2010-06-04, 19:42
Skribenten Henrik Johansson p bloggportalen motpol.nu har skrivit en hpnadsvckande artikel dr han genom mailkorrespondens med representanter fr riksdagspartiernas ungdomsfrbund avsljar deras hycklande syn p vad som verkligen menas med "rasism". Detta journalistiska avsljande slr Janne Josefssons valstugereportage med hstlngder men lr inte uppmrksammas av massmedia s hjlp till att sprida texten.
Frn http://henrik.motpol.nu/?p=185:
Ls den bisarra fortsttningen hr:
KDU om att visa filmad misshandel Jag hade inte uppfattat att det var s att det var en vit tjej som blev slagen
Frn http://henrik.motpol.nu/?p=185:
"Fr ett tag sedan dk en film upp p internet, som har skapat starka knslor p debattforum och bloggar. Det r filmat i Frankrike, och visar en grupp svarta killar som misshandlar en vit tjej.
P filmen blir den vita flickan stoppad av det svarta gnget som ber om hennes telefon. Flickan svarar inte, utan viker undan och frsker g vidare. D ker hon p en rfil och faller till marken.
Nr hon reser sig och stapplar drifrn, springer en annan kille ikapp och stter en hoppspark i ryggen.
Flickan faller igen, reser sig och vacklar mot sina tjejkompisar som vntar en bit bort. Ingen av kompisarna sger ngot, alla behller blickarna i backen, och skyndar vidare s snart offret har anslutit sig.
De svarta killarna str kvar, skrattar och gr honnr mot kameran. Uppdraget r slutfrt.
Det r egentligen inte sjlva vldet i filmen som gr den s stark. Men vad den s tydligt visar r det dagliga fraktet, vldet och frnedringen som vita europer blir utsatta fr. Av de mnniskor som ftt uppehlle, mat och utbildning i landet.
Ingen reagerar, fr det r ingen stor sak lngre. Det r som btning, tafsningar, personrn. Det hnder hela tiden och den vita befolkningen har vant sig. Lter gngen gra det de ska, och skyndar sedan vidare. Hem till TV:n dr en ny dos frnedring vntar. Kanske ngot program om att de saknar kultur och historia, eller att de frtrycker gngen som tafsar och misshandlar.
Youtube har haft fullt upp med att snabbt radera misshandels-filmen nr folk frsker sprida den. Just nu gr den hur som helst att se hr.
Vad tycker vra svenska ungdomsfrbund om detta?
Det r valr, och Sverigedemokraterna r p vg in i riksdagen. Man behver allts inte vara Nostradamus fr att begripa att rasism kommer att vara hetaste mnet. Vartenda parti kommer g till val med att krva krafttag mot hat och vld dr motivet r frakt mot andra folkslag.
Drfr r det ocks intressant att se hur vra riksdagspartier reagerar nr vita blir utsatta fr vld av invandrare. r det hatbrott? Ska det bekmpas med krafttag?
Fr att ta reda p detta har jag skickat ivg fljande mejl till samtliga ungdomsfrbund, dr partierna har mandat i riksdagen.
Jag skriver fr att jag r s arg och ledsen.
Jag sg just en film (riktig) dr flera killar hoppar p en ensam tjej och sparkar henne. Hon har inte gjort killarna ngonting mer n att ha en annorlunda hudfrg!
Tyvrr vet de flesta svenskar inte hur det r att leva som en minoritet. Att se annorlunda ut och nr som helst behva frsvara sig mot hat, frakt, vld.
Det skr verkligen i hjrtat att se hur ngra bara kan sl p en ensam tjej. Men det hemska r att det finns mnniskor runt omkring. Som inte gr ngot alls!
Jag skriver fr att jag hoppas att ni ska lnka och visa filmen. Det finns viktigare saker i valet som kommer, n bara pengar och finanskris att prata om. S lnge det finns hat s spelar det ingen roll om vi betalar 10 eller 40 procent i skatt.
I mejlet beskriver jag allts innehllet i filmen, men utan att ange vilken hudfrg frvare respektive offer har. Minoritet r den korrekta beskrivningen av den vita flickan, d det r filmat i ett omrde liknande Tensta. Med endast en brkdel vita.
Det r allts inga missledande uppgifter i mejlet till de svenska ungdomsfrbunden. Dremot glmmer jag att bifoga lnk till filmen. Fr att p s stt f en uppfattning om hur de stller sig till misshandeln utan att veta den etniska frdelningen.
Samtliga ungdomsfrbund utgr dock frn att det r vita killar som misshandlar en svart tjej. De blir drfr mycket upprrda av vad jag beskriver. Ingen ifrgastter om det r ett hatbrott det r sjlvskrivet. Fem av ungdomsfrbunden hakar ocks p min id om att uppmrksamma hndelsen.
August Flensburg fr Ung Vnster skriver 2 juni 14:45
Mejla lnken nr du kommer hem s ska vi se vad vi gr av det!
Erik slin fr Liberala ungdomsfrbundet skriver 1 juni 09:31
Hej igen, jag delar din syn p hatet och rasismen. Tyvrr jag inte ftt ngon lnk till filmen du refererar till. Och fortstter i ett annat mejl. Vi ska frska skriva om detta p ngot vis.
Henrik Trusell p Centerns ungdomsfrbund skriver 2 juni 17:39
Vi r vldigt nyfikna p filmen du hnvisar till, men har inte ftt ngon lnk i mailet du hittade. Skulle du kunna skicka den igen s ska vi ta upp den p vrt nsta mte!
Tv ungdomsfrbund KDU och SSU r extra entusiastiska ver att visa detta rasliga vld och hat.
Riad Aliefendic fr SSU skriver 2 juni 13:43
Jag lnkar grna om du kan skicka med lnken fr den frsvann p vgen
Emma Blomdahl fr KDU skriver 2 juni 13:36
Jag lste precis ditt mejl och jag ska titta om det finns ngon mjlighet att lnka till filmen via vr hemsida www.kduvg.se och ocks vra kandidaters bloggar www.kryssaemma.se och kryssamatilda.se......
Ls den bisarra fortsttningen hr:
KDU om att visa filmad misshandel Jag hade inte uppfattat att det var s att det var en vit tjej som blev slagen
Senast redigerad av Halgadom 2010-06-04 kl. 19:57.
Senast redigerad av Halgadom 2010-06-04 kl. 19:57.