2014-08-23, 23:16
Medlem
En riktig vacker dag då jag tror mig ha tid för att analysera lite schack kanske jag postar något här, tills dess tipsar jag om ett ovanligt intressant parti som spelades i en match mellan Aronian och Kramnik.

https://www.youtube.com/watch?v=qlak3Zlc8L4
Citera
2014-08-27, 23:30
Medlem
Det pågår et spill rundt den kommende VM kampen for tiden.

Magnus Carlsen og teamet rundt han er meget missfornøyd over både hvor kampen skal foregå, når den skal gå, og avtaler rundt selve kampen. Det står noe om hvorfor de nøler her.
http://www.nrk.no/sport/slik-er-carl...mma-1.11901538

FIDE sier at Magnus må godta og underskrive avtalen innen fredag, men Magnus spiller for tiden en kjempesterk turnering i St. Louis USA.

Hvis han ikke signerer i løpet av fredag så sier regelboka at han mister tittlen, og Sergej Karjakin vil da spille VM kampen.
http://www.nrk.no/sport/fide-nekter-...ist-1.11897144

I så fall er sjakkverdenen nok en gang splittet.
Citera
2014-09-01, 00:33
Medlem
Caruana har sitt livs turnering. Detta kan bli en klassiker.

Jag läste i en intervju med Kramnik att Caruana är besatt av schack. Han håller på med schack dygnet runt och är inte intresserad av något annat. Det verkar som att helt plötsligt något lossnat.

Man blir inspirerad om detta går att göra med hårt arbete.
Citera
2014-09-01, 00:35
Medlem
Datorn säger -2.82 och Caruana spelar svart mot Nakamura.

Det kan bli femte vinsten i rad och det mot ett av de starkaste fält någonsin.
Citera
2014-09-01, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrWarum
Datorn säger -2.82 och Caruana spelar svart mot Nakamura.

Det kan bli femte vinsten i rad och det mot ett av de starkaste fält någonsin.

Kul att han lyckades knyta ihop säcken mot Naka, även om krånglade till det lite onödigt. 5/5 mot spelare rankade 1, 2, 5, 8 och 9 i världen. Kan någon komma upp med något liknande? (Tänker på Fischers 6-0 mot Larsen men det var ju mot samma spelare.)
Citera
2014-09-01, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Det pågår et spill rundt den kommende VM kampen for tiden.

Magnus Carlsen og teamet rundt han er meget missfornøyd over både hvor kampen skal foregå, når den skal gå, og avtaler rundt selve kampen. Det står noe om hvorfor de nøler her.
http://www.nrk.no/sport/slik-er-carl...mma-1.11901538

FIDE sier at Magnus må godta og underskrive avtalen innen fredag, men Magnus spiller for tiden en kjempesterk turnering i St. Louis USA.

Hvis han ikke signerer i løpet av fredag så sier regelboka at han mister tittlen, og Sergej Karjakin vil da spille VM kampen.
http://www.nrk.no/sport/fide-nekter-...ist-1.11897144

I så fall er sjakkverdenen nok en gang splittet.

Tror du att FIDE vågar ta titeln från Carlsen? Ett nytt Fischer-fall känns inte vad schackvärlden behöver. Har även väldigt svårt att se Anand ställa upp i en VM-match mot någon annan än Carlsen. Men då kan väl Carlsen styra upp en match mot Caruana och kalla den för VM.
Citera
2014-09-01, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Tror du att FIDE vågar ta titeln från Carlsen? Ett nytt Fischer-fall känns inte vad schackvärlden behöver. Har även väldigt svårt att se Anand ställa upp i en VM-match mot någon annan än Carlsen. Men då kan väl Carlsen styra upp en match mot Caruana och kalla den för VM.
Ja, det tror jeg sikkert. Tar jeg ikke feil så står det også i reglene deres.

Som andre sier så spiller Caruana en fabelaktiv turnering nå, og det blir spennende om han kan fortsette i andre halvdel.
Citera
2014-09-02, 23:57
Medlem
Caruana 6/6!
Citera
2014-09-04, 00:02
Medlem
Caruana vinner troligen idag igen.

Hoppas han ger en lång intervju efteråt och avslöjar alla hemligheter.
Citera
2014-09-04, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrWarum
Caruana vinner troligen idag igen.

Hoppas han ger en lång intervju efteråt och avslöjar alla hemligheter.

Japp, 7/7! Det här börjar ju bli löjligt. Kul match imon: Caruana - Carlsen!
Citera
2014-09-04, 20:44
Medlem
Jag tror Caruana vinner idag igen. Carlsen väljer ibland linjer som inte är optimala i syfte att få fram spel, som i förra partiet. Det fungerar inte mot Caruana i dagsläget. Anledningen till att Carlsen är tvingad att göra så är för att hans öppningar suger. Han måste lära sig att arbeta hårdare den latisen. Hade Carlsen haft bättre öppningar hade han varit oslagbar och fått fram bättre positioner in i mellanspelet. Nu hamnar han lite sämre, och ibland väljer han att bara spela korrekta drag vilket ofta leder till långa slutspel, medan han ibland väljer suboptimala linjer för att hans position är för obekväm.
Senast redigerad av HerrWarum 2014-09-04 kl. 20:48.
Citera
2014-09-04, 22:38
Medlem
Det verkar som att Caruana ändrade sin plan med h4. Värderade han positionen fel? Såg ju rätt bra ut. Datorn sa innan springare till d5, själv tänkte jag som Caruana på springare till b5, men d5 var ju ännu bättre. Sedan spelade han b5 och tappade någonstans tron.

Edit: Fast det blev bra ändå, han skiftade alltså bara fokus till ett annat område.
Senast redigerad av HerrWarum 2014-09-04 kl. 22:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in