2010-05-05, 17:05
Medlem
Dille24s avatar
Har funderat på detta med risken att privata bilder som framkallas via fotolabb sprids.
Alla har säkert hört att de som jobbar på fotolabb tittar på alla bilder som framkallas och sparar godbitarna i en "porrlåda".

Problemet är ju att det idag skrivs ut flera tusentals bilder varje dag på de stora internetbaserade fotolabben. De kan ju knappast ha personal som orkar sitta och titta igenom alla dessa bilder.
Jag har alltså resonerat som så att om jag skriver ut 500 semesterbilder så kommer ingen att märka om jag smyger med ett 30-tal naken/sexbilder av privat natur.

Men hur är det egentligen, någon som har koll?
Om någon snor leveransen så har de ju både namn och adress plus en massa sexiga semesterbilder att sprida...
Citera
2010-05-05, 17:07
Medlem
Degerlundens avatar
Om man har snuskbilder så framkallar man dom själv i en automat? ELLER?
Citera
2010-05-05, 17:20
Medlem
För några år sen umgicks jag med en snubbe som jobbade på en av de stora elektronikkedjorna som också framkallar bilder.

Han visade mig ett helt album där han hade sparat undan papperskopior på "godbitarna", dvs naken- och sexbilder som folk tydligen oblygt lämnade in för framkallning.

Edit: såg nu att TS redan tagit upp fenomenet "porrlåda"...

Nåväl, även gamla pappersbilder kan ju scannas in och få nytt liv på nätet, om nån nu vill sprida dom...
Senast redigerad av Eckliot 2010-05-05 kl. 17:25.
Citera
2010-05-05, 18:54
Medlem
Faderittans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
Har funderat på detta med risken att privata bilder som framkallas via fotolabb sprids.
Alla har säkert hört att de som jobbar på fotolabb tittar på alla bilder som framkallas och sparar godbitarna i en "porrlåda".

Problemet är ju att det idag skrivs ut flera tusentals bilder varje dag på de stora internetbaserade fotolabben. De kan ju knappast ha personal som orkar sitta och titta igenom alla dessa bilder.
Jag har alltså resonerat som så att om jag skriver ut 500 semesterbilder så kommer ingen att märka om jag smyger med ett 30-tal naken/sexbilder av privat natur.

Men hur är det egentligen, någon som har koll?
Om någon snor leveransen så har de ju både namn och adress plus en massa sexiga semesterbilder att sprida...
Förr i tiden innan digitalfotografi blev det dominerande så vet jag i alla fall att folk på fotolabb kopierade upp en hel del hemporr åt sig själva. Säkert jätteförbjudet, men de kunde utan problem göra det. Jag kan tänka mig att det är ännu enklare idag. De måste ju ha tillstånd att göra om misslyckade bilder, så det är nog svårt att lägga in mjukvaruspärr för att hindra dem att göra otillbörliga kopior.
Jag skulle aldrig i livet lämna in egna porrbilder till ett labb. Dem skriver jag ut själv, i den mån jag alls vill ha dem på papper. En skaplig skrivare kostar inte mycket. Det kan vara värt investeringen.
Citera
2010-05-05, 21:18
Medlem
Jag har jobbat på en av de största framkallningslabben i sverige, och där inspekterades alla kort manuellt.
Citera
2010-05-05, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderittan
Förr i tiden innan digitalfotografi blev det dominerande så vet jag i alla fall att folk på fotolabb kopierade upp en hel del hemporr åt sig själva. Säkert jätteförbjudet, men de kunde utan problem göra det. Jag kan tänka mig att det är ännu enklare idag. De måste ju ha tillstånd att göra om misslyckade bilder, så det är nog svårt att lägga in mjukvaruspärr för att hindra dem att göra otillbörliga kopior.
Jag skulle aldrig i livet lämna in egna porrbilder till ett labb. Dem skriver jag ut själv, i den mån jag alls vill ha dem på papper. En skaplig skrivare kostar inte mycket. Det kan vara värt investeringen.

Det är nog inte så svårt att sno dom bilderna om man sitter på granskningen. Det är bara att dra ett streck över bilden med sin "krita" som markerar att det är något fel på bilden, så framkalllas den om och bilden med strecket kasseras. Med andra ord bara att hämta i soptunnan när arbetsdagen är över.
Citera
2010-05-06, 01:04
Medlem
Jag har jobbat på fotolabb, var där av och till i nästan 5 år. Fick fan inte se mycket. Mest var det killrövar och rakade pungar. Dock minst jag en bildserie som två halvalkisar tagit, de var förövrigt i 50-års åldern. Det var bananer och annat obehagligt involverat. Jag och en tjej jag jobbade med stod och tittade på vidrigheterna innan vi diskret packade ned dem i kuvertet och la dem i hyllan. Fanns ingen porrlåda hos oss, men jag kan bekräfta att det absolut inte är en stor sak att göra extra kopior. Inget som loggas hos oss iaf. Så det förekommer säker "porrlådor" :P
Citera
2010-05-06, 01:06
Medlem
ModeKungens avatar
Sök hjälp istället.
Citera
2010-05-06, 07:40
Medlem
Dille24s avatar
Vad är det för typer som framkallar bilder på sina håriga rövar?

De bilder jag tänkte på var de riktigt fräscha 20+ som man tagit mer eller mindre erotiska nakenbilder på. Klart man vill ha dem på papper

Jag har egentligen inte något emot att någon som jobbar på fotolabbet ska få sig ett leende när han/hon ser bilderna. Det jag har varit lite orolig för är om någon på labbet plockar ut bilderna och lägger upp dem här med namn och adress, så att de hamnar i AB eller någon annan tidning där alla kan läsa om den stackars AA vars bilder nu sprids på internet.

Det företag som låter anställda göra så skulle nog inte klara sig speciellt länge dock..
Citera
2010-05-09, 01:14
Medlem
Problemet var egentligen mycket större än att någon kollade och kanske kopierade bilder på fotolabbet.

Jag jobbade i nära anslutning till en fotoaffär på sjuttiotalet.
Butikspersonalen gick igenom ALLA bilder i ALLA fotopåsar som kommit tillbaka från labbet. De sorterade ut misslyckade bilder så det inte skulle bli tjafs om att betala för dåliga kort.
Snacka om att hålla masken när kunden sedan kom för att hämta ut sina perversa bilder.

Alla fotobutiker gjorde så innan digitalkameror sedan tog över.

För övrigt var det ägaren till en fotobutik som ledde polisen till Catrin da Costas styckmördare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in