2014-10-17, 00:33
Medlem
Voldemort2s avatar
Funderar på att satsa på att bli stormästare. Några tips på hur jag ska nå målet?
Citera
2014-10-18, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voldemort2
Funderar på att satsa på att bli stormästare. Några tips på hur jag ska nå målet?

Älska schack, och ägna därmed all ledig tid åt det.
Citera
2014-10-20, 10:51
Medlem
Hej,

jag har spelat schack sedan barnsben och är en rätt hygglig spelare. Jag spelar ofta Blixt på chess.com mot varierande motstånd och undrar om ni har tips på hur jag kan utveckla mitt spel, lyfta mig ett par nivåer.

Ibland studerar jag partier på youtube men det kanske finns mer effektiva sätt att förbättra sitt spel?
Citera
2014-10-31, 19:21
Medlem
Kontaktade en schackklubb i närheten där jag bor och frågade om de har någon verksamhet på helger. Blev inbjuden till en tävling nästa helg.

Förklarade att jag inte spelat på många år och aldrig spelat seriöst. I dagsläget klassar jag mig som en "kan pjäsernas gång"-spelare. Det rätta tankemönstret där man beräknar flera drag framåt och har en klar strategi är inte på plats. Det var inget problem utan jag är välkommen att delta.
Vilket jag självklart kommer att göra.

Men jag vill fräscha upp mig lite och efterfrågar därför tips på bra öppningar, attack- och försvarsstrategier och bra sätt att knipa starka pjäser etc. Någon som har något att erbjuda? Gärna på youtube.

Snabba svar önskas. Ingen tid att förlora.
Citera
2014-11-04, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cimaron
Kontaktade en schackklubb i närheten där jag bor och frågade om de har någon verksamhet på helger. Blev inbjuden till en tävling nästa helg.

Förklarade att jag inte spelat på många år och aldrig spelat seriöst. I dagsläget klassar jag mig som en "kan pjäsernas gång"-spelare. Det rätta tankemönstret där man beräknar flera drag framåt och har en klar strategi är inte på plats. Det var inget problem utan jag är välkommen att delta.

Men jag vill fräscha upp mig lite och efterfrågar därför tips på bra öppningar, attack- och försvarsstrategier och bra sätt att knipa starka pjäser etc. Någon som har något att erbjuda? Gärna på youtube.

Som vit bör du spela något som är enkelt men offensivt. Italiensk eller spansk (Ruy Lopez) öppning borde vara bra startalternativ. Fried Liver attack bör du också ha koll på

När du spelar vit kommer du dock förmodligen att springa in i någon lirare som vill spela sicilianskt som svart (e4 får svaret c5). Spana efter "c3 sicilian" på tuben för en variant som kan passa en spelare med mindre erfarenhet

Som svart kan du möjligen spela kungsindiskt mot vits d4 samt philidors försvar mot e4 och om något annat inträffar så att du inte vet vafan du ska ta dig till så kan du alltid sikta på att få ut kusarna till f6 resp c6 så fort som möjligt...
Senast redigerad av Hygglo.von.Drakula 2014-11-04 kl. 19:14.
Citera
2014-11-04, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cimaron

Alla är såklart välkomna men du kommer antagligen vara chanslös. Tyvärr är väl det där bristen med schacklubbarna då det inte finns något direkt nöjesspelande. Antingen är man tvungen att spela allsvenskan, KM, stadsmästerskapet, olika blixt eller snabbschacksmästerskap, tävlingar mm eller så går man inte ner till klubben överhuvudtaget utan stannar hemma och spelar schack på internet under mer avslappnande former.
Citera
2014-11-04, 21:51
Medlem
bax88s avatar
VM snart.

Vem spår ni vinner detta år, Carlsen eller Anand?
Citera
2014-11-05, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hygglo.von.Drakula
Som vit bör du spela något som är enkelt men offensivt. Italiensk eller spansk (Ruy Lopez) öppning borde vara bra startalternativ. Fried Liver attack bör du också ha koll på

När du spelar vit kommer du dock förmodligen att springa in i någon lirare som vill spela sicilianskt som svart (e4 får svaret c5). Spana efter "c3 sicilian" på tuben för en variant som kan passa en spelare med mindre erfarenhet

Som svart kan du möjligen spela kungsindiskt mot vits d4 samt philidors försvar mot e4 och om något annat inträffar så att du inte vet vafan du ska ta dig till så kan du alltid sikta på att få ut kusarna till f6 resp c6 så fort som möjligt...
Tusen tack. Skall titta på detta.
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Alla är såklart välkomna men du kommer antagligen vara chanslös. Tyvärr är väl det där bristen med schacklubbarna då det inte finns något direkt nöjesspelande. Antingen är man tvungen att spela allsvenskan, KM, stadsmästerskapet, olika blixt eller snabbschacksmästerskap, tävlingar mm eller så går man inte ner till klubben överhuvudtaget utan stannar hemma och spelar schack på internet under mer avslappnande former.
Jo, det är jag förberedd på. Att spela civilt är stor skillnad mot att hålla koll på klockan, föra protokoll och dessutom är motståndaren vassare, speciellt med tanke på att partiet faktiskt betyder någonting.
Men jag har ingenting att förlora på det. Kanske får en lidnersk knäpp och kör över den andre
Citera
2014-11-06, 18:16
Medlem
geir44s avatar
SVT sender NRK sine sendinger fra sjakk vm. Så dere får sett alt også i Sverige.

Nå tenker jeg dere ble glade?
Citera
2014-11-06, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune

Man lär sig mycket genom att spela på en schackklubb. Jag har själv varit med i en schackklubb och ja man är chanslös i början men man brukar ofta sitta efteråt och gå igenom partiet, den som vinner brukar exempelvis förklara varför den gjorde vissa drag etc.

Man kan sitta hemma och vinna mot allt möjligt pack men det gör inte att man blir bättre. Bättre blir man genom att möta kvalificerat motstånd. Är man ihärdig och intresserad kommer man bli bättre själv också. När jag hade spelat ett tag så köpte jag sedan ett avancerat schackprogram där man kunde göra uppställningar och ställa in en stark ELO rating, det gav ganska mycket.

Idag så spelar jag dock inte schack överhuvudtaget, kan hända någon gång ibland men jag tröttnade, trots både vinster och förluster. Mycket sitter till viss del kvar men mycket var färskvara, det är ändå kul när man möter någon kompis eller kompis kompis och vinner utan att knappt titta på pjäserna. Det säger en hel del om vilka kunskaper man ändå fick. Men skulle jag gå ner till schackklubben idag så skulle jag åka på tokstryk.
Citera
2014-11-08, 09:51
Medlem
Fris avatar
På vilka sajter följer man bäst schack-VM nu?
Citera
2014-11-08, 10:44
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
På vilka sajter följer man bäst schack-VM nu?

Vet inte säkert, men såg något om att Svidler kommer kommentera den officiella streamen, och han är ju underhållande och bra.

Jag tror att chessnetwork kommer streama och kommentera live på twitch, finns nog såna som föredrar honom. Sen vet jag inte om chess24.com kommer kommentera, Trent och Gustafsson brukar ju göra det där.

Jag räknar kallt med att det kommer finnas tre bra alternativ iaf, sen finns ju alltid chessbomb. Men vad som är bäst avvaktar jag tills imorrn med att avgöra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in