Citat:
Ursprungligen postat av Apocrypha
Den kade kreditmngden frn bl.a. alla boln sgs leda till inflation. Nu kan man ju mta inflation p massa konstiga stt eller sga att vilken priskning som helst r inflation. Men om man anvnder definitionen att kpkraften fr en krona generellt blir lgre.
Det som pverkar priser (om det r ngon KPI variant som vi skall avse med inflation) r hur mycket pengar som omstts per tidsenhet.
Fr att frst det begrunda fljande.
Antag att jag tar ut 1 milj frn banken och gmmer hemma i ett r. D r det som om dessa pengar inte fanns.
Antag att jag har 1 milj p banken som jag inte rr. D r det som om dessa "pengar" inte fanns.
Om en femhundring anvnds en gng per mnad s jagar den varor, och r prisdrivande en gng per mnad. Om den anvnds varje dag s r det istllet 30 ggr per mnad.
M1 r kontanter plus lnekonton p banken. (Obs att man anvnder sitt lnekonto om man t ex betalar rkningar drifrn. Allts kan det ses som pengar i detta avseende). Omsatt M1 kan sledes ses som inflationsdrivande.
M3 dremot som ocks inkluderar sllan omsatta pengar (s som obligationer i rntefonder) har mindre pverkan. Om man hade konstant M1 med starkt kande M3 skulle det nog inte mrkas p KPI siffror.
Ett stt att uppskatta Money velocity r = BNP/M1.
S om du baserar ditt resonemang p ovanstende istllet fr kollektivavtal s trffar du nog bttre.