• 1
  • 2
2010-05-06, 00:55
Bannlyst
Har ni sett ett stjärnfall?

Det ser ut ungefär som när man skjuter upp en nyårsraket på kvällen, ett eldspår, men rörelsen är motsatt riktad och sker högt uppe i atmosfären.

Rymden är inte helt tom. Det far omkring en massa små partiklar, grus, järnklumpar och isbitar och liknanade som brinner upp i atmosfären. Man har beräknat att det varje dag faller in 30.000 ton materia mot jorden från rymden.

Är det mycket, tycker ni? Skulle det öka jordens massa katastrofalt på kort tid?

Nej, inte alls. Jämfört med jordens totala massa är det så lite att det inte påverkar jorden alls. Kan det vara sant?
Citera
2010-05-06, 00:57
Medlem
Vattenspanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carllarsen

Är det mycket, tycker ni? Skulle det öka jordens massa katastrofalt på kort tid?

Nej, inte alls. Jämfört med jordens totala massa är det så lite att det inte påverkar jorden alls. Kan det vara sant?

Du säger först hur det är och sen ifrågasätter du det? Jag hänger inte med..

Men ja, jag har sett två stjärnfall hittills i mitt liv.
Citera
2010-05-06, 00:59
Medlem
brajzillas avatar
ja fast det gick så fort att jag inte han se det.
Citera
2010-05-06, 01:10
Medlem
LaVickys avatar
Har sett mer än 20 faktiskt, riktigt fint
Citera
2010-05-06, 01:28
Medlem
blotarns avatar
Jag har väl sett drygt 10st, har faktiskt inte räknat. Många var i min ungdom, då jag inte längre tenderar att ligga på rygg i gräset och betrakta nattens underverk... Något som jag faktiskt borde göra lite oftare tycker jag, nu när jag tänker efter.
Citera
2010-05-06, 01:34
Medlem
cephs avatar
Sett hundratals... Räcker med att man en stjärnklar natt sätter sig ned och njuter av himlavalvet. Vips. Snarare regel än undantag att man ser något.
Citera
2010-05-06, 01:37
Medlem
Man ser nått då och då, ingen direkt ovanlighet tycker jag.
Nått att hålla utkik i tidningar efter e meteorer, mäktig syn.
Citera
2010-05-06, 02:37
Bannlyst
Sett 2-3 stycken. Det är en liten syn, men den känns mäktig. Även sett sattelliter röra sig över natthimlen, ser ut som en stjärna som rör sig sidledes .. snacka om hastigheter. Går från horisont till horisont på 15 sekunder.

Har även hört att jordens vikt ökar med xx ton varje år tack vare grus och shit som kommer in från rymden.
Senast redigerad av OpusOne 2010-05-06 kl. 02:41.
Citera
2010-05-06, 02:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vattenspann
Du säger först hur det är och sen ifrågasätter du det? Jag hänger inte med..

Tråden måste ju ha ett diskussionsunderlag.
Citera
2010-05-06, 04:35
Medlem
Asgarvads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carllarsen
Har ni sett ett stjärnfall?

Det ser ut ungefär som när man skjuter upp en nyårsraket på kvällen, ett eldspår, men rörelsen är motsatt riktad och sker högt uppe i atmosfären.

Rymden är inte helt tom. Det far omkring en massa små partiklar, grus, järnklumpar och isbitar och liknanade som brinner upp i atmosfären. Man har beräknat att det varje dag faller in 30.000 ton materia mot jorden från rymden.

Hur mycket av jordens massa i form av de yttre lagren atmosfär försvinner ut i rymden bland annat under påverkan av solvinden? Det kanske jämnar ut sig i det långa loppet...
Citera
2010-05-06, 07:41
Medlem
bjornebarns avatar
Det finns en vecka i Augusti då det är fullt med stjärnfall (eftersom jorden varje år går igenom något stoftmoln), och då kan man se hundratals om man har lust. Bara lägga sig ned på marken (ute på landet) och kolla upp.
Citera
2010-05-06, 10:50
Medlem
Satt och lekte med min kamera (Canon EOS 1000D) en stjärnklar natt. Satte kameran på stativ och körde med väldigt låg iso och lång slutartid, 30 sekunder. Fick en del häftiga foton. Det som överraskade mig var hur långt stjärnorna rör sig (eller hur snabbt jorden snurrar rättare sagt) på stjärnhimmelen.

På bara 30 sekunder såg man hur stjärnorna blev streck istället för punkter.

Nästa steg är är att skaffa bättre stativ och köra på bulb men då måste man i princip ha en extern avtryckare med spärr. Då kan man köra flera minuters slutartid.

Lyckades inte fånga upp några stjärnfall då men det borde kunna funka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in