Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-05-23, 23:29
Bannlyst
Ja, vad är en riktig frimurare?

Ni verkar ha missförstått. Självklart har jag koll på vad frimureri är. Jag är mer sugen på att höra vad ni tycker är en typisk frimurare?
Senast redigerad av StorFetGris 2010-05-23 kl. 23:39.
Citera
2010-05-23, 23:30
Bannlyst
Google it.
Citera
2010-05-23, 23:34
Medlem
milkmannenknas avatar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Frimureri

Citera
2010-05-25, 19:43
Medlem
Pannlampas avatar
Jag tycker inget. Bara att lyssna på vad de själva säger istället.
http://www.youtube.com/watch?v=c2OXuXTkBNQ
Citera
2010-05-26, 10:27
Medlem
joppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pannlampa
Jag tycker inget. Bara att lyssna på vad de själva säger istället.
http://www.youtube.com/watch?v=c2OXuXTkBNQ

Lite pinsamt för den 'born again' som intervjuar. Han borde har mera koll på kristendommens mytologi
Citera
2010-05-26, 16:45
Medlem
Pannlampas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joppe
Lite pinsamt för den 'born again' som intervjuar. Han borde har mera koll på kristendommens mytologi
Baseras frimureriet på mytologi?
Citera
2010-06-13, 23:35
Medlem
Frimurare av vad jag hört, ska vara en sekt som består av judar och i den sekten så vill de förgöra allt icke-judiskt eller alla religioner.

Finanskrisen skyller de på bla den här sekten, judarna. Som tar ut alla pengar ur banken, jag fick en vag förklaring om detta igår. Återkommer när minnet blir bättre.
Citera
2010-06-14, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyMistakesWereMadeForYou
Frimurare av vad jag hört, ska vara en sekt som består av judar och i den sekten så vill de förgöra allt icke-judiskt eller alla religioner.

Finanskrisen skyller de på bla den här sekten, judarna. Som tar ut alla pengar ur banken, jag fick en vag förklaring om detta igår. Återkommer när minnet blir bättre.

Stämmer inte. Zionister är inte samma sak som judar. Det finns många högt uppsatta frimurare som inte är judar.
Citera
2010-06-14, 12:23
Medlem
joppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pannlampa
Baseras frimureriet på mytologi?

Nej. Men ska man, som den kristna stollen på youtube, använda kristen mytologi för att kritisera något som helst, borde man ha koll på mytologin.

Borde kristna inte ha koll på kristen mytologi?
Citera
2010-06-16, 00:30
Medlem
Pannlampas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joppe
Nej.
Så när frimurare talar om Lucifer så så är det bara oseriöst och har inget med kärnan inom frimureriet att göra?
Citat:
Men ska man, som den kristna stollen på youtube, använda kristen mytologi för att kritisera något som helst, borde man ha koll på mytologin.

Borde kristna inte ha koll på kristen mytologi?
Vad är det han skall ha koll på?
Citera
2010-06-16, 16:32
Medlem
hashflashs avatar
Enligt de beskrivningar som dock getts av frimurare så verkar det ju vara en strävan efter att försöka se allt. Det goda och det onda är båda bra att använda i denna strävan? Enligt symboliken så är ju detta iallafall i högsta grad synligt.

Stämmer det att man försöker balansera det onda och det goda? Kunskapen om dessa tycks ju finnas inom frimureriet iallafall. De tycks ha rätt långtgågna uppfattningar om Lucifer.
Citera
2010-06-16, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hashflash
Enligt de beskrivningar som dock getts av frimurare så verkar det ju vara en strävan efter att försöka se allt. Det goda och det onda är båda bra att använda i denna strävan? Enligt symboliken så är ju detta iallafall i högsta grad synligt.

Stämmer det att man försöker balansera det onda och det goda? Kunskapen om dessa tycks ju finnas inom frimureriet iallafall. De tycks ha rätt långtgågna uppfattningar om Lucifer.

Det låter som du beskriver luciferianer (tror jag det skulle heta på svenska). Se t.ex. http://en.wikipedia.org/wiki/Luciferian om Temple/Order of the Dark Sun. Detta är dock definitivt inget område jag är särskillt hemma på, men luciferianism är definitivt inget som är typiskt för frimurare.

Den enda indirekta frimurarkoppling med Lucifer jag är medveten om är ett kort och ofta lösryckt citat ur en av Albert Pikes böcker (Morals and Dogma);
Citat:
"Lucifer, the Son of the Morning! Is it he who bears the Light, and with its splendors intolerable blinds feeble, sensual, or selfish Souls? Doubt it not!".
Se t.ex. http://www.masonicinfo.com/lucifer.htm för en lite längre utläggning om just det citatet, men i korthet; Lucifer nämns på ett enda ställe i den engelska Bibeln, Jesaja 14:12. Och bara i King James' Version av Bibeln. I andra versioner talar man om "strålande morgonstjärna" (GT 1917) och "lysande stjärna, morgonens son" (Bibel 2000), vilket här hänvisar till Babylons kung (rubrikerna i de svenska översättningarna är "Babels kung i dödsriket" respektive "Smädesång om kungen av Babylonien") som försökte upphöja sig själv.
"Lucifer" kan vara en felöversättning i flera led, och kommer från latinets "lucem ferre", "bringaren eller bäraren av ljus" som refererar till morgonstjärnan som kommer före dagsljuset, och för fram ljuset.
För att göra det hela ännu mer intrikat refererar Jesus till sig själv i Uppenbarelseboken 22:16 som "den strålande morgonstjärnan".
Så, för en kristen filosof som Pike, med bra mycket mer klassisk skolning än de flesta svenskar idag (och de flesta av hans samtida), var det inte underligt att påpeka att det var konstigt att kalla Lucifer både bringare av ljus och upplysning, och samtidigt jämställa honom med den onde. Att han sedan förväntade sig att folk ska förstå hans invecklade distinktion och språk var nog att överskatta de flesta läsare.

Sedan finns det ett förfalskat citat där samme Pike påstås sagt att Lucifer är Gud, men det är som sagt ett rent påhitt (av Leo Taxil).

Slutligen kan man även nämna att Albert Pike inte på något sätt är något auktoritet. Han hade stort inflytande på de "tilläggsgrader" som är vanliga i södra USA, men i övrigt har han ingen officiell eller inofficiell ställning inom frimurarordnar i världen. Däremot dras han ofta upp av anti-masons som (fullt förtåeligt) misstolkar hans böcker, så därför finns det oproportioneligt mycket information om just Pike. Annars skulle knappast jag som svensk ens hört talas om honom.
Senast redigerad av lindq 2010-06-16 kl. 22:09.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in