Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-05-09, 20:44
Medlem
KarlsKebabs avatar
Ett vanligt argument mot liberalism är att om det införs så kommer folk dö i drivor på gatorna. Jag brukar svara att de flesta människor är givmilda och kommer fortsätta med att ge bort pengar till de som vill ha, att tvång inte är nödvändigt.

Men samtidigt så hade jag inte gett en krona till någon om jag fått bestämma själv. Det är iofs inte helt sant eftersom att jag redan ger pengar till Blåvitt frivilligt. Men resten av världen hade inte fått en krona av mig.

Är ni andra liberaler "bättre" än mig? Tänker ni deltaga i någon förening som erbjuder socialt skydd, a-kassa eller något annat välfärdsprojekt även om ni inte räknar med att någonsin behöva stöd från detta?

Kort sagt, tänker ni frivilligt skänka pengar till andra i ett liberalt samhälle? Och tror ni att andra hade gjort detta?
Citera
2010-05-09, 20:55
Medlem
Självklart hade andra människor bidragit till hjälporganisationer i ett liberalt samhälle, det gör ju världens alla människor redan idag. Sedan känns det ju som att dem som tjänar mest i världen, också är dem som skänker mest till välgörenhet idag. Till exempel Bill Gates ska ju ha skänkt ofantliga summor pengar under sin tid som mångmiljardär, nyligen skyttekung i Premier League, Didier Drogba är väldigt aktiv inom organisationen UNDP, där han även är goodwillambassadör, så att alla rika människor håller på sina pengar är falskt.

Jag själv skulle nog bidragit en del, vilket jag gör även idag. Har till och med hänt ett fåtal gånger när jag sett en uteliggare sitta/stå någonstans att jag gått till närmaste affär och köpt några frallor till honom och gett i en påse. Kostar inte särskilt mycket pengar och man får ett gott samvete efter det.
Citera
2010-05-09, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlsKebab
Kort sagt, tänker ni frivilligt skänka pengar till andra i ett liberalt samhälle? Och tror ni att andra hade gjort detta?

Ja, dock inte så mycket om ens något till svenskar utan till de som behöver det mest, nämligen folk som fortfarande inte har rinnande vatten och dylikt. Jag tror att andra skulle göra något liknande eller gå med i föreningar som erbjuder äkta socialförsäkringar, och jag tror detta eftersom det är vad man gjorde innan välfärdsstaten uppstod.
Citera
2010-05-09, 21:27
Medlem
Citat:

Jag hade gjort det. Jag köper ofta FairTrade produkter och ekologiskt odlat. Än så länge är jag student och har ingen egen inkomst så där tar det stopp men sen kommer jag hjälpa till med sådant jag tycker är viktigt. Bevarandet av regnskogarna och stödja organisationer som "hjälper fattiga att hjälpa sig själva" dvs. bygga upp civilisationer så att dom ska klara sig själva istället för att bara kasta in lådor med mat.

Att så många röstar vänster idag ser jag som ett bevis på att folk i allmänhet vill hjälpa andra, det är bara det att dom inte tror att det skulle fungera om det gick frivilligt. Undrar varför.

/ Klassiskt Liberal
Citera
2010-05-09, 21:37
Medlem
KarlsKebabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impulsivan
Att så många röstar vänster idag ser jag som ett bevis på att folk i allmänhet vill hjälpa andra, det är bara det att dom inte tror att det skulle fungera om det gick frivilligt. Undrar varför.

Detta har jag sagt många gånger. Över 90% av svenskarna vill bevisligen ge bort pengar och samarbeta. Om man nu räknar med att de som står på mottagarsidan nu hade langat upp plånboken om de hade kunnat för att hjälpa andra.

3 av 3 som svarat hittills tänker alltså fortsätta ge bort pengar. Fan va onda vi liberaler är

Ps. FairTrade är skit, men det är en annan diskussion. (Som är värd en egen tråd).
Citera
2010-05-09, 22:17
Medlem
Crossmacks avatar
Jag skulle se det positiva i att gå med i ett http://en.wikipedia.org/wiki/Mutual_aid_society
Senast redigerad av Crossmack 2010-05-09 kl. 22:54.
Citera
2010-05-09, 22:22
Medlem
KarlsKebabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crossmack
Jag skulle se positiva i att gå med i ett http://en.wikipedia.org/wiki/Mutual_aid_society

Bra exempel på vad man kan lägga en del av sina slantar på om man är en hjälpsam person

4/4 med andra ord (?).
Citera
2010-05-09, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av impulsivan

De flesta vänstersympatisörer jag diskuterat med när jag sagt detta, försvarar sig med att dem måste tvingas till att hjälpa andra, annars hade dom inte gjort det. Därför är det bra med en skatt enligt dom. Detta kan nog vara sant till stor del, tror att många måste bli tvingade för att dela med sig av sina pengar, dock ej sagt att det är rätt för det.
Citera
2010-05-09, 22:56
Medlem
KarlsKebabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ungsynvinkel
De flesta vänstersympatisörer jag diskuterat med när jag sagt detta, försvarar sig med att dem måste tvingas till att hjälpa andra, annars hade dom inte gjort det. Därför är det bra med en skatt enligt dom. Detta kan nog vara sant till stor del, tror att många måste bli tvingade för att dela med sig av sina pengar, dock ej sagt att det är rätt för det.

Där håller jag inte med. Jag tror på att en överväldigande majoritet av människor hjälper till om de kan. Och att resultatet av detta avspeglas i demokrati världen över. Vänstern förutsätter att människor är svin, jag tror att de har fel.
Citera
2010-05-10, 00:14
Medlem
Offsures avatar
Citat:
Jag brukar svara att de flesta människor är givmilda och kommer fortsätta med att ge bort pengar till de som vill ha,
Nu blev det nog lite fel här. Jag ger inte bort pengar i detta nu, jag blir bestulen. Men utan skatter skulle jag helt klart ta och donera till ändamål som jag anser är passande. Jag skulle dock se till att donera till ändamål som verkligen hjälper folk att ta sig ur fattigdom, inte sådana som cementerar deras ekonomiska situation och gör de beroende av donationer.
Citera
2010-05-10, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crossmack
Jag skulle se det positiva i att gå med i ett http://en.wikipedia.org/wiki/Mutual_aid_society

Samma här. Men organisationer som bara pumpar ut pengar över de fattiga enkelspårigt - nej nej, tror inte på dem. Med goda skäl tycker jag också, har ju inte fungerat så bra i Sverige.
Citera
2010-05-10, 00:34
Medlem
KarlsKebabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offsure
Nu blev det nog lite fel här. Jag ger inte bort pengar i detta nu, jag blir bestulen. Men utan skatter skulle jag helt klart ta och donera till ändamål som jag anser är passande. Jag skulle dock se till att donera till ändamål som verkligen hjälper folk att ta sig ur fattigdom, inte sådana som cementerar deras ekonomiska situation och gör de beroende av donationer.

Du har givetvis rätt. Jag ger inte heller bort några pengar till staten. Men de som faktiskt är för dagens system ger väl ändå bort sina (och andras) pengar? Jag röstade tex. på m, vem är jag då att klaga på att m rånar mig? Jag har ju valt in dem för att göra detta (verkligen inte i första hand, men det kommer med deras paket).

Citat:
Ursprungligen postat av Visf
Samma här. Men organisationer som bara pumpar ut pengar över de fattiga enkelspårigt - nej nej, tror inte på dem. Med goda skäl tycker jag också, har ju inte fungerat så bra i Sverige.

Kasta pengar på negrer är inte vettigt, det fungerar bevisligen inte. Men det är en populär aktivitet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in