Citat:
Ursprungligen postat av
BallaRune
Alla är såklart välkomna men du kommer antagligen vara chanslös. Tyvärr är väl det där bristen med schacklubbarna då det inte finns något direkt nöjesspelande. Antingen är man tvungen att spela allsvenskan, KM, stadsmästerskapet, olika blixt eller snabbschacksmästerskap, tävlingar mm eller så går man inte ner till klubben överhuvudtaget utan stannar hemma och spelar schack på internet under mer avslappnande former.
Man lär sig mycket genom att spela på en schackklubb. Jag har själv varit med i en schackklubb och ja man är chanslös i början men man brukar ofta sitta efteråt och gå igenom partiet, den som vinner brukar exempelvis förklara varför den gjorde vissa drag etc.
Man kan sitta hemma och vinna mot allt möjligt pack men det gör inte att man blir bättre. Bättre blir man genom att möta kvalificerat motstånd. Är man ihärdig och intresserad kommer man bli bättre själv också. När jag hade spelat ett tag så köpte jag sedan ett avancerat schackprogram där man kunde göra uppställningar och ställa in en stark ELO rating, det gav ganska mycket.
Idag så spelar jag dock inte schack överhuvudtaget, kan hända någon gång ibland men jag tröttnade, trots både vinster och förluster. Mycket sitter till viss del kvar men mycket var färskvara, det är ändå kul när man möter någon kompis eller kompis kompis och vinner utan att knappt titta på pjäserna. Det säger en hel del om vilka kunskaper man ändå fick. Men skulle jag gå ner till schackklubben idag så skulle jag åka på tokstryk.