2010-06-01, 22:08
Medlem
Byggmax r ett skmtbolag med ganska rutten ledning, dlig affrsid och med tiden emot sig.
Fr varje dag som gr s frsker dom pressa priserna lgre och lgre, dem blir mer beroende av volym medans marginalerna minskar och minskar.
I ett Sverige som blir allt rikare s kommer byggvaruhusen K-rauta, Bauhaus och inte minst Hornbach dra det lnga strt eftersom dem erbjuder ett bttre sortiment och eftersom butikerna satsar med p en personlig kpupplevelse.

Byggmax som affr r skrp, byggmax som bolag r skrp.

Jag r helt p Caparzos sida hr, bolaget knns vervrderat och enligt insideinfo (jag jobbar med avhoppade byggmaxchefer) s verkar det inte vara bttre n att frska f garna lite rikare.

Kort sagt;
Om jag skulle kunna brsnotera ett av mina bolag och tjna 350milj p kuppen skulle jag inte tveka.
Men kp inte aktien, ni blir lurade.
Citera
2010-06-02, 08:13
Medlem
Rubinens avatar
Jag kommer inte ihg vad priset var, men det var i alla fall inte billigt att teckna aktier i bolaget. Jag avstr.
Citera
2010-06-02, 14:37
Medlem
Finans.killens avatar
Jag hoppade p, gillar tillvxten historiskt och deras ml.

Sedan att de r en "underdog" som dissas av alla gr inte det hela mindre smaskigt!
Citera
2010-06-02, 15:17
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Jag hoppade p, gillar tillvxten historiskt och deras ml.

Sedan att de r en "underdog" som dissas av alla gr inte det hela mindre smaskigt!

Jag har frskt stta mig in i vad som skulle vara attraktivt med Byggmax. Se p balansrkningen, i stort sett alla tillgngar av anlggningstillgngarna r goodwill, m a o luft. Av alla bolagets skulder r ver 70 % rntebrande och det slr direkt mot resultat.

2009 var rrelseresultatet 272 Mkr SEK. Finansiella poster drog ner resultatet med ca 69 Mkr SEK. Detta med dagens ovanligt lga rntor. Vad tror du hnder nr Ingves brjar skruva upp rntan till nrmare 4-5 %?

Rullande P/E fr Byggmax ligger kring 19. HM ligger p 21 och ClasO p 17. Varfr frtjnar BMAX att ligga mellan dessa mycket vlsktta fretag i P/E-vrdering?

Om du gillar underdogs, som mnga ogillar, varfr inte d kpa SAS, Eniro eller andra mindre vlsktta bolag?
Citera
2010-06-02, 16:01
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Om du gillar underdogs, som mnga ogillar, varfr inte d kpa SAS, Eniro eller andra mindre vlsktta bolag?

Det handlar om att man vill ha ett bra bolag som inte frtjnar sitt dliga rykte, d faller ju SAS och Eniro bort direkt!

Anledningen till den svaga rapporten som lmnades Q1 2010 var bland annat frvrv av Svea Distribution AB, Byggmax inkpskanal.
Detta frvrv kan hjlpa till att hja marginalerna rejlt fr Byggmax p lite sikt.
Citera
2010-06-02, 17:30
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Det handlar om att man vill ha ett bra bolag som inte frtjnar sitt dliga rykte, d faller ju SAS och Eniro bort direkt!

Anledningen till den svaga rapporten som lmnades Q1 2010 var bland annat frvrv av Svea Distribution AB, Byggmax inkpskanal.
Detta frvrv kan hjlpa till att hja marginalerna rejlt fr Byggmax p lite sikt.

Jag tycker att punkterna jag tog upp i mitt frra inlgg gr att jag kan argumentera fr att Byggmax inte frtjnar popularitet.

Resultatet p rullande 12-mnaders basis r inte mycket lgre n resultatet fr hela 2009. Mina frgor terstr: Har du tittat i balans- och resultatrkningen? Hur motiverar du ett P/E som ligger mellan HM och Clas Ohlson? Vad tror du nr rntorna hjs?
Citera
2010-06-02, 20:49
Medlem
Klosterss avatar
bla bla bla. Hur lnge hlls aktien under armarna ver emitteringskursen? Lge kliva i dagarna och sen dammar ni av snacket i trden om vad brdlapparna r vrda eller inte. Dojjan p vg upp resten av veckan, s en exit sent fredag eller mndag-tisdag r ett frslag. P igen nr den dippar mot 40 nsta vnda?
Citera
2010-06-04, 15:53
Medlem
Finans.killens avatar
Slde i morse, brjade knnas dyr. (7% avkastning)

Men vill absolut ha de p lngre sikt nr kursen r mer attraktiv.
Citera
2010-06-04, 16:03
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Slde i morse, brjade knnas dyr. (7% avkastning)

Men vill absolut ha de p lngre sikt nr kursen r mer attraktiv.

Jag ber dig fr din egen skull att lsa rsredovisningen fr 2009 noggrant. Det enda du behver lsa fr att fr dig att tveka p en post i bolaget torde vara balansrkningen. Notera srskilt hur mycket goodwill (luft) man har i balansrkningen, notera ven hur mycket rntebrande skulder man har. Om du noterat dessa saker, men fortfarande funderar p en investering skulle det vara intressant att veta varfr.
Citera
2010-06-05, 03:35
Medlem
Om ett r kommer frmodligen ett stort gng smsparare att sitta och morra ordentligt t den hr noteringen. Vrderingen r helt enkelt fullkomligt absurd. Kanske, kanske att halva kursen hade varit ett rimligt vrde p bolaget, men det r nog knappt.
Citera
2015-10-17, 08:52
Medlem
Har ngon kvar aktier i Byggmax fortfarande?

Jag r rtt ny nr det kommer till Aktier och har endast lst ett ftal bcker om det. Mitt upplgg r i alla fall att inte satsa p de snabbt uppgende fretagen utan istllet mer lngsiktigt.

Har funnit ett intresse fr Byggmax och fljt dem ett par veckor. De har enligt mig har hyfsat "fina" siffror i sin balansrkning/resultatrkning. Jag r ute efter en avkastning p mellan 10-15% grna 5 r+.

Vad tror ni? Ser ni ngra fallgropar med att investera i Byggmax som inte jag med mina novis gon sett?
Citera
2015-10-23, 10:37
Medlem
Krde in p 400 aktier nyss. Hoppas p att denna "dipp" terhmtar sig p mndag fr att gra en snabb och bra affr. Jag anser inte att rapporten var dlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in