Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-05-01, 12:04
  #1
Medlem
thefarside.s avatar
någon som känner till någon (affär) som säljer gamla spel? jag vill få tag i klassikern "atlantis: det försvunna riket" då jag är sugen som få på en nostalgitripp.

någon som skulle kunna hjälpa mig?
Citera
2010-05-01, 13:13
  #2
Medlem
A.Fhjaderbergs avatar
Jag är ganska säker på att jag har spelet liggandes någonstans hemma. Om du berättar hur man gör kan jag lägga upp den på någon sida. Återkommer om jag hittar spelet
Citera
2010-05-01, 16:00
  #3
Medlem
thefarside.s avatar
det vore tillställningsvärt! troligen har det vissa kompatibilitetsproblem med nya datorer, men man kan ju alltid testa! det är fyra skivor som du i såna fall måste göra image-filer av.

detta går att göra i daemon tools, tror jag:
http://www.disc-tools.com/download/daemon

jag hittade en gammal nedladdning på en ännu äldre hårddisk, ska försöka pilla med den innan jag ber dig lägga ner massa tid på detta.

det finns ingen möjlighet att få köpa spelet av dig?

hursomhelst så är jag väldigt glad över att du erbjöd dig att hjälpa mig. det är för sällsynt nu för tiden!
Citera
2010-05-01, 16:07
  #4
Medlem
gisss avatar
helvete vilken flashback jag fick nu.

minns att jag lirade ett demo av det spelet en gång i tiden (om det nu är rätt spel jag kommer ihåg).
man kunde gå till något litet hus vid en strand samt in i någon stor byggnad i romersk stil, väl därinne så fanns det som någon slags maskin med planeter som man kunde rotera runt i kretslopp, eller om det var någon maskin för solförmörkelse eller hur det nu var.

jaja, minns att det var ett rätt stabilt äventyrs point-and-click spel, det lilla jag spelade iaf. grafiken var mäktig på den tiden, lite som Myst med sina förrenderade filmsnuttar och bakgrunder.
Citera
2010-05-01, 17:31
  #5
Medlem
thefarside.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av giss
helvete vilken flashback jag fick nu.

minns att jag lirade ett demo av det spelet en gång i tiden (om det nu är rätt spel jag kommer ihåg).
man kunde gå till något litet hus vid en strand samt in i någon stor byggnad i romersk stil, väl därinne så fanns det som någon slags maskin med planeter som man kunde rotera runt i kretslopp, eller om det var någon maskin för solförmörkelse eller hur det nu var.

jaja, minns att det var ett rätt stabilt äventyrs point-and-click spel, det lilla jag spelade iaf. grafiken var mäktig på den tiden, lite som Myst med sina förrenderade filmsnuttar och bakgrunder.
ja, precis det!


jag tänkte meddela att jag fått det att fungera rätt bra nu! det går lite fort bara, men det blir en ny tråd för det ärendet.

undrar fortfarande om man kanske kunde få köpa spelet av min gode herre A.Fhjaderberg!
Citera
2010-05-01, 17:37
  #6
Medlem
Kan förövrigt säga att jag har det intill mig på en hylla.
Inköpt när det släpptes eller något antar jag, inte precis nött heller.

Vet dock inte om jag är så värst sugen på att sälja det, men ska se om jag orkar rippa.
Citera
2010-05-01, 17:41
  #7
Medlem
Gurka___s avatar
Spelet finns på diverse trackers..

Kan förövrigt säga att det inte fungerar i Windows XP. (förmodligen inte heller i Vista och Win 7). Det startar och man kan börja spela, men när man ska gå in i "följeslagarnas rum", eller vad det nu heter så kraschar det

Första gången löste jag det helt enkelt genom att använda en gammal dator med Windows 98. Men senare gånger jag har spelat genom det så använde jag Microsoft Virtual PC 2007 (med Windows 98 installerat). Fungerade perfekt!
__________________
Senast redigerad av Gurka___ 2010-05-01 kl. 17:44.
Citera
2010-05-01, 17:43
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurka___
Spelet finns på diverse trackers..

Kan förövrigt säga att det inte fungerar i Windows XP. (förmodligen inte heller i Vista och Win 7). Det startar och man kan börja spela, men när man ska gå in i "följeslagarnas rum", eller vad det nu heter så kraschar det

Första gången löste jag det helt enkelt genom att använda en gammal dator med Windows 98. Sist jag spelade genom det använde jag Microsoft Virtual PC 2007 (med Windows 98 installerat). Fungerade perfekt!

Går väl att använda en dos emulator?
Citera
2010-05-01, 17:44
  #9
Medlem
Gurka___s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Median
Går väl att använda en dos emulator?

Nja, nu är ju inte Atlantis ett dos-spel..
Citera
2010-05-01, 17:46
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurka___
Nja, nu är ju inte Atlantis ett dos-spel..

Förvirrade nog ihop saker, glöm vad jag sa :P
Citera
2010-05-01, 17:53
  #11
Medlem
A.Fhjaderbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thefarside.
ja, precis det!


jag tänkte meddela att jag fått det att fungera rätt bra nu! det går lite fort bara, men det blir en ny tråd för det ärendet.

undrar fortfarande om man kanske kunde få köpa spelet av min gode herre A.Fhjaderberg!

Har vänt upp och ner på halva lägenheten nu. Hittar inte spelet . Kan skicka PM om jag hittar det, så kan jag donera bort det till min fina herre.
Citera
2010-05-01, 19:59
  #12
Moderator
skunkensunes avatar
Kollat här? Finns en hel del gamla spel.

http://homeoftheunderdogs.net/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback