Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-03, 20:51
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Messi har bevisat att han bara kunde spela i ett lag med samma spelsystem frn juniorer till A- lag.
8 matcher i PSG r inte bevis p det nej. Ligue 1. 2 90 minuter matcher. En match dr han brjade p bnk. En match dr han utgick efter halvtid p grund av skada.

3 90 minuter matcher i CL. Med 3 gjorda ml.

Denna statistiken bevisar ingenting.
Citera
2021-11-03, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm

Herregud vilket skitsnack. Blev kontot kapat eller d du brukar skriva bra annars?

Bara bra i 6 r? Reda 2007 var han uppe p tredje plats i Ballon dor. 08/09 vann Barca sin famous trippel dr Messi totaldominerade. Sen har han varit bst i Barca och Spanien hela vgen fram till 2020 talet. 6 Ballon dor har han plockat under den perioden ocks. Ronaldo 5.

Passe fre 30? Nej du skojar nu va? Vann sin sjtte golden boot vid 31 rs lder. Femte vid 30 plus en nationell dubbel dr han om vanligt var Barcas bsta spelare.

Spanska bottenlag? Killen har totaldominerat mot alla stora lag i Champions League. Frnedrat Real gng efter annan. Orkar inte kolla upp meritlistor men att han inte ens skulle vara nra Ronaldo? Kra nn. Om ngot skulle det inte frvna om hans meritlista r strre.

Sen det fetade. Kan bara skratta t det. Ronaldo bra defensivt? Killen tar knappt ett steg defensivt fr laget. Messi var under sin prime med Pep en viktig kugge i bollervringen som oftast brjade via dom tre dr framme med Etoo/Henry/Pedro eller vilka om spelade bredvid honom.

Sorry men detta var nog bland det mer bisarra jag lst. Ronaldo s verlgset bst i historien att det inte ska finnas en plats 2-10? Fan har du druckit fr ngot haha.

Vad fan. Sluta skll p mig. Jag tycker ju som jag tycker.

Men ok. En sak jag kanske borde ha nmnt. Egentligen har jag kanske fr dlig koll p bde Messi och Ronaldo fr att bomba p med sikter om dom. Jag fljer knappt Champions League och spanska ligan, utan ser bara enstaka matcher sporadiskt. Har bttre koll p svensk och engelsk fotboll, s det r helt ok att ignorera min sikt i just denna frgan. Tror ju att jag har rtt i vad jag tycker och r varken full eller kapad. Men erknner kunskapsbrist.
Citera
2021-11-03, 21:30
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
8 matcher i PSG r inte bevis p det nej. Ligue 1. 2 90 minuter matcher. En match dr han brjade p bnk. En match dr han utgick efter halvtid p grund av skada.

3 90 minuter matcher i CL. Med 3 gjorda ml.

Denna statistiken bevisar ingenting.
Den kommer bevisa allt du behver veta ver tid om han ens blir lngvarig. Ronaldo har bevisat att han kan vara den bste i alla toppligor och ven internationellt. Att pst att Messi r bttre r bara befngt. Det r frsta gngen vi ser Messi utanfr Barca, och lt oss leka med tanken att han flyttat lika ofta som Ronaldo, tror du han hade gjort det bttre n Cr7? Det tror inte jag!

Messi har alltid varit beroende av sin "comfort zone" fr att kunna leverera de siffror han gjort, som r Barca. Ronaldo behver inget sdant han r helt enkelt bst vart han n gr.
Citera
2021-11-04, 07:39
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Den kommer bevisa allt du behver veta ver tid om han ens blir lngvarig. Ronaldo har bevisat att han kan vara den bste i alla toppligor och ven internationellt. Att pst att Messi r bttre r bara befngt. Det r frsta gngen vi ser Messi utanfr Barca, och lt oss leka med tanken att han flyttat lika ofta som Ronaldo, tror du han hade gjort det bttre n Cr7? Det tror inte jag!

Messi har alltid varit beroende av sin "comfort zone" fr att kunna leverera de siffror han gjort, som r Barca. Ronaldo behver inget sdant han r helt enkelt bst vart han n gr.
Vilket trams du kommer med. Jsses....

Messi hade varit lika dominant i EPL, Serie A osv, osv som det han var i La Liga, om han hade lmnat Barcelona under sin prime och gtt till en annan liga.

Primeutgvan av Messi hade ftt samtliga spelare i EPL, Bundesliga, Serie A och Ligue 1 till att se ut som ett gng med statister.
Citera
2021-11-04, 08:45
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Vilket trams du kommer med. Jsses....

Messi hade varit lika dominant i EPL, Serie A osv, osv som det han var i La Liga, om han hade lmnat Barcelona under sin prime och gtt till en annan liga.

Primeutgvan av Messi hade ftt samtliga spelare i EPL, Bundesliga, Serie A och Ligue 1 till att se ut som ett gng med statister.
Du kan inbilla dig det om du vill. Faktum r att Ronaldu bevisar fortfarande att han r bst i flera ligor och han har nd passerar sin prime. Messidyrkare kan fortstta tror att han r bst men han har i princip inte bevisat ett skit utanfr Barcas spelsystem.
Citera
2021-11-04, 15:18
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Du kan inbilla dig det om du vill. Faktum r att Ronaldu bevisar fortfarande att han r bst i flera ligor och han har nd passerar sin prime. Messidyrkare kan fortstta tror att han r bst men han har i princip inte bevisat ett skit utanfr Barcas spelsystem.
Har inte skrivit ntt om Messi vs Ronaldo anno 2021. Vad jag siktar till, r vem av de tv som var den bsta under deras prime. Och hr s r Messi det sjlvklara valet.

Att du argumenterar fr att Ronaldo har spelat i de tre strsta ligorna, medans Messi spenderade majoriteten av sin karrir i Barcelona, hller helt enkelt inte.
Citera
2023-04-22, 16:10
Bannlyst
Kom fram till att CR7 r GOAT.

Messi har spelat i Barca hela sin karrir och inte bevisat ngot utanfr la liga. Ronaldo dremot, bttre mlsnitt i la liga med ver 1 ml/match, fler UCL, bttre UCL statistik, euro 2016 med ett vrdelst portugal. Ledare p och utanfr planen, har ftt kmpa fr allt. Han har bevisat sig i Juventus, Man Utd, Sporting och Real Madrid. Allts 4 klubbar i olika ligor jmfrt med Messis 1.

Messi r en pojke som fddes med bolltalang. Integrerad i barcas spelsystem och har blivit fed av Xavi och Iniesta hela sin karrir, aldrig tagit nya utmaningar, snodde Baloon d'or frn lewandoski, har tidigare stulit den frn iniesta, kommer sno den i r frn Hland. Han gick till PSG, spelar kasst dr i ligans mest verlgsna lag. Smre n CR7 i champions league, frlorar 8-2 mot Bayern. World cup visst, med ett bra argentinskt lag , men ofrtjnst med tanke p 5 straffar de blev tilldelade, argentina vann WC pga straffar, inte spelet.

Jag kan tyvrr inte kalla Messi goat nr han har blivit fed hela sin karrir och aldrig tagit nya utmaningar i bttre ligor. Messi r finished i franska ligan som knappt kan rknas som en topp5 liga i europa, nr han r 35 r. Fr mig r Messi nr2 och cr7 GOAT
Citera
2023-04-22, 20:34
Medlem
Frewibs avatar
Fan babblar du om, Messi har gjort en bra ssong med 15 + 15 i ligan och 4 + 4 i CL. Ganska bra fr en slutkrd 35 ring. Lgg dr till ett VM-guld dr han var helt avgrande.
Citera
2023-10-21, 02:01
Medlem
Ngra intressanta aspekter jag tnker dela med mig av r topp 3 Ballon d'or nominerade spelare som Messi och Ronaldo haft som lagkamrater.

Messi:
Xavi (3ggr)
Iniesta (2ggr)
Neymar (2ggr)
Ronaldinho

Ronaldo:
Modric

Lgg drtill att Argentina hade 2 VM-titlar innan Messi medans Portugal inte hade ett skit innan Ronaldo (visst, ett VM-brons 1966 om man ska vara petig) som var hgst delaktig i att Portugal spelat 2 EM-finaler under 2000-talet.

Nr det kommer till ml fr landslagen s r det vrt att nmna att om man rknar bort ml frn straffpunkten och ml i trningsmatcher s har Ronaldo i skrivande stund 90 landslagsml totalt medans Messi har 38.

Utver det s gjorde Messi fler straffml i VM 2022 n vad Ronaldo gjorde i Champions League under 2016-2018 nr han tog sitt lag till titeln tre r i rad.

Om jag ska vnda p det och tala fr Messi s r det vldigt enkelt att finna argument. Detta behver allts Ronaldo fr att komma ifatt Messi:
2 Ballon d'or (snart 3?)
2 Guldskor
2 FIFA The Best
1 VM guld

Messi behver bara fljande fr att "komma ifatt" Ronaldo:
2 Champions League titlar (enligt UEFAs egna hemsida har han vunnit 3ggr och inte 4 d han inte spelade kvartsfinal och framt 05/06)
1 UEFA Best Player
Puskas

Om man drtill tar in det faktum att Messi har fler titlar i antalet s blir det ocks vldigt enkelt att argumentera fr Messi.

Personligen r Cristiano Ronaldo relativt glasklar fr mig som tidernas bsta fotbollsspelare (bortser frn Maradona och Pel d jag inte sett de spela). Detta eftersom att Messi fr mig r en Barcelona spelare. Det finns s mnga exempel p hur stort inflytande han tillts ha i den klubben. Henry, Eto'o och Zlatan r bara tre exempel p spelare som behvde lmna den klubben fr att ge plats t Guardiolas favorit. Sen r det s tydligt att Messi alltid haft bttre lagkamrater n Ronaldo, bde i klubblaget och landslaget. Messi har spelat med de tv bsta mittfltarna jag ngonsin sett: Xavi och Iniesta. Detta var vrldens bsta fotbollslag under s mnga r tills de blev krossade av Bayern i CL 2013 och schackmattade av Simeones Atletico de Madrid 2014, nr Ronaldo tillsammans med Bale ntligen kunde bra Real Madrid till La Decima. ret drp var Lionel Messi och Barcelona terigen vrldens verlgset bsta lag. Varfr? Var Messi pnyttfdd efter att ha gjort 91 ml under 2012? Nja, till viss del kanske. Men den stora faktorn hr var att de hade tidernas bsta anfallstrio i Messi, Suarez och Neymar i kombination med Luis Enrique, trnaren som var som handen i handsken fr Barcelona. Folk brjade under den hr eran att prata om BBC mot MSN men oj vad verlgsna MSN var. Benzema var knappast den spelare han varit sedan 2019 och framt. Gareth Bale leverarade stundtals och jag hller honom som en utav tidernas minst uppskattade spelare. Men vi alla vet om att bde Neymar och Suarez r bttre fotbollsspelare n Bale. Vad som hnde efter 2015 r nstan en gta att besvara. MSN stkar till sig La Liga titlarna (bortsett frn 16/17) men egentligen bara fr att Cristiano Ronaldo r upptagen med att vnda upp och ner p fotbollens mest prestigefyllda klubblagsturnering. 16 ml 15/16, 12 ml 16/17, 15 ml 17/18 (nr Neymar dock lmnat). Detta r en frnedring av MSN trion signerat trnare Zidane och Cristiano Ronaldo.

Efter fotbolls VM i Qatar r det mnga som menar att denna debatt r ver d Messi en gng fr alla bevisade att han inte r en Barcelona spelare utan kan ta stora titlar fr andra lag. Men om vi kollar p Ronaldos karrir utanfr Real Madrid s r den fruktansvrt bra. 2008 vann Ronaldo alla individuella priser som r mjligt att vinna som fotbollsspelare plus Premier League och Champions League med sitt lag. Nr Ronaldo lmnade Real fr Juventus gjorde han 81 ml p 98 matcher och vann Serie A 2ggr samt Italienska cupen 2ggr p 3 ssonger. Detta kanske inte lter s fantastiskt men Juventus har inte vunnit eller ens varit nra p att vinna ngonting sedan Ronaldo lmnade och man hr numera till i Europa League. Det sjukaste av allt r myten om att Ronaldo var dlig under sin andra sejour i United. Hr pratar vi 24 ml varav 2 hattrick p 38 matcher dr han var MOTM i 7 matcher samt gjorde 11st direkt matchavgrande ml. Notera att Ronaldo gjorde detta i Premier League och Champions League vid samma lder som Messi just nu spelar i MLS.

Messi dremot gjorde 6 ml p 26 matcher i sin frsta ssong i Ligue 1. Att spela fr PSG i Ligue 1 r fr mig som att tvla i Formula 1 nr du r den nda som fr ha en F1 bil medans alla andra kr Ford Fiestas. Ligue 1 r farmarligan nummer 1 och att det r Europas 5e bsta liga r otroligt konstigt nr de till skillnad frn Portugisiska ligan (som haft 2) aldrig haft ett nda CL vinnande lag. Messi spelade i Mbappes skugga under hela sin PSG tid. Trots att han lyckades steppa upp ordentligt andra ssongen med 16 ml p 36 matcher s r det fr mig under all kritik nr man ska jmfras med Maradona, Pel och Ronaldo. Att Messi vunnit VM r mer en laginsats n en Messi insats. Han gjorde tv ml i finalen och det ska ingen ta ifrn honom ven om det var straffml och ppet ml p retur, tv VM finalml r vad alla fotbollsspelare drmmer om. Men det var uppenbart fr mig vilka som var Argentinas guldmakare. Emiliano Martinez som stog emot i 2 strafflggningar och den fantastiske Scaloni som ntligen fick ordning p skjutan. Starkt av honom att lyckas med det hr laget som p frhand var favoriter att vinna efter Copa America 2021.

Sedan om man ska vara rlig s har Messi alltid media och FIFA p sin sida. Man kan sga att Messi r som Joe Biden och Ronaldo som Trump. Iniesta/Snejder skulle absolut ha haft Ballon d'or 2010 och Lewandowski skulle solklart haft den 2021. Utver det r jag av sikten att Ronaldo skulle haft den 2018.

Messi r den nda fotbollsspelaren som France Football har ndrat p principerna fr. Ballon d'or brukade alltid handla om VMs bsta spelare. Ronaldo Nazario fick ovntat priset 2002 bara baserat p hans VM framgngar under en 7 matchers turnering och Cannavaro fick Ballon d'or 2006 som lagkapten fr Italien. Men 2010 var det andra frutsttningar helt pltsligt nr Messi fick den istllet fr Iniesta som vunnit VM och Sneijder som vunnit CL. 2014 fortsatte dock trenden med Ronaldos makalsa ssong och ingen tysk spelare lyckades brcka Ronaldo som tog priset. 2018 dremot var reglerna terigen tillbaka nr Ronaldo gjorde en fantastisk ssong och priset gick till VMs bsta spelare Luka Modric, trots att hans ssong var mrkbart smre n Ronaldos som dessutom gjorde 5 ml detta VM. Nu 2022 kommer reglerna terigen att anpassas efter Messi som var turneringens spelare under VM 2022. Ifall vi inte fr vran frsta nordiska Ballon d'or vinnare detta r s kommer vi aldrig att f det. Serist, vad mer kan man gra n vad Haaland gjort i r? Svaret: heta Lionel Messi
Senast redigerad av Johnnynator 2023-10-21 kl. 02:05.
Citera
2023-10-22, 19:16
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnnynator
Text

Du frringar Messis insats och VM-guld medan du hjer Ronaldos inverkan p Portugals EM-guld -16, dr han inte var srskilt avgrande och utgick tidigt i finalen.
Messi hade flera avgrande assister fr Argentina utver mlen.

Man kan lgga fram goda argument fr att antingen Messi eller Ronaldo r tidernas bste. Du har gjort en fin sammanstllning, med en tydlig udd gentemot Ronaldo.

Jag hller inte med om att Hlands chans att vinna Guldbollen r frlorad om han inte vinner detta r.
Han kommer att vinna den nd, och frgan r hur mnga gnger han kommer att vinna den, med Mbapp som frmste motstndare.

Lewa och Sneijder skulle givetvis ha vunnit priset de ren som det gller angende dem.
I Ronaldos fall glmmer du lgligt bort att rstningen frlngdes efter hans uppvisning mot Sverige i playoff-matcherna, VM -18, var det vl. Som d gav honom flest rster.

Men priset har vissa r snarare handlat om den bste verlag som i "talangfull", och inte den som vunnit mest eller varit mest avgrande fr sitt lag, Ofta gr detta hand i hand. Men Lewa och Sneidjer blev rnade p grund av att Messi/Ronaldo r bttre fotbollsspelare n ovannmnda i grunden. Messi r planetens mest begvade spelare, en gudomlig talang. Ronaldo likas, dock inte lika komplett.

Ska man titta utanfr Spanien har ingen av herrarna verklig lyft Juve, United eller PSG till sjuka hjder ven om bda har fortsatt att spela mycket bra fotboll. Messis val att g till Frankrike var verkligen det trkigaste valet han kunde gra.

Fr mig r ocks Ronaldo den strste. Jag r stolt ver att han hann spela fr Juventus. Han var magisk. Men att Juve inte vunnit ngonting efter han lmnade har faktiskt mer med andra faktorer att gra. Juve var p nedgng ven under hans tid i klubben, och det mrktes tydligt om man fljde laget. En naturlig effekt efter s mnga framgngsrika r. T ex, hans hattrick mot Tottenham i terkomsten fr United var s vacker fotboll frn honom.

Messi r fr mig utan knslor och "bara siffror", men man ska kunna vara intellektuellt hederlig likafullt.
Senast redigerad av -GG 2023-10-22 kl. 19:39.
Citera
2023-10-22, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Du frringar Messis insats och VM-guld medan du hjer Ronaldos inverkan p Portugals EM-guld -16, dr han inte var srskilt avgrande och utgick tidigt i finalen.
Messi hade flera avgrande assister fr Argentina utver mlen.

Man kan lgga fram goda argument fr att antingen Messi eller Ronaldo r tidernas bste. Du har gjort en fin sammanstllning, med en tydlig udd gentemot Ronaldo.

Jag hller inte med om att Hlands chans att vinna Guldbollen r frlorad om han inte vinner detta r.
Han kommer att vinna den nd, och frgan r hur mnga gnger han kommer att vinna den, med Mbapp som frmste motstndare.

Lewa och Sneijder skulle givetvis ha vunnit priset de ren som det gller angende dem.
I Ronaldos fall glmmer du lgligt bort att rstningen frlngdes efter hans uppvisning mot Sverige i playoff-matcherna, VM -18, var det vl. Som d gav honom flest rster.

Men priset har vissa r snarare handlat om den bste verlag som i "talangfull", och inte den som vunnit mest eller varit mest avgrande fr sitt lag, Ofta gr detta hand i hand. Men Lewa och Sneidjer blev rnade p grund av att Messi/Ronaldo r bttre fotbollsspelare n ovannmnda i grunden. Messi r planetens mest begvade spelare, en gudomlig talang. Ronaldo likas, dock inte lika komplett.

Ska man titta utanfr Spanien har ingen av herrarna verklig lyft Juve, United eller PSG till sjuka hjder ven om bda har fortsatt att spela mycket bra fotboll. Messis val att g till Frankrike var verkligen det trkigaste valet han kunde gra.

Fr mig r ocks Ronaldo den strste. Jag r stolt ver att han hann spela fr Juventus. Han var magisk. Men att Juve inte vunnit ngonting efter han lmnade har faktiskt mer med andra faktorer att gra. Juve var p nedgng ven under hans tid i klubben, och det mrktes tydligt om man fljde laget. En naturlig effekt efter s mnga framgngsrika r. T ex, hans hattrick mot Tottenham i terkomsten fr United var s vacker fotboll frn honom.

Messi r fr mig utan knslor och "bara siffror", men man ska kunna vara intellektuellt hederlig likafullt.
Hller med dig i stora drag men Ronaldo tog Portugal till finalen. Tv ml i avgrande gruppspelsmatchen mot Ungern dr Portugal var p vg att ka ur och lg under 2ggr om. Se grna anfallet i matchens nda ml mot Portugal - Kroatien dr Cristiano vinner boll p egen planhalva och gr i princip mlet samt anfallet p egen hand, Quaresma dunkar in returen i ppet ml. Sedan ml och assist i semifinalen mot Wales. Ronaldo och Nani stog sjlva fr typ alla Portugals ml.

Att Messi gick till PSG var som du sger riktigt trkigt, han hade varit livsfarlig i ett Citystyrt Guardiola och ven ftt chansen att bevisa sig i vrldens svraste liga
Citera
2023-10-22, 23:56
Medlem
elpirros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnnynator
Hller med dig i stora drag men Ronaldo tog Portugal till finalen. Tv ml i avgrande gruppspelsmatchen mot Ungern dr Portugal var p vg att ka ur och lg under 2ggr om. Se grna anfallet i matchens nda ml mot Portugal - Kroatien dr Cristiano vinner boll p egen planhalva och gr i princip mlet samt anfallet p egen hand, Quaresma dunkar in returen i ppet ml. Sedan ml och assist i semifinalen mot Wales. Ronaldo och Nani stog sjlva fr typ alla Portugals ml.

Att Messi gick till PSG var som du sger riktigt trkigt, han hade varit livsfarlig i ett Citystyrt Guardiola och ven ftt chansen att bevisa sig i vrldens svraste liga

I mlet mot Kroatien vinner Ronaldo inte bollen, det han gr r att efter att sl en passning snett in i banan och skjuta ett skott som mlvakten rddar, knappast att "gra mlet och anfallet p egen hand", srskild inte efter att Renato Sanches drivit bollen 50 meter och Nani slr en fantastisk passning till Ronaldo som fr ett guldlge.

https://www.youtube.com/watch?v=g_PaoUQ8Mt0
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in