• 1
  • 2
2010-05-15, 17:50
Medlem
Svensson181s avatar
Hej!

Jag har precis köpt en ny iMac. Hur gör jag för att koppla ihop dem med stereon? Vad behvöer jag köpa? Hade tänkt koppla ihop med BO stereon. Hade nämnligen tänkt kör spotify via datorn som ska spelas upp trådlöst i BO högtalarna.

Tacksam för hjälp !
Citera
2010-05-15, 17:58
Medlem
Först så behöver du en Airport extreme eller något liknande. Jag använder Airport och det fungerar utmärkt men man kan säker använda någon annan router. iTunes kan du streama direkt via Airporten till stereon men för Spotify är det lite krånligare. Själv så använder jag Airfoil för att streama från datorn till stereon. Airfoil är bra då man kan välja vilka program som man vill streama.

Airfoil: http://www.rogueamoeba.com/airfoil/

Hoppas att det fungerar
Citera
2010-05-15, 19:34
Medlem
Svensson181s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monzas
Först så behöver du en Airport extreme eller något liknande. Jag använder Airport och det fungerar utmärkt men man kan säker använda någon annan router. iTunes kan du streama direkt via Airporten till stereon men för Spotify är det lite krånligare. Själv så använder jag Airfoil för att streama från datorn till stereon. Airfoil är bra då man kan välja vilka program som man vill streama.

Hoppas att det fungerar

Okej, tack! Ser läckert ut.. men måste fråga

Behöver jag inte köpa något tillbehör jag kopplar in i stereon eller något liknande? För annars förstår jag inte riktigt hur det går till. men det kanske jag gör när jag väl har köpt programmet och får hem iMacen.

Tack
Citera
2010-05-15, 20:00
Medlem
kafkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svensson181
Okej, tack! Ser läckert ut.. men måste fråga

Behöver jag inte köpa något tillbehör jag kopplar in i stereon eller något liknande? För annars förstår jag inte riktigt hur det går till. men det kanske jag gör när jag väl har köpt programmet och får hem iMacen.

Tack

Det är airport du köper. Det är hårdvaran.

http://www.apple.com/se/airportexpre.../airtunes.html

Märk väl att det blir viss fördröjning på ljudet.
Citera
2010-05-15, 20:21
Medlem
Tror dock inte att man får med en 3.5mm kabel, kan ha fel. Jag använder iaf en sån mellan Airporten och stereon
Citera
2010-05-15, 20:35
Medlem
Var obs på att det bara är Airport Express som har Airtunes. Den har även en USB-port för skrivare.
Airport Extreme saknar Airtunes, men har en USB-port som klarar både skrivare och externa hårddiskar, samt 4 Ethernetportar för trådat nätverk.
Citera
2010-05-15, 22:19
Medlem
Chowies avatar
Citat:
Tror dock inte att man får med en 3.5mm kabel, kan ha fel. Jag använder iaf en sån mellan Airporten och stereon
det får man inte, går även med optiskt ljud.
Citera
2010-05-18, 23:44
Medlem
Funkar verkligen kanonbra. Men nu väntar vi alla ivrigt på Airport Video Express så man kan streama film från Mac'en direkt till TV'n via trådlösa nätverket.
Citera
2010-05-18, 23:58
Medlem
p0tatiss avatar
Finns ju redan, AppleTV har ju Airtunesfunktion så man kan ha den istället för Airport Express att koppla till stereon om man vill strömma video också. Tror nån blandat ihop det lite, Airport Extreme är alltså sändaren från datorn, och behöver inte just den utan det går bra med vilken router som helst.
Citera
2010-06-06, 23:42
Medlem
OK, men som jag förstått det är den väldigt begränsad på olika sätt och helt beroende av iTunes.
Känns inte som ett alternativ.

Med hjälp av AirTunes kan Airport Express streama allt ljud, finns kanske nåt liknande för Apple TV?

Hur som helst så verkar det som att Apple jobbar på nästa version av Apple TV så det är inte direkt köpläge.
Citera
2010-06-07, 15:05
Medlem
Fernets avatar
Airport Express har designar-Steves standarddeffekt, för mycket värme i för trångt utrymme.
Efter 1-2 år dör den.

Vad som är bra är att du därmed lätt hittar döda ex (nästan) gratis. Sedan finns det en uppsjö DIYmanualer hur du ersätter strömförsörjningen med ngn av de power brick som envar normal man har liggande. (Det är garanterat den som har bränt sönder) Köp några halvschysta 1.2 högtalare och sedan kan du med Remote på iPhonen välja vilken musik/podcast men även styra i vilket rum i lägenheten det skall spela. Matlagningsmusik i köket, vardagsrumsdisco, pratpodcast till sovrummet osv
Motsvarande val på datorn: http://images.apple.com/airportexpre...l_20080115.png
Har du sedan Airport Extreme som "huvud router" gör det inget om de olika AP Express du spritt ut över bostaden är n eller g då den kör bägge på en gång typ.
Citera
2010-11-30, 14:52
Bannlyst
Citat:

Hoppas att det fungerar

Tja Monzas! Kan du utveckla vad du menar med att det är krångligare för spotify. Har testat att spela upp spotify och får det inte att funka med airfoilen. Prövade med VlC och då ville den spela upp ljudet via airfoilen.
Någon som har erfarenhet av att få det att funka med airfoil och spotify?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in