• 1
  • 2
2010-05-27, 21:48
Medlem
Apocryphas avatar
Jag satt och t nachos och funderade lite s hr p kvllskvisten.

Den kade kreditmngden frn bl.a. alla boln sgs leda till inflation. Nu kan man ju mta inflation p massa konstiga stt eller sga att vilken priskning som helst r inflation. Men om man anvnder definitionen att kpkraften fr en krona generellt blir lgre.

Men str inte de som har smst med pengar som en buffert? Det borde vara nr pengarna nr den stora massan som verklig inflation stter fart.(pstende 1)

Det som stller till det i mitt resonemang r kollektivavtalen och till viss del skatten. Oavsett hur lite vissa r beredda att jobba fr s kommer man inte kunna kpa en arbetstimma fr s lite som de fattigaste(flitigaste?) r beredda att jobba fr.
Kollektivavtalen r allts en inflationsbuffert t bda hllen, gr s den inte skenar samtidigt som de driver p genom lnekningar.(pstende 2)

Har jag rtt?
Citera
2010-05-27, 22:51
Medlem
-Opens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apocrypha
Jag satt och t nachos och funderade lite s hr p kvllskvisten.

Den kade kreditmngden frn bl.a. alla boln sgs leda till inflation. Nu kan man ju mta inflation p massa konstiga stt eller sga att vilken priskning som helst r inflation. Men om man anvnder definitionen att kpkraften fr en krona generellt blir lgre.

Men str inte de som har smst med pengar som en buffert? Det borde vara nr pengarna nr den stora massan som verklig inflation stter fart.(pstende 1)

Det som stller till det i mitt resonemang r kollektivavtalen och till viss del skatten. Oavsett hur lite vissa r beredda att jobba fr s kommer man inte kunna kpa en arbetstimma fr s lite som de fattigaste(flitigaste?) r beredda att jobba fr.
Kollektivavtalen r allts en inflationsbuffert t bda hllen, gr s den inte skenar samtidigt som de driver p genom lnekningar.(pstende 2)

Har jag rtt?

Allt som kar konsumtion bidrar ju till inflation. Inflationsspiralen fungerar ju enkelt med hgre lner = hgre priser. Allts inflation. S ja, ditt pstende r rtt. Men man kan bekmpa detta genom att avtappa systemet.
Citera
2010-05-28, 08:06
Medlem
Apocryphas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Open
Allt som kar konsumtion bidrar ju till inflation. Inflationsspiralen fungerar ju enkelt med hgre lner = hgre priser. Allts inflation. S ja, ditt pstende r rtt. Men man kan bekmpa detta genom att avtappa systemet.
Min tanke var att man kan hlla nere inflation genom att ha en underklass som inte fr del av de nya pengarna(kade klassklyftor).

Samtidigt som kollektivavtal frstr dynamiken i systemet genom att lnekostnaden blir hgre n den varit utan den sortens pverkan. De lgsta lnerna blir "onaturligt" hga.
Kollektivavtal ger inflation istllet fr klassklyftor?
Senast redigerad av Apocrypha 2010-05-28 kl. 08:14.
Citera
2010-05-28, 10:45
Medlem
Sheepskins avatar
Citat:
Kollektivavtal ger inflation istllet fr klassklyftor?
Det r faktum att fackfrbunden med kollektivavtal driver upp inflationen. Sen bidrar vissa mer eller mindre.

Enligt vedertagen teori bidrar sm lokala fack minst till inflationen (fr att de inte har tillrcklig kraft mot fretagen) samt de stora drakarna som LO m.fl. (fr att de faktiskt har vett att frst att de driver p inflationen om de stller fr hga krav).

De som r smst ur detta hnseende r allts de medelstora bransch-facken som har stor makt att pverka arbetsintensiva branscher men inte tar tillrcklig hnsyn till nationella effekter av deras kollektivavtal.

Paradoxen r allts att ju mindre klassklyftor genom "bra" kollektivavtal desto mer inflation och desto smre blir det fr Sveriges ekonomi.
Citera
2010-05-28, 17:58
Medlem
-Opens avatar
Vrt att sga att inflationsbekmpning r inte allt i vrden. Ska vi ha 20% arbetslshet fr att hlla nere konsumtionen?
Citera
2010-05-28, 18:47
Medlem
Apocryphas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Open
Vrt att sga att inflationsbekmpning r inte allt i vrden. Ska vi ha 20% arbetslshet fr att hlla nere konsumtionen?
Frgan r om det hade gjort s vrst mycket nytta i och med kollektivavtalen Och a-kassa.

Det r kul att lgga sikter och vrderingar t sidan ibland. Egentligen det (motsatsen allts) som gr den offentliga debatten s meningsls och trkig.
Roligare att mekaniskt fundera p hur saker kan tnkas hnga ihop.
Citera
2010-05-28, 23:16
Medlem
Citat:
Det som pverkar priser (om det r ngon KPI variant som vi skall avse med inflation) r hur mycket pengar som omstts per tidsenhet.

Fr att frst det begrunda fljande.
Antag att jag tar ut 1 milj frn banken och gmmer hemma i ett r. D r det som om dessa pengar inte fanns.
Antag att jag har 1 milj p banken som jag inte rr. D r det som om dessa "pengar" inte fanns.
Om en femhundring anvnds en gng per mnad s jagar den varor, och r prisdrivande en gng per mnad. Om den anvnds varje dag s r det istllet 30 ggr per mnad.

M1 r kontanter plus lnekonton p banken. (Obs att man anvnder sitt lnekonto om man t ex betalar rkningar drifrn. Allts kan det ses som pengar i detta avseende). Omsatt M1 kan sledes ses som inflationsdrivande.

M3 dremot som ocks inkluderar sllan omsatta pengar (s som obligationer i rntefonder) har mindre pverkan. Om man hade konstant M1 med starkt kande M3 skulle det nog inte mrkas p KPI siffror.

Ett stt att uppskatta Money velocity r = BNP/M1.

S om du baserar ditt resonemang p ovanstende istllet fr kollektivavtal s trffar du nog bttre.
Senast redigerad av Gromph 2010-05-28 kl. 23:19.
Citera
2010-05-29, 11:01
Medlem
Apocryphas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Det som pverkar priser (om det r ngon KPI variant som vi skall avse med inflation) r hur mycket pengar som omstts per tidsenhet.

Fr att frst det begrunda fljande.
Antag att jag tar ut 1 milj frn banken och gmmer hemma i ett r. D r det som om dessa pengar inte fanns.
Antag att jag har 1 milj p banken som jag inte rr. D r det som om dessa "pengar" inte fanns.
Om en femhundring anvnds en gng per mnad s jagar den varor, och r prisdrivande en gng per mnad. Om den anvnds varje dag s r det istllet 30 ggr per mnad.

M1 r kontanter plus lnekonton p banken. (Obs att man anvnder sitt lnekonto om man t ex betalar rkningar drifrn. Allts kan det ses som pengar i detta avseende). Omsatt M1 kan sledes ses som inflationsdrivande.

M3 dremot som ocks inkluderar sllan omsatta pengar (s som obligationer i rntefonder) har mindre pverkan. Om man hade konstant M1 med starkt kande M3 skulle det nog inte mrkas p KPI siffror.

Ett stt att uppskatta Money velocity r = BNP/M1.

S om du baserar ditt resonemang p ovanstende istllet fr kollektivavtal s trffar du nog bttre.
Det borde finnas en korrelation mellan kad omsttning av pengar och inflation. Samtidigt borde inflation leda till kad omsttning av pengar.
Om ngra personer brjar kpa tjnster av varandra kar omsttningen av pengar, fast inflationen behver inte pverkas ett smack.
Citera
2010-05-29, 11:34
Medlem
Citat:
Det borde finnas en korrelation mellan kad omsttning av pengar och inflation.
Ja.
Citat:
Samtidigt borde inflation leda till kad omsttning av pengar.
Nej.
kad velocity leder till priskningar.

Citat:
Om ngra personer brjar kpa tjnster av varandra kar omsttningen av pengar, fast inflationen behver inte pverkas ett smack.
Om jag r tjnsteleverantren stiger priset om jag ser kad efterfrgan. Och jag r inte ensam som gr s.

(Om du dremot gr en phittad transaktion som att du och grannen byter en femhundring varje dag s pverkar det naturligtvis inte).

Kontrollfrga: nr Europe fick kad popularitet steg priset p deras framtrdanden (fr arrangren)?
Citera
2010-05-29, 12:09
Medlem
Apocryphas avatar
Citat:
Om jag r tjnsteleverantren stiger priset om jag ser kad efterfrgan. Och jag r inte ensam som gr s.

(Om du dremot gr en phittad transaktion som att du och grannen byter en femhundring varje dag s pverkar det naturligtvis inte).

Kontrollfrga: nr Europe fick kad popularitet steg priset p deras framtrdanden (fr arrangren)?
Priserna kan tnkas stiga av kad efterfrgan, ja.

Mitt phittade exempel r snarare att en grupp mnniskor byter tjnster med varandra. Om varje arbetstimma kostar 500 eller 1000 kronor r inte s noga.
Om jag klipper andras grsmattor och fr pengarna kper jag tjnsterna diskning och mla om huset, istllet fr att diska och mla sjlv. Leder det till inflation?

Priset p Europes framtrdanden steg sannerligen markant efter att de slog igenom.
Citera
2010-05-29, 14:01
Medlem
Citat:
Mitt phittade exempel r snarare att en grupp mnniskor byter tjnster med varandra. Om varje arbetstimma kostar 500 eller 1000 kronor r inte s noga.
Om jag klipper andras grsmattor och fr pengarna kper jag tjnsterna diskning och mla om huset, istllet fr att diska och mla sjlv. Leder det till inflation?
Fr att det skall ge utslag i KPI mste det ske i den ppna ekonomin.
Om ni r en liten sluten grupp och anvnder en konstant summa som ni byter inbrdes s pverkar inte det resten av ekonomin. Ni skulle lika grna kunna lgga de pengarna i ett bankfack och byta tokens med varandra.

Men om det pverkar folk utanfr s leder det till prisndringar. Om folk brjar anlita mlare mer s stiger priset nr mlarna inte hinner med alla kunderna.
Citera
2010-05-29, 16:35
Medlem
Apocryphas avatar
Citat:
Fr att det skall ge utslag i KPI mste det ske i den ppna ekonomin.
Om ni r en liten sluten grupp och anvnder en konstant summa som ni byter inbrdes s pverkar inte det resten av ekonomin. Ni skulle lika grna kunna lgga de pengarna i ett bankfack och byta tokens med varandra.

Men om det pverkar folk utanfr s leder det till prisndringar. Om folk brjar anlita mlare mer s stiger priset nr mlarna inte hinner med alla kunderna.
S om alla inte fr del av pengarna s ger den kade kreditmngden inte samma genomslag p inflationen? Det r lite det jag menar med klassklyftor. De som inte har ngot att konkurrera med fr inte mer pengar. De som str lgst fungerar som buffert fr inflationen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in