Citat:
Ursprungligen postat av
fobi
Ja nu står jag här i valet och kvalet med beslutsångest. Det är så att jag funderat på att gå någon utav Lernias utbildningar, antingen Barn och Fritid eller Restaurang. Kan inte riktigt bestämma mig för vilken utbildning jag ska välja. Är det någon som har gått på Lernia och kan uttala sig om vad som isåfall var bra respektive dåligt med det. Samt vilken utbildning bör jag välja? Har den ena utbildningen några fler fördelar respektive nackdelar så skulle jag uppskatta att få höra det.
Jag gick Lernias utbildning för buss- och lastbilmekaniker. En ren katastrof, riktigt uselt. Lärarna pratade knappt svenska, det fanns ingen buss eller lastbil att arbeta med, studiematerialet var kopierat nånstans ifrån, och efter utbildningen fick alla samma diplom. Oavsett om man knappt varit närvarande eller var "bäst i klassen" fick man ett intyg där det stod att man deltagit.
De praktiska övningarna hade inget med verkligheten att göra, det enda som fanns att meka med var en motor i ett stativ. Vi fick byta kolvar, något som knappt förekommer på verkstäderna. Där byts det stötdämpare, fjädrar, bromsar, kardanaxlar och krängningshämmare, men det fick vi inte lära oss eftersom det inte fanns nån buss/lastbil att öva på!
Lernias utbildning är något som köps in av arbetsförmedlingen till lägsta möjliga pris för att få bort arbetslösa från statistiken. Det är en förvaring av arbetslösa helt enkelt. Det här vet arbetsgivarna om, så de som gått denna utbildning har väldigt svårt att få jobb sedan....