 år var Robert och Inga-Britt gifta - nu har hon börjat tro att hennes man var en helt annan än den han utgav sig för att vara."

"Jag tror att min försvunne man var HEMLIG AGENT!"

"En februaridag för 14 år sedan fick Robert Fanghor ett mystiskt telefonsamtal till sin arbetsplats, ett skeppsmäkleri i Halmstad. Samtalet gjorde honom upprör. Han lämnade kontoret utan överrock, trots vinterkylan - och sedan dess är Robert spårlöst försvunnen.

Hans hustru Inga-Britt - nu 46 och omgift sedan flera år - har aldrig slutat grubbla över vad som hände hennes man den där dagen. Det finns så många frågetecken, så mycket oförklarligt i historien. Och allt pekar på att Robert var en helt annan än den han låtsades vara...."

Hopp i artikeln.

"Nästa morgon (16/2 min anmärkning) satt den unga familjen vid frukostbordet och pratade glatt om om huset som de just hade bestämt sig för att köpa. Efter frukosten körde Robert hem till mormor för att lämna lilla dottern Helena.
- Nu passar du henne väl, sa Robert till mormor innan han åkte vidare till sitt arbete på ett skeppsmäkleri i Halmstad.

Det var det sista familjen såg och hörde av Robert Fanghor."

"Ett mystiskt telefonsamtal."

"På arbetsplatsen hade han verkat som vanligt. Men klockan tio fick han ett telefonsamtal som gjorde honom mycket upprörd. Till arbetskamraterna sa han att han hade fått en fruktansvärd huvudvärk och behövde gå ut och få luft.

Efter en stund började kamraterna ana oråd. Roberts ytterkläder hängde ju fortfarande kvar inne på kontoret - mitt i smällkalla februari. En hastig blick på parkeringsplatsen sa dem att hans ljusblå Peugeot inte längre stod kvar."

Hopp i artikeln.

"Robert var västtysk medborgare och var noga med att alltid ha sitt pass på sig. Men nu låg det i hallen."

Är det någon annan som har hört talas om detta mystiska förvinnande förut? Under de år som har gått sedan artikeln skrevs så undrar man ju förstås om något kan ha framkommit som har bidragit till gåtans lösning? Dessutom vad hände med hans bil? Återfanns den och isf var?
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-04-22 kl. 21:02.
Citera
2010-04-24, 15:09
Medlem
Skaraborg2s avatar
Berömde tandläkare utan att själv ha varit där!

Forts. artikeln sidan 80.

"Inga-Britt började dra sig till minnes olika episoder som hade förbryllat henne men ändå inte hade varit så viktiga när de hände.
- Som den gången vi var på hemväg från arbetet. Bilen lät så konstigt, och jag ville att vi skulle åka till bilverkstan och kontrollera vad det var för fel. Robert menade att vi inte hade tid eftersom vi skulle ha gäster samma kväll. Men jag gav mig inte. På verkstan upptäckte man att alla fyra hjulen var lösa! Inga-Britt ryser åt minnet.

När polisen ville ha Roberts tandkort visade det sig att han aldrig hade besökt den tandläkaren som Inga-Britt trodde att han brukade gå till.
- Jag hade många gånger hört honom berömma just den tandläkaren för våra vänner. Ja, han hade till och med rekommenderat dem att gå dit. Och så hade han själv aldrig varit där!

Robert hade också ofta sagt att han ville bli svensk medborgare. En gång visade han mig blanketten som han hade fyllt i. Men han hade aldrig skickat in den."
Citera
2010-04-24, 17:08
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Hemmets Journal nr. 11 den 11 mars 1987. Sidorna 4, 5, 7, 8, 79 och 80. Artikeln skriven av Marga Schindelar. Illustrerad med fem foton bl.a. på den försvunne samt hustrun.

Endast delar av artikeln tas med.

Under det mindre fotot på den försvunne finns följande text: "Robert Fanghor var 32 år när han försvann. Han var född i Västtyskland och kom till Sverige 1961 efter militärtjänsten. I nära 12 år var Robert och Inga-Britt gifta - nu har hon börjat tro att hennes man var en helt annan än den han utgav sig för att vara."

"Jag tror att min försvunne man var HEMLIG AGENT!"

"En februaridag för 14 år sedan fick Robert Fanghor ett mystiskt telefonsamtal till sin arbetsplats, ett skeppsmäkleri i Halmstad. Samtalet gjorde honom upprör. Han lämnade kontoret utan överrock, trots vinterkylan - och sedan dess är Robert spårlöst försvunnen.

Hans hustru Inga-Britt - nu 46 och omgift sedan flera år - har aldrig slutat grubbla över vad som hände hennes man den där dagen. Det finns så många frågetecken, så mycket oförklarligt i historien. Och allt pekar på att Robert var en helt annan än den han låtsades vara...."

Hopp i artikeln.

"Nästa morgon (16/2 min anmärkning) satt den unga familjen vid frukostbordet och pratade glatt om om huset som de just hade bestämt sig för att köpa. Efter frukosten körde Robert hem till mormor för att lämna lilla dottern Helena.
- Nu passar du henne väl, sa Robert till mormor innan han åkte vidare till sitt arbete på ett skeppsmäkleri i Halmstad.

Det var det sista familjen såg och hörde av Robert Fanghor."

"Ett mystiskt telefonsamtal."

"På arbetsplatsen hade han verkat som vanligt. Men klockan tio fick han ett telefonsamtal som gjorde honom mycket upprörd. Till arbetskamraterna sa han att han hade fått en fruktansvärd huvudvärk och behövde gå ut och få luft.

Efter en stund började kamraterna ana oråd. Roberts ytterkläder hängde ju fortfarande kvar inne på kontoret - mitt i smällkalla februari. En hastig blick på parkeringsplatsen sa dem att hans ljusblå Peugeot inte längre stod kvar."

Hopp i artikeln.

"Robert var västtysk medborgare och var noga med att alltid ha sitt pass på sig. Men nu låg det i hallen."

Är det någon annan som har hört talas om detta mystiska förvinnande förut? Under de år som har gått sedan artikeln skrevs så undrar man ju förstås om något kan ha framkommit som har bidragit till gåtans lösning? Dessutom vad hände med hans bil? Återfanns den och isf var?

1941-11-16

Fangohr, Robert Heinz

Holgersg 20
311 00 Falkenberg

Kyrkobokförd i Falkenberg (Falkenbergs kn, Hallands län, Halland), distrikt 05, fastighet 15113. Mantalsskriven på samma ort.

Född 16/11 1941.
--------------
Källa: Mtl Hallands län 1971
Citera
2010-04-24, 17:10
Medlem
Crime-boys avatar
Han fanns inte med i Sveriges Dödbok 1947-2006 så tydligen dödförklarades han aldrig?
Citera
2010-04-24, 18:06
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den försvunne troligtvis obefintlig.

Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Han fanns inte med i Sveriges Dödbok 1947-2006 så tydligen dödförklarades han aldrig?

Stort tack för dessa uppgifter Crime-boy.

Då står han tydligen skriven än i dag om obefintlig. Eller åtminstone 2006.
Citera
2010-08-15, 14:28
Medlem
BoISarens avatar
Kriminalhistoria => Försvunna personer

//Mod
Citera
2015-03-23, 12:03
Medlem
Skaraborg2s avatar
Från artikeln i Hemmets Journal 1987.

Kommer att lägga ut litet mera av denna artikel. Detta bl. a. p. g. a. en del likheter med fallet om brevbäraren Bosse Jansson som försvann 1976.

Kommer att med en del olika citat.

"Natten före den 15 februari 1973 vaknade jag av att någon strök mig ömt över kinden. Jag trodde att jag drömde, när jag såg Robert sitta på min sängkant, och somnade tryggt om igen. Jag tänkte inte mer på det, inte förrän långt senare, berättar Inga-Britt."

"Nu jag ringde till mina föräldrar i Slöinge, men de visste ingenting. Då åkte jag hem till vår lägenhet i Falkenberg. Allt var precis som vi hade lämnat det på morgonen. Roberts kläder hängde prydligt i garderoben, hans minnessaker stod där de brukade och bankböckerna var orörda. Det var bara en sak som förvånade mig: han hade låtit sitt pass ligga kvar hemma."

"Och varför, varför hade han lämnat henne och barnet? Han som så sent som kvällen innan hade sagt till några vänner att han var världens lyckligaste människa, att han hade fått allt han hade önskat sig."

"-Nej, den enda förklaringen jag har kommit fram till är att han var någon sorts hemlig agent. Hur skulle han annars ha kunnat försvinna så snabbt och spårlöst?

Han var språkbegåvad och hade ett arbete som gjorde att han fritt kunde gå ombord på alla båtar, både från öst och väst. Dessutom var han intelligent och lite äventyrlig."

"Sen gjorde han sin militärtjänst inom Nato. När han äntligen kom och hälsade på kände jag knappt igen honom. Han hade kosackmössa på sig och såg ut som en ryss."

"Han var också road av aktier och hyrde sig ett bankfack där han förvarade dem. Men efteråt upptäckte vi att hans aktier hela tiden hade skötts av en firma i Göteborg. När jag äntligen fick tillåtelse att öppna hans bankfack var det tomt. Jag började tro att han hade förvarat nya identitetshandlingar där, att han länge hade planerat för en ny framtid."

Forts. följer.
Citera
2015-03-23, 15:16
Medlem
Skaraborg2s avatar
Forts. av artikeln 1987.

Forts på denna artikel.

"Polisen har däremot aldrig fått några ledtrådar eller ens tips från allmänheten."

"-Någon trodde att han hade begått självmord. Men inte sitter väl en människa och gör sin självdeklaration kvällen innan han tänker att ta livet av sig! Och dessutom var han så lycklig över Helena och huset vi skulle köpa."

"Frågetecknen runt Robert blev allt fler. I hans kavaj hittade Inga-Britt ett reklamkort från en biluthyrningsfirma och bensinmack. På baksidan hade Robert skrivit ett bilnummer. Firman sa att numret var på en bil som varit stulen.

Robert hade sagt att han skulle hålla utkik efter den på vägen hem. Men den bilen hade aldrig rapporterats som stulen till polisen. Inga-Britt tyckte att bilfirman kom med konstiga förklaringar. Kort därefter stängdes firman och ägarna försvann utomlands.

Polisen ville veta vad Robert brukade ha i sin dokumentportfölj. Den som han inte ens lämnade ifrån sig när han gick på en kort promenad. - Men det visste jag inte."

"Robert hade ofta sagt att han ville bli svensk medborgare. En gång visade han mig blanketten som han hade fyllt i. Men han hade aldrig skickat in den."

Även Robert Fanghors försvinnande är både mystiskt och märkligt! Inte ett enda spår efter honom efter att han hade lämnat sin arbetsplats!
Citera
2015-03-23, 16:59
Medlem
Ett mycket märkligt försvinnande. Men varför dödförklarades han aldrig? Hade ingen mäniska intresse av hans banktillgodohavanden och aktier? Hans släktingar i Västtyskland?

Det verkar inte som att han kommit till rätta. Antingen har han försvunnit utomlands, eller mördats. Kanske var han agent för något Warszawapaktsland? Bilfirman verkar ju mystisk. Vilka var ägarna, som sedan försvann utomlands? Kanske man kan hitta något där?

OBS! Tydligen hette han Fangohr (inte Fanghor!!). En googling av namnet ger dock inget av värde.
Citera
2015-03-23, 20:39
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tysk juniormästare i fäktning 1960.

Citat:
Ursprungligen postat av quality1939
Ett mycket märkligt försvinnande. Men varför dödförklarades han aldrig? Hade ingen mäniska intresse av hans banktillgodohavanden och aktier? Hans släktingar i Västtyskland?

Det verkar inte som att han kommit till rätta. Antingen har han försvunnit utomlands, eller mördats. Kanske var han agent för något Warszawapaktsland? Bilfirman verkar ju mystisk. Vilka var ägarna, som sedan försvann utomlands? Kanske man kan hitta något där?

OBS! Tydligen hette han Fangohr (inte Fanghor!!). En googling av namnet ger dock inget av värde.

Absolut är även detta ett mycket märkligt försvinnande. Jag vet inte tyvärr han varför inte är dödförklarad efter alla dessa år. Man tycker ju helt naturligt att någon skulle ha intresse för hans aktier m.m. Om hans släktingar i Tyskland finns inget omnämnt i artikeln.

I Sverige har han säkert inte befunnit sig efter sitt försvinnande. Åtminstone inte bland de levandes antal.

Ja, bilfirman verkar ha spelat en viss roll i Fangohrs liv. Vilka som var ägarna eller till vilket land dessa försvann till när frågorna blev för besvärande framkommer inte heller. Kanske kan detta framkomma i media vid den här tiden?

Ser också att den rätta stavningen skall vara Fangohr men jag kan "försvara" mig med att i artikeln så har efternamnet den felaktiga stavningen.

När paret träffades för första gången 1960 i Trelleborg berättade han för henne att han var tysk juniormästare i fäktning. Han hade deltagit i tävlingar i Stockholm. Han berättade vidare att han ensam var på väg hela vägen till Mannheim på sin cykel.

Robert Fangohr var vid förvinnandet en lång man med mörkt skägg, mörkt hår samt bar glasögon.

Kanske kan det framkomma några ytterligare uppgifter om hans försvinnande om man t. ex. läser Hallands-Posten på mikrofilm tiden efter den 16/2 1973?
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-03-23 kl. 20:41.
Citera
2015-03-24, 07:56
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Rubrik justerad, Fanghor -> Fangohr.
/Moderator
Citera
2015-03-24, 10:52
Medlem
Robacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
(…) Kanske kan det framkomma några ytterligare uppgifter om hans försvinnande om man t. ex. läser Hallands-Posten på mikrofilm tiden efter den 16/2 1973?

Tyvärr inget nytt i HP. En kort artikel den 3/3 1973. Det tycks vara allt. Bifogar skärmbild på artikeln.

https://minfil.org/G4fbi6bfb1/Fangohr.tiff
Senast redigerad av Roback 2015-03-24 kl. 10:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in