Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-12-15, 18:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Horfest
Att blixt och bullet är ett bra sätt att utvecklas som schackspelare, är nog en sanning med modifikation...
Men det är ju bättre än inget alls iof...
På vilket sätt så menar du att man inte utvecklas?
Citera
2016-12-15, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BolleZpurt
På vilket sätt så menar du att man inte utvecklas?

Menar att om man vill utvecklas så finns det enligt mej bättre sätt än att spela blixt...
Finns en massa bra böcker, eller sök efter chess lessons på youtube tex...
Citera
2016-12-17, 17:24
Bannlyst
Är 1200 dålig rating om man kört 7000 spel under 1 år? Det är min rating i 1 min schack, i 3 min har jag 1100. Är inte så seriös kan tilläggas, men det är ett tidsfördriv jag ibland kan sitta i många timmar med.
Senast redigerad av Agaton1 2016-12-17 kl. 17:28.
Citera
2016-12-18, 21:09
Medlem
Storalfs avatar
Wesley So vann London Classic och även totalen i Grand Chess Tour. Som grädde på moset har han dessutom tagit sig över 2800 . Det har ju länge varit klart vilken talang han är men nu är han ju utan tvekan en av de största utmanarna till Carlsen. Lite otippat att han blivit så stark så snabbt faktiskt.
Citera
2016-12-20, 23:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Storalf
Wesley So vann London Classic och även totalen i Grand Chess Tour. Som grädde på moset har han dessutom tagit sig över 2800 . Det har ju länge varit klart vilken talang han är men nu är han ju utan tvekan en av de största utmanarna till Carlsen. Lite otippat att han blivit så stark så snabbt faktiskt.
Du svarade inte på min fråga, inlägget ovanför dig.
Citera
2016-12-26, 14:18
Medlem
Nils Grandelius fikk en fin start på Doha turneringen(hurtigsjakk og lynsjakk VM) med seier mot Sergey Karjakin.
Citera
2016-12-26, 20:18
Medlem
Storalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agaton1
Du svarade inte på min fråga, inlägget ovanför dig.

Ber om ursäkt. Såg frågan men visste inte riktigt vad jag skulle svara. Jag antar att det är rätt bra efter bara ett år. Ett tips om du vill bli bättre är att spela med mer tid. Testa 10 minuters eller ännu mer.
Citera
2016-12-30, 01:05
Medlem
Har nyligen börjat spela lite schack igen. Har egentligen aldrig spelat seriöst, gjorde en ansats för några år sen och försökte läsa på lite. Det som slår en är hur grymt bra schackdatorerna är. Jag har spelat lite mot en app på surfplattan och mot Ubisofts Chessmaster, man har inte en chans och analyserna som görs är förbluffande. Spelade lite på lichess och även där är det samma, efter ett parti kan man gå igenom det och få en datoranalys som är hur exakt som helst om vad som hade varit de bästa dragen. Hur väl skulle ni säga att rankingen på lichess är jämfört med en "äkta" ranking? Jag började ganska starkt och gick upp till över 1600, för att sen halka ner mot 1400, vilket låter lite högre än vad jag hade förväntat mig.

Deep Blue slog Kasparov med liten marginal 1997. Hur ser det ut idag för datorerna och schackprogrammen, hade världseliten haft någon chans?
Citera
2016-12-30, 15:33
Medlem
Jag läste att den starkaste schackdatorn har en ELO-rating på cirka 3100. Som jämförelse hade världsmästaren Magnus Carlsen en rating på 2882 som mest. Ingen människa har varit över 2900 poäng.
Citera
2017-01-08, 10:24
Medlem
RedSavinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agaton1
Är 1200 dålig rating om man kört 7000 spel under 1 år? Det är min rating i 1 min schack, i 3 min har jag 1100. Är inte så seriös kan tilläggas, men det är ett tidsfördriv jag ibland kan sitta i många timmar med.

1200 är inget att skryta med, rena nybörjarnivån.

Var spelar du?

Ett tips är att spela på chess24.com, det är gratis att registrera sig.

Om du klickar på learn och sedan på Tactics Trainer så får du göra fem gratis övningar varje dag.
Gör du dessa i en månad tror jag du kommer att börja röra dig uppåt i rating.

Du kan dessutom anmäla dig till turneringar där du efter några ronder kommer att lottas mot spelare på din nivå.

Jag skulle vilja avråda dig från att spela bullit, det är i mångt och mycket ryggmärgsschack. Att hinna göra ca 30 drag på en minut innebär att det inte finns mycket tid att tänka på.

Spela hellre 4 2 eller 5 0 turneringar, allra helst ännu längre betänketid.
Senast redigerad av RedSavina 2017-01-08 kl. 10:41.
Citera
2017-02-16, 08:08
Medlem
Mohaves avatar
Hur tar jag mig igenom spelöppningarna?

Jag är glad medelmåttig schackspelare (ranking 1650 på chess.com). Spelar ibland på nätet på www.chess.com och ibland med kompisar på café. Spelar oftast 10-minuterspartier, vilket känns lagom. Dock spelar jag inte i klubb numera; gjorde det i tonåren.

Det jag har märkt är att jag har hyfsade chanser mot jämnrankade och till och med något högre rankade spelare om jag tar mig igenom spelöppningen. Relativt sett är jag bra i mittspelet och slutspelet.

Men spelöppningarna, suck! Jag kan knappt någon teori, bara några standardvarianter. Och har varken tid eller lust att ägna en massa tid på att plugga spelöppningsteori.

Någon som har tips om några enkla spelöppningar som man kan överleva utan större besvär?
Citera
2017-02-16, 16:42
Medlem
Luigis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Någon som har tips om några enkla spelöppningar som man kan överleva utan större besvär?
Caro-Kann som svart mot e4.

Som vit: ta en titt på Larsens öppning. Något oambitiös men svårt att misslyckas med den då man oftast har fått ut sina pjäser före motståndaren kan inleda sin attack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in