Flashback bygger pepparkakshus!
2010-04-24, 21:56
Medlem
Voltecs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humpack
Annars kan du ju alltid prova att göra en sen anmälan. Det brukar inte vara så stort söktryck på LTU vad jag vet.

+ att det är distans och det är lite mindre strikt vad gäller platser och anmälningar.

- Voltec
Citera
2010-04-24, 23:08
Medlem
AoE3#1s avatar
Varför skriva Voltec i slutet?

Du missade en btw.

Jag sitter i samma sits, funderar försöka byta till distans. Underlättar ju schemat, flexibelt.
Citera
2010-04-24, 23:14
Medlem
Eftersom du bör se Civilingejörsutbildningen som ett heltidsjobb, så kommer du få slita grymt mycket ifall du vill gå ut med vettiga betyg. ~70 timmars veckor är inte att leka med i 4,5 år.

Dessutom kan du inte plugga Civilingenjör på distans och du kommer vilja gå på lektionerna, så du får antagligen sadla om och jobba kväll/natt.

Sen bör du kanske se över en annan utbildning om det är stressfulla jobb du vill undvika. Miljöerna man arbetar i som ingenjör behöver inte vara stressfulla, men det är mycket jobb med sig hem från arbebetsplatsen och det skapar stress i vilket fall som helst.
Citera
2010-04-25, 08:59
Medlem
Voltecs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Varför skriva Voltec i slutet?

Du missade en btw.

Jag sitter i samma sits, funderar försöka byta till distans. Underlättar ju schemat, flexibelt.

my sign

Distans verkar ultimat för mig iaf, underbart sätt att anpassa det som jag vill ha det.
Aldrig varit den som kan sitta och lyssna på en otydlig person, bättre när man löser det man inte förstår själv då brukar man få lätt att förstå resterande.

- Voltec
Citera
2010-04-25, 09:02
Medlem
Voltecs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakkzpets
Eftersom du bör se Civilingejörsutbildningen som ett heltidsjobb, så kommer du få slita grymt mycket ifall du vill gå ut med vettiga betyg. ~70 timmars veckor är inte att leka med i 4,5 år.

Dessutom kan du inte plugga Civilingenjör på distans och du kommer vilja gå på lektionerna, så du får antagligen sadla om och jobba kväll/natt.

Sen bör du kanske se över en annan utbildning om det är stressfulla jobb du vill undvika. Miljöerna man arbetar i som ingenjör behöver inte vara stressfulla, men det är mycket jobb med sig hem från arbebetsplatsen och det skapar stress i vilket fall som helst.

Jag är beredd att ta ett jobb som är stressigt och är beredd att få det tufft på vägen dit men jag vill ha lönen för mitt stress att ifall jag nu blir stressskadad så har jag fått lön för det + att min vardag brukar bli rikare med högre lön.
Nu ser det typ ut som...

Stressa till låglön gå hemma och känna att man inte kommer få ut ett skit av stressen.

- Voltec
Citera
2010-04-25, 09:25
Medlem
Ställ dig själv frågan om du inte hellre vill ha en mer renodlad datautbildning då du får läsa mycket matte på köpet i en ingenjörsutbildning (vet inte hur lätt du har för det).
Citera
2010-04-25, 09:28
Medlem
Voltecs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trigger.Happy
Ställ dig själv frågan om du inte hellre vill ha en mer renodlad datautbildning då du får läsa mycket matte på köpet i en ingenjörsutbildning (vet inte hur lätt du har för det).

JO, har kollat in http://www.miun.se/Mittuniversitetet...gProgramId=888 och sökt dit också men känns som det inte hade gjort något om det hade varit ett extra år om jag hade fått in lite kurser som hade kunnat bredda mitt yrkesområde lite.

- Voltec
Citera
2010-04-25, 13:07
Medlem
Jånni Balles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakkzpets
~70 timmars veckor är inte att leka med i 4,5 år.

70 timmar behöver man kanske lägga om ens föräldrar är syskon och man har bott i en koja i skogen de senaste 20 åren.

Att plugga till civilingenjör samtidigt som ett heltidsjobb däremot - nej.
Citera
2010-04-25, 13:43
Medlem
Maskinoppvasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voltec
Kanske lite OT men om jag nu främst söker så jag får examen så att jag kan Java och ytterliggare språk vad kan jag då söka?
Kan ju börja med grund för vad jag hört så brukar man få olika certifikat inom jobbet.
Ett tips är att ta reda på hur branschen fungerar innan du börjar plugga.
Exempelvis är det visserligen bra att kunna flera språk, men kan du ett är det inte så svårt att lära dig ett annat. Undantag finns självfallet då exempelvis hårdvarunära C-kodande skiljer sig från C#/ASP.Net. Satsa på ett som används (och kommer användas framöver) inom det område du vill arbeta och lär dig det bra. Inte bara språket då det är en liten del, utan ramverken och verktygen som finns till. Det är ramverken som säljer in dig till ett företag då vem som helst kan lära sig Java över en natt men kanske inte har haft tid att jobba med Hibernate, Spring osv och kan dessa bra.

Därefter, "certifikat inom jobbet". Ja visst finns möjligheten att certa sig och det uppmuntras att man gör så. Dock är certen i regel sådana att man skall ha dom som bevis på att man kan det som certifieringen är för. Om du råpluggar för ett cert och inte vet vad det handlar om förstör du bara för dig själv och alla andra.

Jag tror dessutom även att generella "kodapor" kommer att försvinna från detta land till låglöneländer. Se alltså till att inte bara kunna koda kod utan ytterligare erfarenheter och kunnande som kompletterar detta. Exempelvis inom mjukvaruarkitektur, projektledning, ekonomi osv.

Och till sist, nej, jobba och plugga samtidigt funkar inte helt bra. Deltidsjobb är ok, heltid nej. Jag läste en 7,5p distanskurs förra året samtidigt som mitt heltidsjobb. Kursen gick på kvartsfart och jag hann ändå knappt med då jag inte bara vill klara kursen utan även lära mig och utvecklas av det.
Citera
2010-04-25, 14:01
Medlem
Voltecs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maskinoppvask
Ett tips är att ta reda på hur branschen fungerar innan du börjar plugga.
Exempelvis är det visserligen bra att kunna flera språk, men kan du ett är det inte så svårt att lära dig ett annat. Undantag finns självfallet då exempelvis hårdvarunära C-kodande skiljer sig från C#/ASP.Net. Satsa på ett som används (och kommer användas framöver) inom det område du vill arbeta och lär dig det bra. Inte bara språket då det är en liten del, utan ramverken och verktygen som finns till. Det är ramverken som säljer in dig till ett företag då vem som helst kan lära sig Java över en natt men kanske inte har haft tid att jobba med Hibernate, Spring osv och kan dessa bra.

Därefter, "certifikat inom jobbet". Ja visst finns möjligheten att certa sig och det uppmuntras att man gör så. Dock är certen i regel sådana att man skall ha dom som bevis på att man kan det som certifieringen är för. Om du råpluggar för ett cert och inte vet vad det handlar om förstör du bara för dig själv och alla andra.

Jag tror dessutom även att generella "kodapor" kommer att försvinna från detta land till låglöneländer. Se alltså till att inte bara kunna koda kod utan ytterligare erfarenheter och kunnande som kompletterar detta. Exempelvis inom mjukvaruarkitektur, projektledning, ekonomi osv.

Och till sist, nej, jobba och plugga samtidigt funkar inte helt bra. Deltidsjobb är ok, heltid nej. Jag läste en 7,5p distanskurs förra året samtidigt som mitt heltidsjobb. Kursen gick på kvartsfart och jag hann ändå knappt med då jag inte bara vill klara kursen utan även lära mig och utvecklas av det.

Har gått i tankarna också med det där med låglöneländerna som ett alternativ men tror det kommer krävas lite kompetens kvar inom landet för "lokala" ändamål. tex sony ericsson kommer nog använda sig av utlandskompetens i mjukvaru men inte säkerhetsföretag osv. men värt ett försök annars får man plugga något ytterliggare.

- Voltec
Citera
2010-07-23, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jånni Balle
70 timmar behöver man kanske lägga om ens föräldrar är syskon och man har bott i en koja i skogen de senaste 20 åren.

Haha, made my day!

OnT: Plugga bara, gå på csn. Om du ska jobba, gör det på sommaren om du inte har massa resttentor.
Citera
2010-07-23, 14:39
Medlem
Dilettantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jånni Balle

I såfall är nog 90% av alla studenter på Sveriges tekniska högskolor som en enda stor familj, för 70h-veckor kan man kallt räkna med när man ska till att tentaplugga.

Till TS: Försök inte jobba heltid vid sidan av samtidigt som du pluggar en ingenjörsutbildning. Tänk för guds skull inte ens tanken. Om du vill ta examen inom de närmaste 15 åren alltså.
Senast redigerad av Dilettanten 2010-07-23 kl. 14:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in