2015-02-01, 16:33
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fobi
Ja nu står jag här i valet och kvalet med beslutsångest. Det är så att jag funderat på att gå någon utav Lernias utbildningar, antingen Barn och Fritid eller Restaurang. Kan inte riktigt bestämma mig för vilken utbildning jag ska välja. Är det någon som har gått på Lernia och kan uttala sig om vad som isåfall var bra respektive dåligt med det. Samt vilken utbildning bör jag välja? Har den ena utbildningen några fler fördelar respektive nackdelar så skulle jag uppskatta att få höra det.
Jag gick Lernias utbildning för buss- och lastbilmekaniker. En ren katastrof, riktigt uselt. Lärarna pratade knappt svenska, det fanns ingen buss eller lastbil att arbeta med, studiematerialet var kopierat nånstans ifrån, och efter utbildningen fick alla samma diplom. Oavsett om man knappt varit närvarande eller var "bäst i klassen" fick man ett intyg där det stod att man deltagit.
De praktiska övningarna hade inget med verkligheten att göra, det enda som fanns att meka med var en motor i ett stativ. Vi fick byta kolvar, något som knappt förekommer på verkstäderna. Där byts det stötdämpare, fjädrar, bromsar, kardanaxlar och krängningshämmare, men det fick vi inte lära oss eftersom det inte fanns nån buss/lastbil att öva på!
Lernias utbildning är något som köps in av arbetsförmedlingen till lägsta möjliga pris för att få bort arbetslösa från statistiken. Det är en förvaring av arbetslösa helt enkelt. Det här vet arbetsgivarna om, så de som gått denna utbildning har väldigt svårt att få jobb sedan....
Senast redigerad av Tammer 2015-02-01 kl. 17:00.
Citera
2015-02-01, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fobi
Ja nu står jag här i valet och kvalet med beslutsångest. Det är så att jag funderat på att gå någon utav Lernias utbildningar, antingen Barn och Fritid eller Restaurang. Kan inte riktigt bestämma mig för vilken utbildning jag ska välja. Är det någon som har gått på Lernia och kan uttala sig om vad som isåfall var bra respektive dåligt med det. Samt vilken utbildning bör jag välja? Har den ena utbildningen några fler fördelar respektive nackdelar så skulle jag uppskatta att få höra det.

Jag skulle nog välja restaurang med motiveringen att BoF inte är en tillräckligt bra utbildning för en pedagog. Barnomsorg och skola anställer oftast högre utbildad personal och barnomsorgen börjar gå över till att enbart anställa förskollärare.

Däremot är BoF en väldigt bra utbildning för att sedan gåvidare till att bli lärare eller fritidspedagog (lärare med inriktning fritidshem som de heter nu mer).
Citera
2018-06-09, 22:06
Medlem
Vad anser ni om Lernia?

Jag har sökt en utbildning hos Lernia som ligger borta i Stockholm. Beskrivningen ser bra ut med praktik varvat med teori ( arbetsplatsförlagt lärande APL ) osv, men jag är inte helt säker då jag inte vet särskilt mycket om Lernia så därför jag har några frågor som jag gärna skulle vilja ha besvarade!

Mina frågor:

1. Är det otryggt på Lernia? alltså då menar jag studenterna, är risken för rån, hot, våld stor eller inte så stor?

2. Vad anser ni om Lernias upplägg med teori som varvas med praktik? får man okej med kunskaper i skolbänken innan man börjar praktisera ute på företagen?

3. Som helhet, vad är det bästa och sämsta med Lernia? Vilken utbildning gick du/den du känner?

Tack!
Citera
2018-06-09, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsvensken
Jag har sökt en utbildning hos Lernia som ligger borta i Stockholm. Beskrivningen ser bra ut med praktik varvat med teori ( arbetsplatsförlagt lärande APL ) osv, men jag är inte helt säker då jag inte vet särskilt mycket om Lernia så därför jag har några frågor som jag gärna skulle vilja ha besvarade!

Mina frågor:

1. Är det otryggt på Lernia? alltså då menar jag studenterna, är risken för rån, hot, våld stor eller inte så stor?

2. Vad anser ni om Lernias upplägg med teori som varvas med praktik? får man okej med kunskaper i skolbänken innan man börjar praktisera ute på företagen?

3. Som helhet, vad är det bästa och sämsta med Lernia? Vilken utbildning gick du/den du känner?

Tack!

lernia är rätt bra är det någon som hotar rånar eller sådant så kastar dom ut den som begår brotten,,,

när jag gick på lernia så hade jag bara utbildningen och ingen praktik men det är ju vad man väljer själv,,

jag gick lernia plåt och svets riktigt skoj o svetsa och bocka o plåt utberedning så det är skoj ganksa go län sen med :P
Citera
2018-06-09, 22:11
Medlem

Just dit du söker kan jag inte kommentera men Lernia i sig är ett seriöst företag men min upplevelse var okej. Gymnasieskola. Lite för många löften som inte hölls. Men det var seriöst och det skulle verkligen inte toleras mobbning eller någon form av våld.

Jag tror säkert att om du är engagerad och försöker så räcker det till att börja praktisera sen.

Hinner inte skriva mer.

Ha det underbart och lycka till!
Citera
2018-06-10, 00:45
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Flertalet trådar om samma ämne är nu sammanfogade med varandra och ursprungstrådens rubrik är ändrad från "Internationell Vindkraftstekniker på Lernia i Malmö" till "Den stora tråden för generella diskussioner om Lernia [/Mod.]".

/Mod.
Citera
2018-11-29, 17:06
Medlem
MittNamnVarTagets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av looknerd
lernia är rätt bra är det någon som hotar rånar eller sådant så kastar dom ut den som begår brotten,,,

när jag gick på lernia så hade jag bara utbildningen och ingen praktik men det är ju vad man väljer själv,,

jag gick lernia plåt och svets riktigt skoj o svetsa och bocka o plåt utberedning så det är skoj ganksa go län sen med :P
Jag ska också gå deras plåt och svets. Dock kommer jag också vara ute på praktik som jag förstått det.

Hur är lärarna? Hur gick det för dig efter kursen, lätt att komma ut i jobb?
Citera
2018-11-29, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittNamnVarTaget
Jag ska också gå deras plåt och svets. Dock kommer jag också vara ute på praktik som jag förstått det.

Hur är lärarna? Hur gick det för dig efter kursen, lätt att komma ut i jobb?

hur lärarna är beror på vilken skola du hamnar i men den jag hamna på var dom rätt bra,,

efter kursen så fick jag ju jobb men varade inte så länge då jag saknar körkort men får man körkort så blir det betydligt lättare att få ett välbetalt jobb
Citera
2018-11-30, 09:34
Medlem
MittNamnVarTagets avatar
Citat:
hur lärarna är beror på vilken skola du hamnar i men den jag hamna på var dom rätt bra,,

efter kursen så fick jag ju jobb men varade inte så länge då jag saknar körkort men får man körkort så blir det betydligt lättare att få ett välbetalt jobb
Tack för svar. Det är i Stockholm jag ska gå.
Körkort har jag redan så det ska inte vara några problem.
Citera
2018-11-30, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittNamnVarTaget
Tack för svar. Det är i Stockholm jag ska gå.
Körkort har jag redan så det ska inte vara några problem.

jävla gris då kommer du ha lätt att få jobb om du får svetslicenser jag själv har svets licenser men inget körkort så jag har lite svårare att få jobb men kämpar som fan för att få körkort nu så förhoppningsvis har jag det i början av 2019 :P men lycka till :P tänk på att slipa rent ordentligt mellan varje sträng så du inte får bindningsfel
Citera
2018-11-30, 11:52
Medlem
MittNamnVarTagets avatar
Citat:
jävla gris då kommer du ha lätt att få jobb om du får svetslicenser jag själv har svets licenser men inget körkort så jag har lite svårare att få jobb men kämpar som fan för att få körkort nu så förhoppningsvis har jag det i början av 2019 :P men lycka till :P tänk på att slipa rent ordentligt mellan varje sträng så du inte får bindningsfel
Ja det är ju förhoppningen
Lycka till med lappen du, det är relativt smärtfritt bara man pluggar på.

Hur mycket plåt får man jobba med och svetsning, jag går ju in med förhoppningen att bli upplockad son plåtis men kunna svetsa ihop plåt ses ju som ett plus i kanten.
Citera
2020-01-20, 11:04
Medlem
https://www.svd.se/lernia-ska-saljas...sper-sandstrom

Typiskt högern att alltid vilja sälja ut till underpris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in