Citat:
Ursprungligen postat av
Kramnik
Nu har jag bara spelat igenom lite snabbt, men hade jag varit vit hade jag slängt in e5 i drag 37...
Känns som om det öppnar upp och ger angrepp eller?
Ja, något sånt måste ha funnits. Det känns som att han står klart bättre där i mittspelet, men helt plötsligt är det jag som står bättre sen och dessutom har vinstchanser, efter att vi bytte lite pjäser. Kändes som att han valde fel plan, men det var och andra sidan en komplicerad ställning. Vi analyserade knappt något efteråt, men jag gissar på att han missade att jag kunde få igenom g5-f4, vilket jag tror var bra för mig eftersom det lyckades låsa centrum. Eller, tja, e5 fanns nog som du var inne på och det var väl således den sista chansen att öppna upp, men det gjorde han inte. Eftersom damflygeln redan var igenbommad var det kungsflygeln som återstod och där var det bara jag som kunde få något spel.
Tänkte lägga upp ett tredje och sista parti. Jag har vissa andra också, men de flesta är mot sämre rankade spelare och/eller inte så välspelade. Alla dessa tre partier jag delar med mig av är ganska bra tycker jag. Jag möter först och främst starka motståndare, men jag tycker också att jag spelar ganska bra. I alla fall inget jag behöver skämmas över.
År: 2014
Vit: Jag (LASK 1618 när partiet spelades)
Svart: Min motståndare (2246 när partiet spelades)
Tid: 90 min + 30 sek extra per drag + 30 min efter 40 drag
1. e4, e6
2. d4, d5
3. Nc3, Bb4
4. e5, Ne7
5. Nf3, c5
6. a3, Bxc3
7. bxc3, Qc7
8. Be2, b6
Går för att byta sin "dåliga löpare".
9. 0-0, Ba6
10. a4, Bxe2
11. Qxe2, 0-0
12. Ba3, Nd7
13. Ne1?
Försöker manövrera den till d3 eftersom jag inte tycker att den gör så mycket på f3 samt så vill jag få in f4, men det är en dålig idé som det inte riktigt finns tid för heller. I den här delen av partiet står jag absolut sämst och svart har klar fördel om han spelar rätt. Bättre för vit är 13. c4
13. ..., Rfe8
14. f4, cxd4!?
Svart borde ha fått sin häst till f5, antingen i drag 13 eller 14. Nu gör han istället av med min dubbelbonde och ger mig möjligheten att slå av hans potentiellt farliga häst och samtidigt få min "dåliga" löpare avbytt.
15. Bxe7, Rxe7
Spela 15. Qxc3? förlorar material eftersom vit kan svara det med 16. Ra3!, 16. d3, 17. Qf2. Spela 15. d3 är dock intressant. En slags desperado för att paja vits bondestruktur. Efter 16. cxd3 finns däremot 16. Qxc3, eftersom svart har en schack på d4.
16. cxd4, Rc8
17. Ra3, f6!?
Känns som att svart har flera bättre drag här. f6 känns bara försvagande och kostar framförallt tid.
18. Qd3!?
Här missar jag den uppenbara fortsättningen. Min häst gör faktiskt ett bra jobb nu som försvarar den svaga c-bonden. Jag måste givetvis använda mina egna tunga pjäser och utmana honom på c-linjen. Efter att det neutraliserats där, kan jag försöka satsa på att få in c4 och bli av med min svaghet. 18. Rff3 eller 18. Qd2 är bättre än vad som spelades i partiet.
18. ..., Rf7
19. Rf2
Vill försvara c-bonden så jag kan aktivera min springare på något. 19. Rff3 var återigen starkare, med samma plan.
19. ..., Qc4
20. g3?
Skitdåligt drag av mig. Idén är helt enkelt att hästjäveln ska få en väg till e3, men draget är helt meninglöst eftersom det aldrig blir aktuellt att göra den manövern.
20. ..., Qb4
21. Rd2, Rc4
22. Ra1, Qa5
23. f5
Förstår att min a-bonde är förlorad och därför försöker jag desperat få motspel i centrum och helst få till en attack mot hans kung. Försöker i det här läget få till en komplicerad och taktisk ställning med förhoppningen att han på något sätt ska ställa bort sig, tyvärr ger det inte så mycket eftersom jag inte spelar det korrekt. Här hade också 23. Ng2 varit spelbart, om jag äntligen velat få igenom springarmanövern som jag tidigare förberedde.
23. ..., Re7
24. fxe6, Rxe6
25. Rf2, fxe5
26. Qf5, Re7
27. Nd3, Rc6!?
Här visar faktiskt min dator att ställningen är helt jämn. Visar väl hur komplicerat det är, men här börjar jag dessvärre få tidsnöd.
28. dxe5, Rce6
Tyvärr är min hjärna helt inställd på att jag måste få igenom en attack här. Med mer tid på klockan skulle jag kunnat ta det lite chill här, tagit mig tid att värdera ställningen och fråga mig om det är nödvändigt att vara för ivrig. I det här läget har jag faktiskt 29. Rb1, som är starkt av taktiska skäl. Slår han bonden på a4 finns det en gaffel på c4. Allting kretsar kring att hans häst blir överbelastad eftersom den i första hand måste försvara matthotet på f8. Han kan inte heller slå av hästen med sin bonde eftersom det öppnar upp för Rb8+ och svart är i så fall finito. Låter han bonden vara kommer mitt torn dock att komma till b5. 29. Rb1 var emellertid aldrig något jag ens övervägde i partiet.
29. Raf1, h6
30. Qh5, Qxa4
31. g4, Qe4
32. Rf4, Qg6
33. Qh3, 0-1