Jag skulle starta ett välgörenhetsföretag om Sverige blev en nattväktarstat! Ett företag som hittade marknades bästa välgörenhetsorganisationer och samordnar dem till "donationspaket". På så vis kan människor som tjänar bra (vilket varenda svensk med ett jobb gör, och ännu mer i nattväktarstaten) donera en valfri stor summa per månad till de bästa välgörenhetsorganisationerna, utan att själv behöva göra all research. Jag är förmodligen inte den enda som blivit frustrerad över hur svårt det är att få grepp om vilka välgörenhetsorganisationer som är vettiga, och vilka som bara förvärrar situationen. Vilka det är som bidrar med läkarvård, och vilka som pumpar den afrikanska marknaden full med dem produkter som de själva kan producera. Något som tidigare har hindrat mig från att donera mer än småsummor. Man skulle kunna lägga upp det i ett Sverige-paket, U-landspaket, forskningspaket, kulturpaket etc.
För övrigt så bygger hela Sylians argumentation om Fair Trade på att lönerna inte skulle öka om ingen regler infördes för att öka dem - vilket helt enkelt är fel.
Citat:
Ursprungligen postat av KarlsKebab
Du har givetvis rätt. Jag ger inte heller bort några pengar till staten. Men de som faktiskt är för dagens system ger väl ändå bort sina (och andras) pengar? Jag röstade tex. på m, vem är jag då att klaga på att m rånar mig? Jag har ju valt in dem för att göra detta (verkligen inte i första hand, men det kommer med deras paket).
Kasta pengar på negrer är inte vettigt, det fungerar bevisligen inte. Men det är en populär aktivitet.
I dagens riksdagsval så har du valet mellan att två slag i ansiktet och ett slag i ansiktet. Om du föredrar att bli slagen en gång, så får du ändå klaga på det efter att "ett-slagarna" har vunnit valet. Det finns en liknande grej åt andra hållet. "Om du inte röstar alls så får du skylla dig själv". Alla dessa påståenden förutsätter alltid att man själv har en större valfrihet än vad man faktiskt har i politiken.
Det går att göra en jämförelse med t.ex. mopeder. Säg att du tycker att dagens mopeder är oerhört högljudda vilket stör dig. Är det då ett relevant argument att påstå att du inte får klaga eftersom att du inte köper mopeder själv, och därmed inte använder din konsumentkraft för att påverka utvecklingen av mopeder inte en riktning du vill? Är det då ett relevant argument att påstå att du inte får klaga eftersom att du själv ska köpa en moped, och därmed har tagit beslutet hur mopeder ska se ut med din konsumentkraft? Kort svar: Nej.