2024-09-06, 02:00
Medlem
Det är fridfullt tyst och mörkt, intrycken och stress från omgivningen dämpas och härliga dofter som inte finns dagtid träder fram i luften från naturen själv.
Det finns många skäl att älska natten och jag är övertygad om att vi alla är inte stöpta till att vara morgonhurtiga och glada samma tider på dygnet samtidigt, som bondesamhället spikade fast som en norm som lever kvar än idag. Det finns även bevisad genetik inblandat i våra personliga sömncykler och när vi tenderar att fungera som bäst på dygnet.
Som för flertalet andra här så är tidig morgontid för mig det värsta tid på dygnet att vara vaken på, sen eftermiddag och inpå natten som allra mest rofyllt.
Citera
2024-09-06, 20:46
Medlem
För min del så är det "stadsnatten" som gillas.

Det verkar fullt naturligt att hjärnan slappnar av när den slipper processa alla bilar myllret av människor
osv.

Sedan har ju natten i tätbebyggda områden oftast trevlig ljussättning, inga vilda djur och så här års bra temperatur också.

Att vandra under stjärnornas ljus har onekligen en viss charm också.

Däremot så är en mörk natt mitt ute i obygden, med noll/litet ljus och besvärlig terräng...sådär...
Citera
2024-09-11, 20:35
Avstängd
ResanTillMelonias avatar
Ensamt. Lugnt. Stillsamt. Svalt. Mörkt. Skönt. Tyst.
Citera
2024-10-06, 21:03
Medlem
morgonstjaernans avatar
Jag gillar att vara ute och promenera i mörkret på natten vintertid, extra mysigt om det har snöat väldigt mycket och man är alldeles ensam.
Citera
2024-10-06, 21:19
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Går ofta ut och tittar på stjärnor.
Bor ute på landet o det är mörkt. Långt från stadsljus.

Har varit planetarieassistent på ett planetarium en gång.
Tog emot skolklasser och pratade stjärnor, solen, stjärnbilder mm

Navigerat över Atlanten med kompass, sextant, kronometer och en nautikalalmanacka.

Nu går vi in i det mörka halvåret och då kommer Tvillingarna (Castor och Pollux),

https://sv.wikipedia.org/wiki/Castor_och_Pollux

Orion, Oxen och Sirius upp som fina 'vänner' på himlen.
Gillar dom.

/VV
Citera
2024-10-06, 21:36
Medlem
Precis som alla andra säger, natten är så fridfull. Man kan fokusera på sina egna tankar och varva ner.

Perfekt tid att läsa en bok.

Med natt menar jag nu mellan 21-23 och kanske inte 00-05 som andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in