• 1
  • 2
2010-05-07, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Exakt drfr skulle du tjna p att den fasta bilskatten frsvann....
hg fast skatt missgynnar alltid de som tvingas ha flera bilar..
Jag r i precis samma lge dr man samkr s mycket man kan och d retar jag mig till frbannelse p att jag ska betala flera tusen fr att bilen str i garaget..
att lgga alll skatt p brnslet skulle inte hja s fruktansvrt mycket,antagligen betydligt mindre n vad MP vill i varje fall.. ska se om jag hittar ngon klla vad summan var som skulle lggas p bensinpriset i ett sdant lge...

Men det frutstter att man inte anvnder dem.
Att behva lgga nrmare 60 000kr/r p brnsle fr att bara frflytta arslet r fortfarande problemet.
Citera
2010-05-07, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av putteT
Nu fr du dra ur huvudet ur arslet om du ursktar uttrycket.

Nej tvrt om, det du freslr slr hrt mot dem som anvnder bilen mycket dvs oss i glesbygd.
Vi kr ca 5500-6000mil/r i vr familj med tv bilar och tro mig vi kr inte en meter om det inte absolut inte behvs.
En bil med skatt p 2400kr och den andra p 4500kr.
Detta r bara en minimal del om vi jmfr med vad de rrliga kostnaderna r.
En hgre fast avgift fr alla och ett lgre brnslepris skulle gynna de som inte har ngot alternativ till bilen samtidigt som det skulle ge strre incitament fr storstadsbor att skippa att ga en bil nr de nd har s bra kollektivtrafik.

Jo men det gr inte riktigt att jmfra glesbygd med storstad p det sttet, exempelvis r det betydligt billigare att kpa hus/lgenhet i glesbygd n i en storstad.
Jag r av den bestmda uppfattning att det r konsumtion som r mest lmplig att beskatta exempelvis bensin som oftast gr att pverka sjlv exempelvis genom att samka. Fordonsskatten r att jmfra med fastighetsskatten fast eter vrre.
Citera
2010-05-07, 22:52
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putteT
Men det frutstter att man inte anvnder dem.
Att behva lgga nrmare 60 000kr/r p brnsle fr att bara frflytta arslet r fortfarande problemet.

Sjlvklart r skatten redan idag fr hg,men jag vidhller fortfarande att lgga allt p brnslet skull gynna oss glesbygdsbor...
Citera
2010-05-07, 22:57
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irobot
Jo men det gr inte riktigt att jmfra glesbygd med storstad p det sttet, exempelvis r det betydligt billigare att kpa hus/lgenhet i glesbygd n i en storstad.
Jag r av den bestmda uppfattning att det r konsumtion som r mest lmplig att beskatta exempelvis bensin som oftast gr att pverka sjlv exempelvis genom att samka. Fordonsskatten r att jmfra med fastighetsskatten fast eter vrre.

Att bostder r dyrare har ju inte vi glesbygdsbor att gra med,utan det beror ju p att ni vljer att betala mer fr bostderna. ni sger att vi ska flytta men vi r ofta fdda p orten,det r ju ni i storstderna som inte hr hemma dr och drfr r fr mnga varvid priser blir hgre..
Fordonsskatten r rent ocker ingenting annat,eftersom glesbygdens vgnt inte underhlls.
vi har belagda vgar som inte lagts om p 20 r beroende p att stadsbor tycker det r viktigare att skicka pengarna till krigsherrar i Afrika och att slppa in rekordmycket blattar..
Citera
2010-05-08, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Att bostder r dyrare har ju inte vi glesbygdsbor att gra med,utan det beror ju p att ni vljer att betala mer fr bostderna. ni sger att vi ska flytta men vi r ofta fdda p orten,det r ju ni i storstderna som inte hr hemma dr och drfr r fr mnga varvid priser blir hgre..
Fordonsskatten r rent ocker ingenting annat,eftersom glesbygdens vgnt inte underhlls.
vi har belagda vgar som inte lagts om p 20 r beroende p att stadsbor tycker det r viktigare att skicka pengarna till krigsherrar i Afrika och att slppa in rekordmycket blattar..

Frvisso inte men det r nd ngot man kan ta med i berkningen om man tycker att det r ett problem att behva kra mycket. r sjlv uppvxt i glesbygden dr det i princip var omjligt att leva utan bil och tycker inte alls att man ska behva flytta till storstan men visst r det billigare att kpa hus i glesbygden. Ocker ja visst, skert r det s att det finns en och annan krigsherre i Afrika som har ftt sina tanks bekostade av svenska fordon.
Citera
2010-05-08, 08:41
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irobot
Frvisso inte men det r nd ngot man kan ta med i berkningen om man tycker att det r ett problem att behva kra mycket. r sjlv uppvxt i glesbygden dr det i princip var omjligt att leva utan bil och tycker inte alls att man ska behva flytta till storstan men visst r det billigare att kpa hus i glesbygden. Ocker ja visst, skert r det s att det finns en och annan krigsherre i Afrika som har ftt sina tanks bekostade av svenska fordon.

om pengarna anvndes fr krigandet ok,men nu vet vi att det enbert anvnds fr personlig berikning..
vi skapar mngmiljonrer med vrat bistnd och ett helvete fr folket,bde vrat eget och de vi "hjlper"
Citera
2010-05-09, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Ja, fordonsskatten borde slopas, ska man beskatta bilism br man rimligen gra det p basis av miljpverkan och d r det ju faktisk brnslefrbrukning som rknas.

En fast skatt som fordonsskatten riskerar ju att bli kontraproduktiv, eftersom man som bilgare knner att ju strre fasta kostnader man har, desto mer vill man ha anvndning fr bilen.
Inte enbart hur mycket man kr. Det konsumeras energi att bygga och skrota bilar.

I min mening skulle man skatta drivmedel och fordon efter miljpverkan (vilket skulle gra Prius den dyraste bilen i Sverige).
Citera
2010-05-13, 23:45
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkjak
Inte enbart hur mycket man kr. Det konsumeras energi att bygga och skrota bilar.

I min mening skulle man skatta drivmedel och fordon efter miljpverkan (vilket skulle gra Prius den dyraste bilen i Sverige).

om man rknar tillverkningen s skulle ju skatten snkas allts nr bilen blir tillrckligt gammal?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in