• 1
  • 2
2010-05-09, 18:55
Bannlyst
Hur tråkigt det än är att behöva krossa vissa smågrabbars drömmar som hänger här kan jag med säkerhet säga att det till 99,5% är en förlustaffär att vara gängmedlem i Sverige (troligtvis i resten av världen med). Anledningen att söka sig till den organiserade brottsligheten är givetvis att göra pengar, snabba pengar, i alla fall delvis. Utöver att få en identitet och eventuell kamratskap.

Jag har studerat detta lite närmare och kan med säkerhet säga att en normal "gangster" under hela sin livslängd tjänar mindre än en medelsvensson med inkomst under snittet. Oddsen för att lyckas som gangster och kunna dra sig undan och leva på pengarna är otroligt små, ca 0,2% kan göra detta.

När man ser en gangster ser man den fina klockan, guldkedjan, den fina bilen och dem fina kläderna, detta kan sticka i ögonen för en medelsvensson som kanske inte har råd med samma klocka eller samma bil. Saken är den att det du ser på en gangster är ALLT han har! En medelsvensson har kanske ett sommarställe, en bostadsrätt, två ungar att försörja (på gott och ont), ett helt liv med försäkringar (hem, bil, båt försäkringar) och allt som hör till. Det gangstern har ser du på honom, det är det jag listade ovan och BARA det, samt ingen som helst säkerhet för framtiden.

Observera att jag inte snackar om den fd ledaren för HA som bor i Sydafrika eller Milan Sevo eller dem andra i den minimala skaran som lyckats dra sig ur i tid. Jag snackar om dem andra 99,5% stackare som pendlar mellan kåken, rehab och friheten och snackar om vilket liv i lyx dom lever dom få perioder dom är ute.

Hur jag än räknar på skiten så får jag det till att det är en förlustaffär
Citera
2010-05-09, 19:09
Medlem
Torrentss avatar
Det skulle ju vara roligt att veta hur du har studerat detta.
Var får du till exempel; ca 0,2% ifrån?

Sen så tror jag att du har rätt (Att det nästan alltid slutar med förlust).
Citera
2010-05-09, 19:09
Medlem
Var detta någon nyhet eller?
Citera
2010-05-09, 19:13
Bannlyst
Kan inte göra något annat än instämma. Bra skrivit men tyvärr så har kidsen redan bestämt sig att bli "gangsters".

Alla som lyckats i "branshen" hade antagligen lyckats på den smala vägen också. Men har kanske tagit sig en avstickare av olika anledningar. Men gemensamt är att dom alla har en plan på att dra sig ur i rätt tid och investerar in något lagligt.

Ps. Det finns ingen Gud eller Allah..... ledsen att du fick höra det på FB.
Citera
2010-05-09, 21:25
Medlem
aceblacks avatar
En fråga man kan ställa sig är ju dock om de här gängmedlemarna hade lyckats så mycket bättre överhuvudtaget? Det är ju inte direkt smarta killar som blir gängmedlemar och sedan fuckar sitt liv, de som blir gängmedlemar har ju redan sen tidigare antagligen ingen utbildning, dåliga betyg i grundskolan, dåliga familjeförhållanden och antagligen också ett rätt kass attityd. Sure, de kan säkert få lite skräpjobb, bli sparkade ett par gånger och sedan då?

Folk som blir gängmedlemar hade i 90% av fallen säkert ändå misslyckats. Folk lär ju inte sluta gå med i gäng bara för att någon säger att de kommer misslyckas, de är ju redan misslyckade klart de inte bryr sig!
Citera
2010-05-09, 22:17
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Mycket bra skrivet. De flesta lever som parasiter på samhället, olika sorters bidrag gör att de kan överleva. Kåken är lite som semester, äta upp sig, sola solarium, träna och framför allt snaska kotte, vilket är mer accepterat bakom murarna. Guldkedjan är med största sannolikhet stulen, den tillhör någon annan tattare från början som troligtvis blivit bötad, och tvingad att lämna ifrån sig den.

Bilen har de knappast tagit lån hos banken för att ha råd med, 99% av parasiterna är inte kreditvärdiga, några större summor kontanter lär du inte hitta i madrassen. Det handlar oftast om utpressning mot någon bilhandlare, vi talar givetvis om mindre aktörer inom bilbranschen.

Leif.Jennekvist
Citera
2010-05-09, 22:46
Medlem
aceblacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Jennekvist
Mycket bra skrivet. De flesta lever som parasiter på samhället, olika sorters bidrag gör att de kan överleva. Kåken är lite som semester, äta upp sig, sola solarium, träna och framför allt snaska kotte, vilket är mer accepterat bakom murarna. Guldkedjan är med största sannolikhet stulen, den tillhör någon annan tattare från början som troligtvis blivit bötad, och tvingad att lämna ifrån sig den.

Bilen har de knappast tagit lån hos banken för att ha råd med, 99% av parasiterna är inte kreditvärdiga, några större summor kontanter lär du inte hitta i madrassen. Det handlar oftast om utpressning mot någon bilhandlare, vi talar givetvis om mindre aktörer inom bilbranschen.

Leif.Jennekvist

Det där är inte sant, oftast så står bilen bara på någon annan, till exempel morsan eller så låter man andra ta lån åt en. Att kåken är som semester stämmer inte heller, Sveriges fängelser är inte så lyxiga som vissa försöker vinkla det, dessutom måste man ju oftast sitta häktad länge innan och det är inte speciellt kul alls. Att många lever på bidrag är sant, det där med guldkedjan vet jag dock inte, antagligen är den köpt. Grejen är ju det att när kriminella väl lyckas med ett brott och får pengar så spenderar de ju dem alltid väldigt snabbt på sånt skit.
Citera
2010-05-09, 22:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Droughba
Hur tråkigt det än är att behöva krossa vissa smågrabbars drömmar som hänger här kan jag med säkerhet säga att det till 99,5% är en förlustaffär att vara gängmedlem i Sverige (troligtvis i resten av världen med). Anledningen att söka sig till den organiserade brottsligheten är givetvis att göra pengar, snabba pengar, i alla fall delvis. Utöver att få en identitet och eventuell kamratskap.

Jag har studerat detta lite närmare och kan med säkerhet säga att en normal "gangster" under hela sin livslängd tjänar mindre än en medelsvensson med inkomst under snittet. Oddsen för att lyckas som gangster och kunna dra sig undan och leva på pengarna är otroligt små, ca 0,2% kan göra detta.

När man ser en gangster ser man den fina klockan, guldkedjan, den fina bilen och dem fina kläderna, detta kan sticka i ögonen för en medelsvensson som kanske inte har råd med samma klocka eller samma bil. Saken är den att det du ser på en gangster är ALLT han har! En medelsvensson har kanske ett sommarställe, en bostadsrätt, två ungar att försörja (på gott och ont), ett helt liv med försäkringar (hem, bil, båt försäkringar) och allt som hör till. Det gangstern har ser du på honom, det är det jag listade ovan och BARA det, samt ingen som helst säkerhet för framtiden.

Observera att jag inte snackar om den fd ledaren för HA som bor i Sydafrika eller Milan Sevo eller dem andra i den minimala skaran som lyckats dra sig ur i tid. Jag snackar om dem andra 99,5% stackare som pendlar mellan kåken, rehab och friheten och snackar om vilket liv i lyx dom lever dom få perioder dom är ute.

Hur jag än räknar på skiten så får jag det till att det är en förlustaffär

Många unga joinar olika ligor o tror att de kan tjäna snabba cash, hela grejen är att de är unga o naiva/dumma. Har de ingeting innanför pannan då blir det som du säger. Grejen är oxå att de flesta börjar knarka eller annat som gör att de blir ännu dummare sen finns det andra idioter som måste hävda sig o visa upp sig hur starka de är o att ingen kan ta dem, men polisen ser dem. Därför åker in de flesta..

Är man smart o håller sig från knark/sprit o håller sin käft stäng o har ingen behov av att skryta om sina brott då kommer denna person undan från boys in blue...Har man oxå ett gäng av samma kvalitet o alla e trogna/lojala o inga giriga idioter så kommer denna gäng lyckas rätt så bra..Sen måste man veta när man ska dra (pensionära sig) o satsa på legit business
Citera
2010-05-09, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rushdi
Många unga joinar olika ligor o tror att de kan tjäna snabba cash, hela grejen är att de är unga o naiva/dumma. Har de ingeting innanför pannan då blir det som du säger. Grejen är oxå att de flesta börjar knarka eller annat som gör att de blir ännu dummare sen finns det andra idioter som måste hävda sig o visa upp sig hur starka de är o att ingen kan ta dem, men polisen ser dem. Därför åker in de flesta..

Är man smart o håller sig från knark/sprit o håller sin käft stäng o har ingen behov av att skryta om sina brott då kommer denna person undan från boys in blue...Har man oxå ett gäng av samma kvalitet o alla e trogna/lojala o inga giriga idioter så kommer denna gäng lyckas rätt så bra..Sen måste man veta när man ska dra (pensionära sig) o satsa på legit business

Det sistnämda du skrev, att man måste veta när man ska lägga hatten på hyllan, tycks vara oerhört svårt. Å andra sidan så är det inget märkvärdigt med det, med tanke på hur naiv vi människor är pengar är inblandade. Det räcker att säga: "Pengar gör oss dumma i huvudet"
Citera
2010-05-10, 00:01
Medlem
Argones avatar
Tjänar ju mer på att vara fristående men det är självklart inget som håller i längden. Ett bryt någon gång då man har kärvt med pengar kan vara en lösning (bra eller inte är diskutabelt) men att helt leva på det fungerar ju inte.

Det jag undrar är mest vad dessa herrar gör när de kommer upp i åren? Medelåldern lär ju vara ganska låg, många som blir knivade, super ihjäl sig, krockar osv.?
Citera
2010-05-10, 01:27
Medlem
evil-chuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Droughba
text

Detta var ju knappast någon nyhet, men bra skrivit till alla dom där ute som fortfarande tror att kriminallitet är en dans på röda rosor.

Sedan tror jag varken Milan sevo eller Tomas möller har ett vidare tryggt liv, att hela tiden behöva leva ett liv i flykt och se till att ha ögon i nacken var dom än befinner sig. Det kan väl knappast vara något vidare liv, Milan sevo tex. Att aldrig veta om man kommer överleva dagen.
Citera
2010-05-10, 08:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Torrents
Det skulle ju vara roligt att veta hur du har studerat detta.
Var får du till exempel; ca 0,2% ifrån?

Sen så tror jag att du har rätt (Att det nästan alltid slutar med förlust).

Befogad fråga från din sida. Statistik från media, Sthlm tingsrätt samt egna efterforskningar skulle jag säga ligger till grund. Givetvis är inte siffran skriven i sten men det var det jag kom fram till. Och jag räknade under en 20-års period som jag hade översikt över, denna period hade jag även statistik och papper på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in