Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-02-07, 23:04
  #337
Medlem
atjautigss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jay.simpson
Vad är detta för nummer?

0720820075

De försöker lura på folk prenumeration på en nazistisk nättidning.
Citera
2019-02-08, 00:11
  #338
Medlem
jay.simpsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av atjautigs
De försöker lura på folk prenumeration på en nazistisk nättidning.

Tack Känns bra att inte svara på okända nummer fann ingen större info när jag googlade runt.
Citera
2019-02-25, 19:00
  #339
Medlem
TerminatorGundes avatar
0313907634 någon som vet något om det här numret? Står att det är från Göteborg.
Citera
2019-03-14, 12:33
  #340
Medlem
Omiga85s avatar
Hej, tänkte höra här om någon annan råkat ut för samma fenomen som mig:

Jag har under de senaste 4-5 veckorna fått ett samtal i veckan från tyska telefonnummer, olika nummer varje vecka. Jag har ingen anledning att vänta samtal från Tyskland, har ingen koppling till Tyskland, aldrig varit där, har inga bekanta där, inte köpt något därifrån eller liknande. Därför lät jag bli att svara första gången, och har inte velat svara på de tyska nummer som ringt mig efter det heller. Det är som sagt olika nummer varje vecka och numren har riktnummer från olika delar av Tyskland, googlingar på numren ger mig inga svar.

Blir ju lite nyfiken på att svara nästa gång, höra vad det är för några som ringer, men det handlar säkert om någon slags telefonförsäljning eller något liknade lurt. Och så är jag ju rädd att få hem en faktura på vem vet vad om man svarar på sådana "skumma samtal från utlandet", annars skulle jag svara och höra vad de vill och hur de fått tag på mitt nummer.

Någon som råkat ut för liknande, och har ni brukat svara på oväntade samtal från utländska nummer?
Citera
2019-03-14, 20:57
  #341
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omiga85
Hej, tänkte höra här om någon annan råkat ut för samma fenomen som mig:

Jag har under de senaste 4-5 veckorna fått ett samtal i veckan från tyska telefonnummer, olika nummer varje vecka. Jag har ingen anledning att vänta samtal från Tyskland, har ingen koppling till Tyskland, aldrig varit där, har inga bekanta där, inte köpt något därifrån eller liknande. Därför lät jag bli att svara första gången, och har inte velat svara på de tyska nummer som ringt mig efter det heller. Det är som sagt olika nummer varje vecka och numren har riktnummer från olika delar av Tyskland, googlingar på numren ger mig inga svar.

Blir ju lite nyfiken på att svara nästa gång, höra vad det är för några som ringer, men det handlar säkert om någon slags telefonförsäljning eller något liknade lurt. Och så är jag ju rädd att få hem en faktura på vem vet vad om man svarar på sådana "skumma samtal från utlandet", annars skulle jag svara och höra vad de vill och hur de fått tag på mitt nummer.

Någon som råkat ut för liknande, och har ni brukat svara på oväntade samtal från utländska nummer?

Samtliga telefonnummer är med all sannolikhet spoofade, med andra ord falska. Eftersom de flesta nummer från lurendrejare spärras relativt fort så måste de byta nummer ofta. Med all sannolikhet så sitter det en indier i andra änden och uppger sig vara från "Microsoft". Det roliga i sammanhanget är att dessa människor lever med någon slags förlegad bild kring hur Europa och i synnerhet vi européer resonerar. Allt som kommer från Tyskland är av mycket hög kvalitet och trovärdigt till 100%. Svara nästa gång och be dem prata tyska med dig vilket dom absolut inte kan.

Läs mer om spoofing här om du är intresserad https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Spoofing
Citera
2019-03-30, 13:25
  #342
Medlem
pirata-codexas avatar
Någon som vet vem som har 0768835787?
__________________
Senast redigerad av pirata-codexa 2019-03-30 kl. 14:21.
Citera
2019-04-05, 15:47
  #343
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Vilka aktörer är det som ofta använder sig utav "ingen uppringnings id"? När jag svarade så har de sagt flera gånger att det gäller "privatekonomiska spörsmål", eller något sådant. Försäljare?
Citera
2019-04-22, 10:40
  #344
Bannlyst
Ingen abonnent har ringt.

Det är alltså ett mobilnummer jag inte känner igen som ringt 3 ggr nu under påsk. Ringde tillbaka med skyddat nummer, men fick meddelandet att numret inte har någon abonnent eller är tillfälligt avstängt.

Är väl antagligen någon försäljare, men hur lyckas dom ringa från ett nummer som inte finns egentligen? Är det något hack dom lyckats med?
Citera
2019-04-22, 11:26
  #345
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
hur lyckas dom ringa från ett nummer som inte finns egentligen? Är det något hack dom lyckats med?
Kan ju vara en robot som ringer några tusen samtal.
Citera
2019-04-22, 11:37
  #346
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Det är alltså ett mobilnummer jag inte känner igen som ringt 3 ggr nu under påsk. Ringde tillbaka med skyddat nummer, men fick meddelandet att numret inte har någon abonnent eller är tillfälligt avstängt.

Är väl antagligen någon försäljare, men hur lyckas dom ringa från ett nummer som inte finns egentligen? Är det något hack dom lyckats med?

Man kan "spoofa" nummer. Dvs. få nummervisaren visa ett annat nummer än det riktiga. Exempelvis kan bankbedragare få ens nummervisare se ut som att det är banken som ringer..

https://duckduckgo.com/?q=call+id+spoof&t=ffnt&ia=web
Citera
2019-04-22, 11:48
  #347
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Kan ju vara en robot som ringer några tusen samtal.

Jo, så är det såklart, men det förklarar inte hur den lyckas visa nummer som inte finns.
Citera
2019-04-22, 11:54
  #348
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Man kan "spoofa" nummer. Dvs. få nummervisaren visa ett annat nummer än det riktiga. Exempelvis kan bankbedragare få ens nummervisare se ut som att det är banken som ringer..

https://duckduckgo.com/?q=call+id+spoof&t=ffnt&ia=web

Ok, men hur kan detta få fortgå, är det någon bugg i mobilsystemen som uttnyttjas, varför täpps inte inte detta till med någon patch? Eller är det feature som måste finnas av helt legitima skäl?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in