Som topic, vad kommer att hända? Utdelningen var Skanskas och kom nog i slutet av april. Låg sjuk hela den veckan och kunde fan knappt komma ihåg vad jag hette.
Skicka in ett tillägg till din deklaration och tala om varför tillägget kommer så sent som det gör. Huvuddeklarationen är ju inne i tid. Tillägg brukar inte vara några problem.
Som topic, vad kommer att hända? Utdelningen var Skanskas och kom nog i slutet av april. Låg sjuk hela den veckan och kunde fan knappt komma ihåg vad jag hette.
Har KF.
Nu förstår inte jag. En utdelning i KF behöver du väl inte skatta för? eller har jag missförstått något?
Dåligt med information på området men jag hittade detta:
Citat:
Det innebär att det inte är olagets skyldighet att göra skatteavdrag på utdelningen utan det är upp till var och en som delägare att betala in sin skatt. Om man sean gör det som en fyllnadsinbetalning, väntar tills slutskatten kommer eller gör ett större skattevadrag på lönen det är upp till var och en.
I normalfallet är utdelningar skattade och klara. Ett undantag jag kommer på spontant där utdelning ska deklareras är när ett bolag, exempelvis, ska göra en extrautdelning och ger aktieägarna en utdelningsrätt som senare löses in av bolaget till x antal kronor. Då kan anskaffningsvärdet på utdelnings-/inlösenrätten beräknas till, för exempel, 2 % av ordinarie akties ansksaffningsvärde. Resterande 98% hänförs till den ursprungliga aktien.
Om Skanska har gjort detta krävs att aktieägaren deklarerar denna utdelning. Iof tror jag inte Skanska gjort på detta sätt, då borde jag ha känt till det (men jag har missat saker förr..)
I en KF spelar det ingen roll oavsett. Den schablonbeskattas med 27% av föregående års genomsnittliga statslåneränta istället för kapitalvinstskatt.
Senast redigerad av stillsam 2010-05-08 kl. 14:36.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!