Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-04-04, 20:12
Medlem
Blackaciddevils avatar
Någon som vet någonstans man kan lära sig lite mer om att skriva ett manus, vad man bör tänka på etc etc.

Det är några år framåt, postapokalyptiskt men ändå cyberpunk stil... efter katastrofen så bildades en organisation som nu är stor, de styr allt i de få "stora" städerna som finns... sen en gerilla som vll bli lite mer självständiga om man säger så. Det ska vara ganska mycket på stämmning i det, en sci-fi/skräck.

Har börjat på ett manuset men fastnat, lite ide torka, eller inte ide torka men skriv torka vet inte hur jag ska få ner mina tankar ut till text

Hehe, har gjort en jävla massa grejer. Skissat maskiner, kläder, miljöer mm. Fast manuset är bara än så länge bara på 6-7 sidor, inte så mycket för ett mansu men hoppas det kommer någon dag.
Citera
2004-04-04, 23:55
Medlem
Mack Bolans avatar
Ett hett tips är att läsa igenom ett par manus (det kryllar av dom på nätet), då får du en ganska god uppfattning om hur dom är upplagda och vilket skrivsätt som används etc.

Ett annat tips är att inte skriva värsta episka sci fi-rullen det första du gör.
Citera
2004-04-05, 02:15
Medlem
Blackaciddevils avatar
Jao, jag har kollat lite manus på nätet... Hehe, ne jag vet men men, ja g har det i huvudet och det stör mig orkar inte tänka på det längre... hållt på att funderat på olika grejer till det i säkert två år =P Men men, kanske kan göra en bok av det sen eller något eller nått liknade.
Citera
2004-04-07, 09:20
Medlem
Jaggers avatar
Ett gott råd är att skriva det på engelska och försöka kränga det till ett amerikanskt produktionsbolag, för en sci-fi rulle kommer du aldrig att får göra här i Sverige. Störst chans har du nog ändå om du skriver den som bok. Säljer den bra och någon får upp ögonen för den så är det ju inte alls otroligt att det blir film utav den till slut ändå. En tuff marknad det där, lyss till en som redan har åtta refuserade böcker bakom sig.
Citera
2004-04-15, 21:34
Medlem
Blackaciddevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagger
Ett gott råd är att skriva det på engelska och försöka kränga det till ett amerikanskt produktionsbolag, för en sci-fi rulle kommer du aldrig att får göra här i Sverige. Störst chans har du nog ändå om du skriver den som bok. Säljer den bra och någon får upp ögonen för den så är det ju inte alls otroligt att det blir film utav den till slut ändå. En tuff marknad det där, lyss till en som redan har åtta refuserade böcker bakom sig.

Jo det finns inte så många alternativ. Det är väll att försöka sälja det till nått litet filmbolag eller skriva en bok. Men en bok för mig är en omöjlighet... =/
Vad skriver du för något???
Citera
2004-06-22, 18:40
Medlem
kasstkniws avatar
Manus till filmbolag

Tjena!

Om man skulle få för sig att skriva ett manus, en kort novell, eller liknande som skulle kunna bli bra som film och man känner sig nöjd själv med det man skrivit. Och om man sedan vill skicka detta till bolag främst i USA i hopp om att man ska bli "utvald", hur går man till väga? För jag har nämligen en filmidé som kanske skulle kunna funka om man jobba med själva historien. Men innan jag ens anstränger mig för att göra något vill jag veta hur man går till väga för att i alla fall skicka iväg sitt skriva material.
Citera
2004-06-22, 19:46
Medlem
Mack Bolans avatar
Enklast blir det nog om du skaffar en agent, lämpligtvis någon som inriktar sig på just manusförfattare.
Citera
2004-06-22, 20:03
Medlem
Buddy Christs avatar
Jag vet att det finns en site där manusförfattare lägger upp sina alster.
Detta kostade dock men man fick viss hjälp i gengäld.
Minns dessvärre ej adressen...
Googla.
Citera
2004-06-22, 23:20
Medlem
Tippi Hedrens avatar
Det finns flera sätt som du skulle kunna exploatera ditt manus på:

1. Skaffa dig rätt föräldrar. Är din pappa filmproducent eller jobbar han kanske på Filminstitutet? Inga problem, saken är redan fixad.

2. Skaffa dig pengar. Har du 3 mille nu så kan du få tre mille till från Filminstitutet. Och för 6 mille kan man göra film oavsett hur mycket manuset suger.

3. Skaffa dig rätt utbildning. Kommer du in på Biskops-Arnö har du redan halva inne om du vill komma in på Dramatiska Institutets manusskrivarlinje.

4. Bli känd. Var gärna med i Robinson eller säg att du är Marilyn Mansons okända lillebror, samtidigt som du biter huvudet av små rapphöns och pratar lite slött om hur du gillar att våldta små barn. Efter det står alla dörrar öppna.

Om du inte lyckas med något av ovanstående, så föreslår jag att du sätter dig ned ock skriver. När du är klar så skriver du om. Efter det skriver du om en gång till. Och ännu en gång. Och en gång efter det. När du är klar med detta så samlar du ihop så mycket pengar du bara nånsin kan och sätter igång och filmar. Vad du än kommer att göra i filmbranchen så börjar en bra film ALLTID med ett bra manus. Har du bara det så kommer resten att ordna sig.
Citera
2004-06-22, 23:39
Medlem
Re:

var dock försiktig när du skickar in ditt manus till de olika filmbolagen i exempelvis usa. jag läste i serbiska tidningar att det var en snubbe från serbien som skickade sina filmmanus till alla de största filmbolagen i hollywood på i början av / mitten av 90-talet och de berömde honom för manusen men tackade nej med orden "keep up the good work". några år sedan så såg han en film på bio som övertygade honom om att de hade stulit hans manus. killen försökte stämma dem med hjälp av amerikanska advokater men de ville nästan ha 100% av skadeståndet i arvode så han är fortfarande helt förtvivlad. filmen handlade om en vulkankatastroff el. liknande.
Citera
2004-06-22, 23:54
Medlem
kasstkniws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serben
var dock försiktig när du skickar in ditt manus till de olika filmbolagen i exempelvis usa. jag läste i serbiska tidningar att det var en snubbe från serbien som skickade sina filmmanus till alla de största filmbolagen i hollywood på i början av / mitten av 90-talet och de berömde honom för manusen men tackade nej med orden "keep up the good work". några år sedan så såg han en film på bio som övertygade honom om att de hade stulit hans manus. killen försökte stämma dem med hjälp av amerikanska advokater men de ville nästan ha 100% av skadeståndet i arvode så han är fortfarande helt förtvivlad. filmen handlade om en vulkankatastroff el. liknande.

jo, jag är ju rädd för att sådant ska hända. när det gäller sådant folk, som har hur mycket pengar som helst, verkar det vara en omöjlighet att fälla dem. oavsett vad man gör.

Tippi Hedren, tyvärr uppfyller jag ju inte något av dina fyra gyllene punkter. men man kanske skriver sitt manus och jobbar en del i sverige. sedan om några år får man väl flyga över atlanten och försöka sälja manuset på plats. må hända att man har mer tur, eller att man inte blir lika lurad på det sättet. men det känns mer som drömmar...
Citera
2004-07-17, 23:22
Bannlyst
kommit på värdens manus till en film ,

hejsan har kommit på värdens manus till en film behöver bara fin slipas lite,.... vart ska jag vända mig med mitt manus???????????
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in