2013-03-30, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Carlsen var bara där en kort stund och gick igenom partiet och lade bara vikt på sina egna misstag, inte på hur Ivanchuk spelat. Kanske inget konstigt att man väljer att lämna så fort som möjligt efter att ha spelat i sju timmar, och förlorat mot jumbon.

Lite typiskt att Ivanchuk, som förlorat på tid i nästan varje parti här, och inte vunnit mot bra motstånd på bra länge innan dess, helt plötsligt spelar sin bästa schack mot just Carlsen. Carlsen kunde ju förresten inte låta bli att ge en småsyrlig kommentar på presskonferensen för ett par omgångar sen, då Ivanchuk förlorat på tid efter bara 30 drag mot Aronian.

På chessbomb var det mycket snack om ryska konspirationer, och alla som följde det var förundrade över Aronians 21. e4

Ja Magnus var inte glad alls, annars ett typiskt Carlsen parti.
Han får inte ut mycket i öppningen kommer lite sämre, men Chucky men all sin erfarenhet går inte in i några komplicerade varianter i mittspelet, och avvecklar till ett fördelaktigt slutspel.
Väl där är det Magnus som måste spela helt rätt för att hålla remi, detta gjorde han inte och det gick som det gick...

Aronians parti mot Kramnik var ett mycket skarpare och komplicerat redan från början, flera inexakta drag från båda håll, ledde till ett från början vunnet slutspel för Kramnik, som han sen spelade bort...
I en teoretisk remiställning, men inte helt lätt praktisk ställning satte dock Lev bort allt!

Turneringen har visat lite på Magnus svagheter, tama öppningar både som vit och svart.
Man kan inte alltid vara nöjd att stå "lika" efter 15 drag och hoppas på mala ner motståndare, som har större erfarenhet...
Nu kan ju Magnus vinna detta ändå pga ett mycket knepigt särskiljningssystem...

Magnus är världens bäste schackspelare gällande mittspel, i öppningarna har han flera övermän ffa Kramnik, slutspelsmässigt är han, Kramnik, Anand i mitt tycke likvärdiga...

Själv hoppas jag förstås att Kramnik tar det och vinner mot Anand senare i år, och 2016 hoppas jag på Kramnik-Carlsen i kamp om VM-titeln!
Senast redigerad av Kramnik 2013-03-30 kl. 15:47.
Citera
2013-04-01, 00:16
Medlem
Smerchs avatar
Så Carlsen malde ner en tidspressad Radjabov till slut, nu måste Kramnik få med sig ett bättre resultat än Carlsen imorgon, de står på samma poäng men Carlsen har fördel i form av fler vunna matcher.

Carlsen har vit mot Svidler och Kramnik svart mot Ivanchuk. Krävs kanske vinst för Carlsen då...
Citera
2013-04-01, 14:56
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Så Carlsen malde ner en tidspressad Radjabov till slut, nu måste Kramnik få med sig ett bättre resultat än Carlsen imorgon, de står på samma poäng men Carlsen har fördel i form av fler vunna matcher.

Carlsen har vit mot Svidler och Kramnik svart mot Ivanchuk. Krävs kanske vinst för Carlsen då...

Snart börjar det!!

Jag hejar på Kramnik. Vet inte vad det är med Carlsen som jag inte gillar.
Citera
2013-04-01, 16:41
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossieman
Snart börjar det!!

Jag hejar på Kramnik. Vet inte vad det är med Carlsen som jag inte gillar.

Jag gillar Carlsen, så är glad över att Ivanchuk spelat till sig vad som verkar vara ett bra övertag. Förvisso med över en halvtimme mindre tid kvar än Kramnik, det vore ju lite retligt om han så småningom förlorade på tid i en överlägsen position medan Carlsen bara får remi i sitt parti.
Citera
2013-04-01, 19:06
Medlem
Ferry31s avatar
Fan vad spännande det är just nu. Carlsen räddade upp sin tidsnöd, men ser ju ut att förlora ändå.

Fanns det ingen knock-out efter det fina Bf6+? Kunde inte Carlsen slå sönder Svidlers ställning genom att ta på f7? Bh4 kändes rätt konstigt och det gav chansen för Svidler att spela det vackra Nf4.
Citera
2013-04-01, 19:07
Medlem
Bossiemans avatar
Bägge kommer förlora nu. Sjukt. Carlsen vinner på fler vinster.
Citera
2013-04-01, 20:46
Medlem
Ferry31s avatar
Fyfan vad surt det måste kännas för Kramnik som verkligen hade chansen.

Efter denna turneringen är det mycket man kommer att minnas. Grischuk som var rätt anonym, Radjabov som verkade vara under isen, Aronian som inte höll i längden och sumpade sina chanser och sen det dramatiska slutet efter att Kramnik kom upp starkt i de sista partierna. Efter att ha kollat på tabellen är det alltså lika poäng, men den stora skillnaden är deras resultat mot Gelfand.

Det jag kommer minnas bäst är dock Ivanchuk och hans väldigt ojämna resultat. Torskar rätt många partier, men lyckas trots det spela till sig två vinster och två remi mot turneringens två bästa spelare. I sina bästa stunder är han fan ett geni.
Citera
2013-04-02, 19:02
Medlem
TilleyHats avatar
Vad är det för regler som gäller i den kommande VM-matchen mellan Anand och Carlsen?
Citera
2013-04-13, 01:17
Medlem
Ferry31s avatar
Gå in på youtube och se om ni kan lösa kombinationerna Chessnetwork lagt upp. Bara sök på "Chess puzzle" eller något sånt. Del 10 var rätt svår faktiskt.

Skriv hur många rätt ni fick!
Citera
2013-04-13, 17:15
Medlem
Facepalmx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Gå in på youtube och se om ni kan lösa kombinationerna Chessnetwork lagt upp. Bara sök på "Chess puzzle" eller något sånt. Del 10 var rätt svår faktiskt.

Skriv hur många rätt ni fick!

Länk?
Citera
2013-04-13, 18:55
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facepalmx2
Länk?
http://www.youtube.com/watch?v=OOtk2U8EVz4
Citera
2013-04-13, 20:31
Medlem
Ferry31s avatar
9, 10, 11 var bra vill jag minnas. Tog några stycken på varje, men inte alla. Den tionde var dock inte så svår som jag trodde, så jag får ta tillbaka vad jag skrev i min första post. Hade alla rätt i den videon, men 9an är dock riktigt tuff och hitta svårare, men samtidigt lika fina schackproblem är nog svårt. Den elfte hade några guldklimpar också. Speciellt det sista problemet som verkar ha lurat de flesta som kommenterade. Den fick mig också, men ska jag vara ärlig så kollade jag inte så länge på den som jag kanske borde ha gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in