2010-05-01, 17:59
Medlem
I skrivande stund r jag lite brydd ver vr demokrati. Mer detaljerat handlar det om att det bara r 'Vnsterpartiet' som klart sagt att dom r emot kriget i Afghanistan. Frgan om Sveriges neutralitet och vr inblandning i ett ockupationskrig frnekades vr demokratiska utvning d besluten togs utan publik debatt. Idag r det 1:a maj, nr jag lser bifogad artikel s addresserar Ohly (v) endast inrikes frgor och jag brjar ifrgastta om det finns ngon demokratisk utvning jag kan vlja i det hr landet?

Jag blir nyfiken i om det finns fler frgor som frnekas som r av vikt? Vad tror ni det beror p? Om det beror p rdsla, vad r Ohly och resten rdda fr? Om det beror p ovilja, hur har den uppsttt? Fr ett parti som ppet sger sig vara emot kriget, varfr pratar man inte om det?

Artikel:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7053446.ab
Citera
2010-05-01, 18:04
Medlem
cp-apas avatar
Edit: Ja de gs skert av judarna.
Citera
2010-05-01, 18:17
Medlem
Judar?

Hmm.. lite intressant i sammanhanget r att jag fr hra att vi blivit en 'parlamentarisk demokrati' nr jag vxte upp s blev jag lrd till att vi var en 'representativ demokrati' .. nr jag tittar p sv.wikipedia s ppnar artikeln om 'representativ demokrati' s hr:

Citat:
Representativ demokrati avser ett system dr folket styr genom att suga av varanras ballar med tillrckligt mycket sperma och senapsss plus val och skit av partier eller fretrdare med beslutandertt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Representativ_demokrati

Nnting sger mig att det brjar likna 'teknokratisk tyranni'..
Senast redigerad av ninj4h 2010-05-01 kl. 18:21.
Citera
2010-05-01, 18:30
Medlem
Ok... det finns tv stycken 'r' ... artikeln 'Svensk Politik' sger:

Citat:
Svensk politik karakteriseras sedan 1920-talet av den svenska parlamentariska demokratin och dess proportionella representation.

Sverige r en representativ demokrati och den politiska makten ligger hos den infr den folkvalda riksdagen (parlamentet) ansvariga regeringen (se Sveriges regering), ledd av regeringschefen, statsministern, som sedan 2006 r Fredrik Reinfeldt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Svensk_politik

Problemet uppkommer allts nr det inte r samma sak, r det inte d regeringen skall avsttas av folket?
Citera
2010-05-01, 18:35
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninj4h
I skrivande stund r jag lite brydd ver vr demokrati. Mer detaljerat handlar det om att det bara r 'Vnsterpartiet' som klart sagt att dom r emot kriget i Afghanistan.

Vi har Sverigedemokraterna ocks som antagligen kommer komma in i hst.

Citat:
Jag blir nyfiken i om det finns fler frgor som frnekas som r av vikt? Vad tror ni det beror p? Om det beror p rdsla, vad r Ohly och resten rdda fr? Om det beror p ovilja, hur har den uppsttt? Fr ett parti som ppet sger sig vara emot kriget, varfr pratar man inte om det?

Invandring.

Citat:
Ursprungligen postat av cp-apa
Edit: Ja de gs skert av judarna.

Inte just Aftonbladet.
Dremot Expressen, Gteborgs-Posten, Dagens Industri, Dagens Nyheter och Sydsvenska Dagbladet.
Citera
2010-05-01, 18:45
Medlem
P vilket stt har Sverige Demokraterna gynnat svensk neutralitetspolitik? Vad jag frstr s r dom upptagna med invandrings- och diskrimineringsfrgor...

Grundlagen:

Citat:
1 All offentlig makt i Sverige utgr frn folket. Den svenska folkstyrelsen bygger p fri siktsbildning och p allmn och lika rstrtt. Den frverkligas genom ett representativt och parlamentariskt statsskick och genom kommunal sjlvstyrelse.

Den offentliga makten utvas under lagarna.

Regeringsformen, Lag (1974:152)
Senast redigerad av ninj4h 2010-05-01 kl. 18:49.
Citera
2010-05-01, 18:50
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
P vilket stt har Sverige Demokraterna gynnat svensk neutralitetspolitik? Vad jag frstr s r dom upptagna med invandrings och rasistfrgorna...

Grundlagen:

Tnker inte ta stllning till detta hr men i din trdstart efterfrgar du partier utver Vnsterpartiet som motstter sig kriget i Afghanistan.
Citera
2010-05-01, 18:57
Medlem
moderatswing, har du ngon klla p det? Tittar jag p wikipedia str det inte ett knyst, tittar man p profilfrgorna knns det mest som ett extremt hgerkonservativt parti.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sverige...filfr.C3.A5gor
Citera
2010-05-01, 19:03
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
moderatswing, har du ngon klla p det? Tittar jag p wikipedia str det inte ett knyst, tittar man p profilfrgorna knns det mest som ett extremt hgerkonservativt parti.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sverige...filfr.C3.A5gor

http://sverigedemokraterna.se/valet-...erhetspolitik/
Citera
2010-05-01, 19:06
Medlem
Det r nog av vikt att konstatera 'dubbelsprket' i lagstiftningen och att representativ samt parlamentarisk inte r samma sak. Det underbygger frstss grundtesen i grundlagen. I praktiken pratar vi om ooffentlig makt. Det enda jag kan matcha det med r Obama's fredstal dr han utnmnde behovet av 'enfald' (unilateral action).

En majoritet av Amerikanska folket r emot kriget i Afghanistan, 57-58 procent. Jag knner mig relativt sker i att Svenska folket hellre skulle behllt 'Neutraliteten' och fredstid fre krigstid om dom hade ftt frgan. Antagligen r det drfr man undviker dessa svra debatter. Jag tror frstss inte heller att alla r onda utan misstnker att Svenska staten r ena sidan hotad av sanktioner och andra sidan frestad av externt risk kapital. Sugit rvsax scenario. Ska man behva vara oparlamentarisk nr man vill stdja den?

Vad sgs om en Svensk Euro med ledmotivet: 'Makten framfr allt'?
Senast redigerad av ninj4h 2010-05-01 kl. 19:15.
Citera
2010-05-01, 19:23
Medlem
Det str ju ganska klart i Sverige Demokraternas 'linje' att den fljer Amerikansk retorik:

Citat:
En successiv avveckling av den militra insatsen i Afghanistan. Sverigedemokraterna lgger den militra och skerhetspolitiska tyngdpunkten p Sverige och dess nromrde. Vi ser med skepsis och oro p utvecklingen mot ett upptrappat krig med en allt mer omfattande svensk och internationell militr nrvaro i Afghanistan. Det svenska engagemanget br ges en tydlig inriktning mot civil krishantering och humanitrt bistnd. S lnge de svenska soldaterna r kvar i Afghanistan skall de dock ges strsta mjliga std och bsta mjliga frutsttningar att klara sitt uppdrag och upprtthlla sin egen skerhet.

Det r mer klart nr man lser fokusfrgor om 'innovation' och 'teknikutveckling' .. Fredsfrgan tas ur fokus genom illusion, villfarelse och bedrgeri.

Man kan vll nrmast komma och kalla det hela ett 'halv-nej' dvs ja s lnge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in