2010-05-01, 14:07
Medlem
loltrains avatar
Goddag!
Om några månader så ska två av mina polare bli föräldrar, så nu undrar jag:
Vad som är den bästa presenten att ge till en nyfödd?
Vad är den bästa presenten till respektive kön?
Vill verkligen ge någonting som ungen och föräldrarna uppskattar.
Kan tillägga att båda blivande päronen är under 20(om det nu spelar någon roll).

Lite hjälp på traven vore fint
Tack på förhand
2010-05-01, 14:20
Bannlyst
Beror lite på hur mycket du vill lägga ner, men t.ex en barnvagn eller barnkläder/skor skulle väl vara trevligt.

Skulle rekommendera barnvagnen då barn har en hög prioritet vad gäller ekonomin samt som du sa är dessa studenter och då är man inte rikast
2010-05-01, 14:33
Medlem
denargetysks avatar
Detta kanske borde ligga i "Barn & Familj"?

OnT. Ge nåt till föräldrarna i första hand istället, en nyfödd bebis uppskattar mest mammas tutte och värme
2010-05-01, 14:37
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av denargetysk
Detta kanske borde ligga i "Barn & Familj"?

OnT. Ge nåt till föräldrarna i första hand istället, en nyfödd bebis uppskattar mest mammas tutte och värme
Snarare i Den gigantiska Vad skall jag ge i present gåva -tråden
2010-05-01, 15:16
Medlem
Bellossoms avatar
Jag tycker inte att det finns någon anledning att ge föräldrarna en present när ett barn har fötts annat än tex blommor och en flaska champagne.

Budget och vad det är för stil på föräldrarna skulle hjälpa mycket. Likaså hur nära du står dom.

En allmän varning för att köpa tramsiga tenn/nysilverpjäser i form av bilar och skor, det är sån där skit som inte gör en människa glad. Med ett undantag, jag tycker att en bordsflaggstång med barnets födelsedatum ingraverat på foten är trevlig, den kan man plocka fram vid födelsedagar, midsommar etc och är trevligt att se på om man gillar svenska flaggan, vill säga.

Vill också varna lite för såna där babyminnesböcker där man ska sätta in bilder och sånt, ofta får man 3-4 stycken såna som aldrig kommer till användning.

Annars har jag gett till nyfödda: fin fotoram i tidlös stil (inte med nallebjörnar, hu). Presentkort på porträttfoto. Glasskål från Ulrika HydmanWallin eller andra vackra glasföremål, dvs design som står sig och blir morgondagens antikviteter. En tavla? När det gäller minnessaker tycker jag att man ska ta ut svängarna lite, det behöver inte vara barntema, hellre ett starkt och personligt uttryck. Föräldrarna har det som sitt till barnet flyttar hemifrån, sen blir det barnets.

Men om det är mycket unga personer kanske dom blir mest glada för grejer som är praktiska. Barnvagn är ofta en sån där grej som mor- och farföräldrar brukar hjälpa till med, det är ju också en ganska dyr grej som går på några tusen. Finns ju massor av andra baby-tillbehör, barngungstol, speldosa, mjukdjur, bäddset, fina filtar, trådlöst babylarm, bärsele eller bärsjal som brukar bli uppskattat.

Edit: Om man ska ge föräldrarna något är det biljetter till rockkonsert eller dylikt, och erbjuda sig att vara barnvakt.
Senast redigerad av Bellossom 2010-05-01 kl. 15:25.
2010-05-01, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loltrain
Goddag!
Om några månader så ska två av mina polare bli föräldrar, så nu undrar jag:
Vad som är den bästa presenten att ge till en nyfödd?
Vad är den bästa presenten till respektive kön?
Vill verkligen ge någonting som ungen och föräldrarna uppskattar.
Kan tillägga att båda blivande päronen är under 20(om det nu spelar någon roll).

Lite hjälp på traven vore fint
Tack på förhand

Okay, för det första skulle jag tipsa att ge något som inte är riktat på kön. En bebis är en bebis är ett barn. Bebisar tycker om grejer med klara färger (rött, klargult svart vitt) och starka konturer då deras syn inte är utvecklad.

MEn ett hett tips är tex en gåvagm, klassiker!
Ka nanvändas som leksaksförvaring till en början och senare, och ungen lär sig gå med den också!

http://www.lekmer.se/leksaker/L%E4ra...-vagn%2C_Svart

Brios svarta är stilren och bevisat fungerande.

Och BRios dragtax är fin design och rolig för barn när de blir lite större
http://www.lekmer.se/leksaker/BRIO/B...C_Tax%2C_20_cm

Men vill du rikta det till mindre än gå-fasens kids är brio LÅDAN jäkligt värd:

http://www.lekmer.se/leksaker/BRIO/B...%E5da%2C_Svart

Roliga färger och former, och används även senare i barnaåldern
Annars finns det nuförtiden web-shopar med rock/heavy/ hiphop tema på barnkläder och napapr,
så vill du komma billigare undar så är här link till shop där du hittar nappar, nappflaskor, body's, sockor, mössar etc med rockigare tema:
http://www.swedenrock-online.se/bin/...9&list_sort=gd

Köp den minsta storleken och silikon om du inhandlar napp,det föreslås nuförtiden pga mindre risk för att materialet går sönder.
Lycka till
2010-05-01, 17:25
Medlem
Masterpains avatar
Ta reda på barnets personnummer, gå till banken och köp några väl valda aktier
2010-05-01, 17:30
Medlem
dwgs avatar
Köp bebiskläder med ditt lags märke på, måste ju värva nya supportrar
2010-05-01, 20:31
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Man kan alltid lita på Black N Decker Multitool, "är mer händig än en schweizisk armekniv"

kort sagt lortar ska inte ha present
jag har inte pratat med min farsa sedan han fick för sig att köpa nån larvig present till mitt nykläckta kusinbarn (nej jag är inte farsan) som jag helst inte vill befatta mig med
Senast redigerad av Herr Bökberg 2010-05-01 kl. 20:36.
2010-05-01, 20:50
Medlem
hejjjsan123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masterpain
Ta reda på barnets personnummer, gå till banken och köp några väl valda aktier

Eller kanske ett/flera silver/guld-mynt? Det finns ju flera som får ett nytt motiv varje år. Kinesiska pandan är ju jättefint.

Själv har jag köpt gosedjur, tar ett litet tag innan bebisen uppskattar det, men sen kan det vara en favorit. Känns rätt trevligt att komma på besök och se lillan gå omkring med "min" rosa kanin.
2010-05-02, 19:15
Medlem
Arbetarbroders avatar
Låser med hänvisning till den här tråden: https://www.flashback.org/t644107
Då den ligger i Övrigt har jag tyvärr ingen behörighet att sammanfoga den dit.
//Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in