Flashback bygger pepparkakshus!
  • 5
  • 6
2010-05-27, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daemon3.14
Skmtar du? Hur skall jag kunna skilja frn en situation dr ett fretag har monopol p en tjnst frn ett dr staten har kontroll ver all produktion?
Skillnaden ligger mellan lite planekonomi/regleringar (vilka finns i alla blandekonomier, d.v.s. alla ekonomier) och mycket planekonomi/regleringar.

Citat:
Bygger ditt argument mot Friedmans argument enbart p att du menar att patent inte kan ses som en del av en marknadsekonomi? Jag trodde du hade sett fretagens funktion som liknande vad staten skulle ha gjort, nmligen reglera anvndningen av en resurs, och att du endast var emot att kalla en marknadslsning dr funktionen flyttas frn staten till enskilda fretag. Om det r det frra har jag inte mycket att sga emot.

Jag menar att patent inte kan ses som frenligt med marknadsekonomi. Friedman verkade dock anse att de inte var frenliga med marknadsekonomi om staten infrde regleringen, men dremot frenliga med marknadsekonomi om de upprtthlls p fretagets begran.
Citera
2010-05-27, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geijer
Jag menar att patent inte kan ses som frenligt med marknadsekonomi. Friedman verkade dock anse att de inte var frenliga med marknadsekonomi om staten infrde regleringen, men dremot frenliga med marknadsekonomi om de upprtthlls p fretagets begran.

I det blogginlgget som det lnkas till sger Friedman dock inget om nr och hur patent skulle vara eller sluta vara en del av en marknadsekonomi. Han sger bara vad som kan hnda om de r det.
Citera
2010-05-27, 19:14
Medlem
Crossmacks avatar
En viktig sak att komma ihg i sammanhanget angende Friedman r ju att lagar (och drmed patentet) enligt honom skall uppst p en fri marknad.
Citera
2024-07-01, 14:24
Avstngd
Jag har haft en terkommande tanke om detta: invandrare jobbar i Sverige (eller fr socialbidrag) och skickar varje en summa pengar till sitt hemland. r det osynliga handen?
Citera
2024-07-01, 15:28
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Alla ekonomier har en frflyttning av resurser. Resurser frhandlas mnniskor emellan nr mnniskor rr p sig eller skaffar snt dom behver. Men det r inte alla system som vill se en naturlig frflyttning och allokering av resurser. Vissa system och ideologier vill att det ska finnas en koncentrerad kraft som likt en maffia likt slavgare driver och delar ut jobb och rekvisita till dom som dom sjlva har valt. Vill du ha mat? G och stll dig i k. Vill du ha jobb? Ta det som du blir tilldelad.

I system dr fria val sker s sveper en osynlig hand ver, det r den som uppstr i utrymmet mellan fria val och det som fr samhllet att falla in p sin plats.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in