2010-05-08, 00:43
Medlem
brajzillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVicky
Har sett mer än 20 faktiskt, riktigt fint

orka skryta om hur många stjärnfall man sett?
Citera
2010-05-08, 06:15
Medlem
äsch, stjärnfall är väl inget. Har själv åskådat ett meteoritregn.. Mycket magnifikt!!

Ganska likt detta:

http://thephoenix.com/blogs/blogs/ph...eteors_big.jpg

(Sedan är ett stjärnfall inte en fallande stjärna, utan partiklar/grus som brinner upp i atmorsfären, men jag antog att TS visste det.)
Senast redigerad av Derivative 2010-05-08 kl. 06:18.
Citera
2010-05-08, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carllarsen
Har ni sett ett stjärnfall?

Stjärnfall är vanliga. Man kan se flera varje natt, om man bara tar sig tid och tålamod och befinner sig på ett lämpligt mörkt ställe. Brukade själv göra det när jag var liten och astronomiintresserad; jag brukade räkna 2-5 varje vinternatt när jag spejade några timmar.
Citera
2010-05-08, 22:02
Medlem
Sadomans avatar
För många för att räkna upp... Det sker ungefär 12 meteorregn varje år så vet man när de är så kan man se dussintals på en och samma natt. Nyligen var Eta Aquariderna igång tex. Rester från Halleys komet. Jag såg inga då då just det meteroregnet syns bäst från södra halvklotet samt att det var molnigt i horizonten. 2009 års Geminider var häftigt dock. Jag såg 3 stjärnskott under första minuten jag var uppe på taket...
Här kan man få hjälp med att hålla koll på, inte bara meteorregn, utan även norrsken:
http://www.spaceweather.com/
Citera
2010-08-12, 15:20
Bannlyst
skulle visst varit något igår kväll men såg ingenting under den halvtimmen jag glodde upp på en skärklar himmel
Citera
2010-08-12, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dallitz
skulle visst varit något igår kväll men såg ingenting under den halvtimmen jag glodde
upp på en skärklar himmel

Nej inatt skulle det vara har jag hört, kollade ut en 10 min och fick syn på flertal faktiskt
Citera
2010-08-13, 01:03
Medlem
Var ute en timme och kikade nyss. Såg ingenting tyvär, eller såg en massa men inga stjärnfall. Försökte ta mig till en mörk plats men är inte det lättaste där jag bor, dessutom var det molnigt på stora delar av himlen samt att jag inte visste vilket håll jag skulle hålla utkik. Hade dock med mig en kall öl och en cigg så var ändå avkopplande för den annars så stressade själen.
Citera
2010-08-13, 01:41
Medlem
Physicss avatar
Det är under flera nätter nu, men som toli56 säger så är det inatt det kommer vara starkast.

Detta beror på jorden åker igenom spåret av partiklar efterlämnat av kometen Swift-Tuttle. Det här händer varje år.

För er som vill läsa mer:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Perseiderna
http://iya2009.com/perseid-meteor-sh...n-tuesday.html
Senast redigerad av Physics 2010-08-13 kl. 01:42. Anledning: Fel källa
Citera
2010-08-13, 02:32
Medlem
negermannens avatar
Låg på studsmattan med filt, öl och ett par polare och kollade i några timmar
Dom långsamma stjärnfallen såg bra häftiga ut.
Citera
2010-08-29, 13:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Asgarvad
Hur mycket av jordens massa i form av de yttre lagren atmosfär försvinner ut i rymden bland annat under påverkan av solvinden? Det kanske jämnar ut sig i det långa loppet...

Javisst. Dom säger att temperaturen stiger långsamt på Jorden. Javisst, men det kommer ju snart en ny istid så det kanske jämnar ut sig ...
Citera
2010-08-29, 13:47
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Satt och lekte med min kamera (Canon EOS 1000D) en stjärnklar natt. Satte kameran på stativ och körde med väldigt låg iso och lång slutartid, 30 sekunder. Fick en del häftiga foton. Det som överraskade mig var hur långt stjärnorna rör sig (eller hur snabbt jorden snurrar rättare sagt) på stjärnhimmelen.

På bara 30 sekunder såg man hur stjärnorna blev streck istället för punkter.

Om vi bortser från att solen hade gått upp efter ett tag, så hade stjärnorna format koncentriska cirklar efter 24 timmar med polstjärnan i centrum.
Den här bilden har en exp.tid på 11 timmar: http://apod.nasa.gov/apod/image/0609...hambsch_f1.jpg
Citera
2010-10-14, 15:52
Medlem
TheAlamos avatar
Jag har sett två stjärnfall i mitt liv (är 18, snart 19), där alla varit av en ren slump. Första gången kollade jag upp i himlen från tåget från fjällen. Klockan var väl 3 kanske så det var ljust, och där fick jag se nån som sken upp för 2 sek för att sedan försvinna. Min mor såg också samma sak några säten fram.

Andra gången så väntade jag på bussen när jag bestämde mig för att kolla på stjärnorna (alltid varit fascinerad av stjärnhimlen) när jag fick se nåt som lyste. Först trodde jag att det var ett plan, men det rörde sig alldeles för långsamt samtidigt som det inte blinkade. Efter kanske 5 sek så lyste det mindre för att sedan försvinna.

Därför tror jag att det bara är att kolla upp i himlen under nån kvart varje dag för att lyckas få syn på ett coolt fall. Stjärnhimlen och rymden är jävligt intressant
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in