Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-06-02, 20:36
  #1
Medlem
Tja!

Ska på affärsresa till New Delhi.

Just nu bor jag i Irland och jobbar på IBM men jag är fortfarande svensk medborgare och har svenskt pass.

Min fråga är: För att skaffa Visum för 6 dagar, hur går det till då? Kan jag fixa Visum från Indiens ambassad i Irland eller måste jag åka till Stockholm och fixa mitt Visum på Indiska ambassaden där? Anledningen till att jag frågar är för att jag inte kan kontakta någon av dem just nu och det är om väldigt kort tid jag skall åka dit. Den 23e Juni åker jag.

Skulle uppskatta svar på detta om någon har koll på hur det fungerar!

Fråga 2:

Är det verkligen så viktigt att ta Vacciner om man skall åka dit? Hur stor är risken att bli sjuk om man struntar i att vaccinera sig. Anledningen till att jag frågar detta är för att jag verkligen inte gillar nålar hehe.

Svar på detta uppskattas också!

Tack på förhand!


Roffe
Citera
2010-06-03, 13:17
  #2
Medlem
Friendslayers avatar
Hade nog inte åkt utan att ta en Spruta mot Hepatit A i alla fall.
Extremt vanligt i hela Asien i mat.
Citera
2010-06-03, 18:53
  #3
Medlem
DrGreenthumbs avatar
Funkar utmärkt att fixa visumet i Irland.

Har vart i Indien 6 gånger, aldrig tagit nån spruta, men det är jag det!
Citera
2010-06-07, 12:18
  #4
Medlem
Fitipaldis avatar
Vet inte hur det funkar med Visumet, men vad gäller vaccin så hade jag nog inte heller åkt utan iallafall Twinrix-sprutan, resten kanske är överflödiga (Japansk Encifalit blev jag själv lurad att ta, visade sig sen att alla turister från andra länder inte hade hört om sprutan, som kostade skjortan att ta). Men iallafall, träffade en tjej nere i Indien som inte hade tagit vaccinet mot hepatit A/B och åkt på en släng gulsot, såg inte speciellt trevligt ut, och det hela slutade med att hon var tvungen att stanna längre i Indien, vilket betyder massa klabb med att omboka biljetter och förlänga visum, och byråkratin i Indien är fan inte att leka med.
Citera
2010-06-17, 23:33
  #5
Medlem
Sprutor är överkurs! Dessutom en affärsresa! Ni ska knappast ut utanför städerna va?
Citera
2010-06-22, 13:00
  #6
Medlem
Precis, kommer bara vara i New Delhi.

Jag har lyckats fixa visum men jag skippade sprutorna hehe.

Jag åker imorgon så, när jag kommer hem kan jag meddela hur det gick att resa dit utan sprutor! =)
Citera
2011-07-06, 14:16
  #7
Medlem
idi_amins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roffelkid77
Precis, kommer bara vara i New Delhi.

Jag har lyckats fixa visum men jag skippade sprutorna hehe.

Jag åker imorgon så, när jag kommer hem kan jag meddela hur det gick att resa dit utan sprutor! =)

Det verkar ju gått sisådär med hemresan Roffe.

Någon som kommit hem helskinnad och har några tips på do's and don'ts i New Delhi?
Citera
2011-07-06, 17:15
  #8
Medlem
S_o_Ns avatar
Rekommenderar Dukoral (sväljer, ingen spruta) åtminstone, och ev. Twinrix.. Resten är överflödigt om du bara ska till Dehli
Citera
2011-07-06, 17:18
  #9
Medlem
DrGreenthumbs avatar
Jag funderar starkt på att fixa mask tills nästa gång, senast fick jag seriösa problem med lungorna och en hosta son aldrig förr, för att inte tala om att astman spökade och mer!
Citera
2011-07-07, 12:33
  #10
Medlem
idi_amins avatar
Ok,

har några Twinrix-stick sedan tidigare. Får kolla upp hur länge de gäller.

Vad är bra med Delhi? Sett flera som bokat sin resa till Delhi och därifrån rest vidare till Agra, Varanasi eller dyl. Men få som lovordar staden i sig. Finns det några smultronställen eller är det bara en bra utgångspunkt för vidare resor?
Citera
2011-07-07, 14:57
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idi_amin
Ok,

har några Twinrix-stick sedan tidigare. Får kolla upp hur länge de gäller.

Vad är bra med Delhi? Sett flera som bokat sin resa till Delhi och därifrån rest vidare till Agra, Varanasi eller dyl. Men få som lovordar staden i sig. Finns det några smultronställen eller är det bara en bra utgångspunkt för vidare resor?

Twinrix räcker väl 30 år+ om du tagit dina 3 sprutor, så du kan vara lugn där.
Citera
2011-07-17, 12:53
  #12
Medlem
Delhi är rätt ballt! Old Town är häftigt att promenera runt i, vila upp dig inne på Red Fort efteråt. Det tibetanska kvarteret Majnu Ka Tilla är rätt mysigt också. Jag gillar inte Paharganj men där finns billigt boende åtmninstånde... och restaurangen/ hålet i väggen Sonu chat house som fixar grym masala dosa för ett par kronor!

Counnought Place är fullt med folk som vill lura en men det är coolt att se skillnaderna mellan det stället och gamla delhi.

Nizamuddin och södra Delhi är fint, grönt och om jag inte vore en fattig person skulle jag helt klart bo i det området!
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1211044

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback