Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2010-05-12, 04:58
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LitenGulligPonny
Ja, man undrar ju ibland. Finns många orsaker att man inte kan bo med folk. Lätt att t ex bo med folk som t ex tafsar på en när man sover, festar så man inte kan arbeta ordentligt om man hade jobb ens, knarkar mm. Inte något TS skrivit vad jag sett men folk kan ju vara ganska jävliga.

Förlåt mig, men vad har det att göra med om socialen ska betala en dubblad hyra för att en person ska höja sin levnadsstandard och flytta till en tvåa? Det går säkert att hitta rimliga lösningar som exempelvis en etta till obetydligt högre kostnad.

Men det är fan efterblivet att tro att bara för man hittat en två så ska ska socialen pröjsa. Socialen är ingen jävla välgörenhetsinrättning, utan ska se till att man har tak över huvudet och mat. Den där tvåan kan man skaffa den dagen man skaffat sig ett jobb och försörjer sig själv.
Citera
2010-05-14, 17:24
Medlem
Californias avatar
Säg att dom du bor med knarkar och lever rövare hela nätterna/dagarna och att du är rädd att hamna i samma sits som dom om du fortsätter att bo där, om inte annat så är du rädd för alla konstiga personer som kommer och köper/säljer knark titt som tätt!
Senast redigerad av California 2010-05-14 kl. 17:25. Anledning: Stavning
Citera
2010-05-14, 18:20
Medlem
warp10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
I kommunen jag bor så tror jag Soc har ett tak på 4200 i hyra för ensamstående, vet inte om det är en nationell norm eller varierar mellan kommuner.
Det är dock mycket möjligt att det precis som du skriver är möjligt att soc tycker att TS bostadssituation redan är bra nog.

Det beror på var i landet du bor. I min kommun är maxgränsen 3010. Skaffar man dyrare bostad utan soc medgivande får man betala mellanskillnaden själv.
Citera
2010-05-14, 19:43
Medlem
cineramas avatar
Men ofta är det så att man inte ska fördyra sin situation! Det är en annan sak om man inte levt på soc innan och plötsligt är tvungen att gå till soc, då går de efter den här gränsen, och om man har för hög hyra ombeds man flytta. Men om man redan går på soc så ska man inte öka sina utgifter.
Citera
2010-05-15, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TgZ
Tjenare, jag hyr idag in mig i ett litet rum i en 4:a med 3st andra pers för 2000kr i månaden, jag får hyran betald av Socialen, jag har ett tag letat efter en egen lägenhet och har hittat en 2:a som jag fått för ca 4000kr i månaden.

Problemet är att Socialen säger att dom inte vill betala min hyra för att man inte får öka sina boende kostnader när man går på försörjningsstöd :sad44:

Någon som har erfarenhet av liknande situationer eller vet om det finns något sätt man kan övertala dom på?, måste ju finnas något man kan göra jag skiter fullständigt i om man måste ljuga för jag pallar inte bo i ett litet rum med dom jobbiga jävlarna jag bor hos nu längre.

Tacksam för hjälp!

Socialen har helt rätt, du kan inte öka dina hyreskostnader under pågående bidragsperiod.
Annars skulle nog bra många passa på att göra det...

Hur kom det sig att du flyttade in i det lilla rummet i 4:an, till att börja med?

Vet ej var du bor, men i de flesta(?) kommuner kan man väl inte ens söka bostad om man går på socialbidrag. (I alla fall inte om man redan har tak över huvet.)
Citera
2010-05-15, 02:12
Medlem
cineramas avatar
Jo man kan nog söka bostad - om man söker billigare bostad.
Citera
2010-05-15, 14:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Arbetsförmedlingen kan också i viss mån hjälpa dig till kurser, men kruxet är då att soc inte betalar ditt uppehälle om du pluggar.

Jodå, om kursen/utbildningen är en form av program.
Citera
2010-05-15, 17:17
Medlem
BloodyDisgustings avatar
I min kommun så kan socialtjänsten bevilja en hyra som motsvarar 4600:-. Dock så är ett krav att ansöka om bostadsbidrag.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in